Objective: The present study was conducted to examine the anxiety, depression, and stress levels of nursing students during the COVID-19 outbreak.
Material and Metod: This cross-sectional study was performed between 01.01.2021 and 10.01.2021. The sample of the study consisted of 213 nursing students continuing their education in a state university located in the Eastern Anatolia Region of Turkey. Data were collected using a structured demographic information form and the Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21).
Results: Most of the participants were women between the ages of 20-22 years and had a good income. Anxiety (5.87±3.80), depression (7.81±4.65), and stress levels (7.68 ± 4.10) of the students were below the average level. Significant differences were detected in anxiety, depression, and stress levels according to family attitudes, income levels, and having enough friends (p<0.05).
Conclusion: Depression, anxiety, and stress levels of the nursing students were detected at low levels for the investigated period. However, providing education programs that include methods of coping with stress and anxiety which students may encounter during the COVID-19 pandemic may be important.
Amaç: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin COVID-19 salgını sırasındaki kaygı, depresyon ve stres düzeylerini incelemek amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Bu kesitsel çalışma 01.01.2021 ile 10.01.2021 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Çalışmanın örneklemini Türkiye’nin Doğu Anadolu Bölgesi’nde yer alan bir devlet üniversitesinde öğrenimine devam eden 213 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Veriler, yapılandırılmış bir demografik bilgi formu ve Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği (DASS-21) kullanılarak toplandı. Bulgular: Katılımcıların çoğu 20-22 yaş arasında kadın öğrencilerdi ve gelir düzeyleri iyiydi. Öğrencilerin anksiyete (5,87±3,80), depresyon (7,81±4,65) ve stres (7,68 ± 4,10) düzeylerinin ortalamanın altındaydı. Aile tutumu, gelir düzeyi ve yeterli arkadaşa sahip olma durumuna göre anksiyete, depresyon ve stres düzeylerinde anlamlı farklılıklar saptandı (p<0,05).
Sonuç: İncelenen dönem açısından hemşirelik öğrencilerinin depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri düşük düzeyde saptanmıştır. Bununla birlikte, öğrencilerin COVID-19 pandemisi sürecinde karşılaşabilecekleri stres ve anksiyete ile baş etme yöntemlerini içeren eğitim programlarının verilmesi önemli olabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | September 29, 2022 |
Publication Date | September 30, 2022 |
Submission Date | July 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 3 |
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.