Hükûmet sistemleri genel olarak dört ana kategoride ele alınmakla birlikte, Shugart ve Carey yarı-başkanlık sisteminin başbakancı-başkanlık ve başkancı-parlamenter olarak ikiye bölünmesini önerirler. Bu çalışmanın amacı, bahsedilen iki sistemi başkanlık seçimleri üzerinden karşılaştırarak bu önerinin geçerliliğini sorgulamaktır. Hipotezimiz şudur: Başkancı-parlamenter ve başbakancı-başkanlık sistemler etkin parti sayısı, birinci partinin oyunun ikinci partinin oyuna oranı ve başkanlık seçimlerinin kaçıncı turda bittiği açısından birbirinden anlamlı ölçüde farklılaşır. Amaca ulaşmak için bu iki sistemden birini uygulayan 58 ülkenin son beş başkanlık seçimi sonuçları üzerinden etkin parti sayısı ve oy oranları (birinci partinin ikinci partiye) hesaplanarak veri seti oluşturuldu. Etkin parti sayısı hesaplamalarında Laakso-Taagepera İndeksi kullanıldı. Veri seti SPSS ile analiz edildi. Bulgular hipotezi onaylamaktadır. Öyle ki, etkin parti sayısı başkancı-parlamenter sistemde düşük (2,28) ve başbakancı-başkanlık sisteminde yüksektir (3,22). Birinci partinin oyunun ikinci partinin oyuna oranı başkancı-parlamenter sistemde yüksek (7,02), başbakancı-parlamenter sistemde düşüktür (3,23). Bu nicel kanıtların yanı sıra başkancı-parlamenter ve başbakancı-başkanlık sistemlerinin demokratik işleyiş olarak da farklılaştığı göz önünde bulundurulduğunda bu iki sistemin yarı-başkanlık sisteminin alt tipleri değil, ana hükûmet sistemi kategorileri oldukları görülür.
Siyasi sistem Yarı-başkanlık Başbakancı-başkanlık Başkancı-parlamenter Etkin Parti Sayısı Laakso-Taagepera İndeksi
While forms of government are generally divided into four main categories, Shugart and Carey suggested that the semi-presidential system should be divided into two categories: president-parliamentary and premier-presidential. This study aims to assess the validity of their suggestion by comparing these two systems based on presidential elections. We hypothesize that president-parliamentary and premier-presidential systems significantly differ from each other in terms of the effective number of parties (ENP), the vote ratio of the first party to the second party (VR1:2), and the round in which the presidential elections conclude. To test this hypothesis, we created a dataset by calculating ENP and VR1:2 for the last five presidential elections in 58 countries that adopted either a premier-presidential or president-parliamentary system. The Laakso-Taagepera Index (L-T Index) was used for ENP calculations. The dataset was analyzed using SPSS. The results confirm the hypothesis: ENP is lower in president-parliamentary systems (2.28) and higher in premier-presidential systems (3.22). VR1:2 is higher in president-parliamentary systems (7.02) and lower in premier-presidential systems (3.23). Along with this quantitative evidence and considering the differences in democratic functioning between the two systems, it becomes evident that these two systems are not subtypes of the semi-presidential system, but distinct systems in their own right.
Political system semi-presidentialism president-parliamentary premier-presidential effective number of parties (ENP) Laakso-Taagepera Index (L-T Index)
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Policy and Administration (Other) |
Journal Section | Research Papers |
Authors | |
Early Pub Date | February 25, 2025 |
Publication Date | February 28, 2025 |
Submission Date | October 14, 2024 |
Acceptance Date | February 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 26 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.