Objective: During distance education process, students' academic performance can be affected by many factors. To investigate the factors affecting the academic performance of the physiotherapy and rehabilitation students who are distance learning.
Materials and Method: The physical and socioeconomic characteristics of the individuals (n=405 (age=21.25±10.14 years; 357 women, 48 men)) were recorded in the study with a cross-sectional research design. In order to determine the academic performance of the students, the grade point averages during the distance education period were recorded. The Learning Styles Scale for University Students Studying in The Field of Health Sciences and The Attitude Scale Towards E-Learning were used to evaluate their learning styles and attitudes towards e-learning. The analyses were performed with partial correlation coefficient and multiple linear regression analyses.
Results: The students' grade point median was 3.20 (2.92-3.45). The learning style distributions of the students were determined as 33.8%: tactile, 8.6%: auditory, 45.4%: visual and 12.1%: kinesthetic. The attitude scale towards e-learning score was 55.27±12.93. It was seen that the increase in the number of siblings negatively affected the grade point averages (p=0.013; r=-0.125). It was found that The Learning Styles Scale for University Students Studying in The Field of Health Sciences (p=0.007; r=0.135) and The Attitude Scale Towards E-Learning (p=0.003; r=0.148) had an effect on the grade point averages.
Conclusion: The number of siblings, learning style and attitude towards e-learning affect the academic performance of physiotherapy and rehabilitation students in the distance education process. It is important to consider the relevant factors in order to increase the success of the students.
Amaç: Uzaktan eğitimin sürecinde öğrencilerin akademik performansları, birçok faktörden etkilenebilir. Bu çalışmanın amacı, uzaktan eğitim gören fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin akademik performansını etkileyen faktörlerinin incelenmesiydi.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel araştırma dizaynına sahip çalışmada bireylerin (n=405 (yaş=21,25±10,14 yıl; 357 kadın, 48 erkek)) fiziksel ve sosyoekonomik özellikleri kaydedildi. Öğrencilerin akademik performanslarını belirlemek için uzaktan eğitim gördüğü dönemdeki not ortalamaları kaydedildi. Öğrenme stilleri ve e-öğrenmeye yönelik tutumlarını değerlendirmek için Sağlık Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Üniversite Öğrencileri İçin Öğrenme Stilleri Ölçeği ve E-Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği kullanıldı. İncelemeler kısmi korelasyon katsayısı ve çoklu lineer regresyon analizleri ile yapıldı.
Bulgular: Öğrencilerin not ortancaları 3,20 (2,92-3,45)’idi. Öğrenme stili dağılımları %33,8: dokunsal, %8,6: işitsel, %45,4: görsel ve %12,1: kinestetik olarak belirlendi. E-öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği skoru 55,27±12,93 idi. Kardeş sayısındaki artışın not ortalamasını olumsuz etkilediği görüldü (p=0,013; r=-0,125). Sağlık Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Üniversite Öğrencileri İçin Öğrenme Stilleri Ölçeği (p=0,007; r=0,135) ve E-Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği’ nin (p=0,003; r=0,148) not ortalaması üzerinde etkili olduğu bulundu.
Sonuç: Fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencilerinde uzaktan eğitim sürecinde kardeş sayısı, öğrenme stili ve e-öğrenmeye yönelik tutum akademik performansı etkilemektedir. Öğrencilerin başarısını artırmak için ilgili faktörlerin dikkate alınması önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physiotherapy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2025 |
Submission Date | September 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.