The main purpose of this study, which was carried out within the scope of the quantitative research model, in which the relationship between managerial behaviors and flow experience concepts was examined, is to reveal the effects of workers’ perceptions of managerial behaviors on flow experiences. The universe of the research consists of all white-collar employees of corporate companies operating in education, health, banking, insurance, construction and tourism sectors in Ankara, Osmaniye and Iskenderun. The convenience sampling method was preferred in the study. The data were collected from 387 white-collar workers in the research population through face-to-face questionnaires. The hypothesis tests conducted in the study showed that the dimensions of managerial behaviors (customer focus and communication, participation and fairness, team and consistency, empowerment, career coaching, flexibility and work-life balance) perceived by the employees had significant and positive effects on the dimensions of flow experience (engagement, enjoyment of work/intrinsic motivation). With this study, it has been determined that the perceived managerial behaviors of white-collar workers working in different corporate businesses in the service sector have significant and positive effects on their flow experiences. Later researchers could examine whether the effect of managerial behavior on flow experience differs significantly in other sectors as well.
Yönetici davranışları ile akış deneyimi kavramları arasındaki ilişkinin incelendiği araştırma modeli kapsamında gerçekleştirilen bu çalışmanın temel amacı, çalışanların yönetici davranışları algılarının akış deneyimleri üzerindeki etkilerini ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini Ankara, Osmaniye ve İskenderun’da eğitim, sağlık, bankacılık, sigorta, inşaat ve turizm sektörlerinde faaliyet gösteren kurumsal firmaların tüm beyaz yaka çalışanları oluşturmaktadır. Çalışmada kolayda örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Veriler, araştırma evreninde yer alan beyaz yakalı çalışanların 387’sinden yüzyüze anket yolu ile toplanmıştır. Çalışmada yapılan hipotez testleri çalışanların algıladıkları yönetici davranışları boyutlarının (müşteri odaklılık ve iletişim, katılım ve adalet, takım ve tutarlılık, yetkilendirme, kariyer koçluğu, esneklik ve iş yaşam dengesi) akış deneyimi boyutları (işe dalma, işten zevk alma/içsel motivasyon) üzerinde anlamlı ve pozitif etkilere sahip olduklarını göstermiştir. Bu çalışma ile hizmet sektöründe farklı kurumsal işletmelerde çalışan beyaz yakalı çalışanların algıladıkları yönetici davranışlarının onların akış deneyimleri üzerinde anlamlı ve pozitif etkilerinin olduğu belirlenmiştir. Daha sonraki araştırmacılar yönetici davranışlarının akış deneyimi üzerindeki etkisinin diğer sektörlerde de anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığını inceleyebilirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Small Business Organisation and Management |
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Early Pub Date | February 25, 2024 |
Publication Date | February 29, 2024 |
Submission Date | July 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 23 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.