Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Medya Kullanım Pratiklerinin Bourdieu'cu Perspektiften İncelenmesi: YouTube Örneği

Year 2022, Volume: 9 Issue: 2, 179 - 201, 12.07.2023

Abstract

Sosyal medya, teknolojinin ve buna bağlı olarak sunulan olanakların gelişmesiyle birlikte bireylerin sosyal medya alışkanlıklarını ve kullanım pratiklerini de değiştirmektedir. Günümüzde sosyal medya bireylerin gündelik hayatlarını yansıttıkları bir mekan olup kendilerine burada bir alan yaratıp çevrimiçi toplulukların bir tezahürü olmaktadırlar. Bu açıdan sosyal medya artık sosyolojik bir alan haline dönüşmektedir. Bu bağlamda, çalışma sosyolojik bir bakış açısı ile Bourdieu’nun eylem modeli perspektifinde, bir sosyal medya platformu olan YouTube’da, kullanıcıların sosyal medya kullanım pratiklerini incelemiştir. Araştırma, katılımcılarla yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmelerle bütüncül olarak ele alınmıştır. Çalışmanın sonucunda ise bireylerin YouTube kullanıcısı olarak, izleme pratiklerinin habitussal olduğu ile bir kullanıcı olarak burada bir alan yaratıp sermaye değişimi ve gelişiminde bulundukları gözlemlenmiştir. Çalışma sosyal medyaya, kullanıcı perspektifinden yaklaşıp, Bourdieu çerçevesi kapsamında bir bakış açısı geliştirerek akademik alana katkı sağlamaktadır.

References

  • Baltacı, A. (2018). Habitus: Dini İnanç Habitusunun Oluşumu Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 1-24. doi:10.30803/adusobed.411797
  • Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. J. Richardson içinde, Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (s. 241-258). New York: Greenwood.
  • Bourdieu, P. (1990a). In Other Words: Essays Toward a Reflexive Sociology. Cambridge: Polity Press.
  • Bourdieu, P. (1990b). Photography: A Middle-Brow Art. California: Stanford University Press.
  • Burgess, J., & Green, J. (2018). YouTube: Online Video and Participatory Culture (2nd ed.). Cambridge: Polity Press.
  • Büyükaslan A. Kırık M. A(2015). Sosyal Medya Araştırmaları 2, Çizgi Kitabevi: İstanbul
  • Coleman, J. S. (1990). Foundations of social theory. Cambridge: Harvard University Press.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Evans, H. (2017, January 30). “Content is King” — Essay by Bill Gates 1996. Retrieved May 7, 2020, from medium.com: https://medium.com/@HeathEvans/content-is-king- essay-by-bill-gates-1996-df74552f80d9#:~:text=In January 1996%2C Bill Gates,as it was in broadcasting.
  • Fuchs, C. (2014). Social Media a critical introduction. (M. Steele, Ed.) London: SAGE Publications Ltd.
  • Gaventa, J. (2003). Power after Lukes: an overview of theories of power since Lukes and their application to development. Brighton: Participation Group, Institute of Development Studies.
  • Gergs, H. J. (2003). Economic, Social, and Symbolic Capital: New Aspects for the Development of a Sociological Theory of the Market. International Studies of Management & Organization, 33(2), 22-48.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80
  • Smith, P. (2001). Cultural Theory An Introduction. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Strangelove, M. (2010). Watching YouTube: Extraordinary Videos by Ordinary People. Toronto: University of Toronto Press.
  • Swartz, D. (2011). Kültür ve İktidar Pierre Bourdieu’nun Sosyolojisi. (E. Gen, çev.) İstanbul: İletişim.
  • Uphoff, E. P., Pickett, K. E., Cabieses, B., Small, N., Cabieses, B., & Wright, J. (2013). A systematic review of the relationships between social capital and socioeconomic inequalities in health: A contribution to understanding the psychosocial pathway of health inequalities. International Journal for Equity in Health, 12(1). doi:10.1186/1475-9276-12-54
  • Webb, J., Schirato, T., & Danaher, G. (2001). Understanding Bourdieu. London: Sage.
  • Yarcı, S. (2011). Pierre Bourdieu'da Sosyal Sermaye Kavramı. Akademik İncelemeler Dergisi, 6(1), 125-135.
Year 2022, Volume: 9 Issue: 2, 179 - 201, 12.07.2023

Abstract

References

  • Baltacı, A. (2018). Habitus: Dini İnanç Habitusunun Oluşumu Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 1-24. doi:10.30803/adusobed.411797
  • Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. J. Richardson içinde, Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (s. 241-258). New York: Greenwood.
  • Bourdieu, P. (1990a). In Other Words: Essays Toward a Reflexive Sociology. Cambridge: Polity Press.
  • Bourdieu, P. (1990b). Photography: A Middle-Brow Art. California: Stanford University Press.
  • Burgess, J., & Green, J. (2018). YouTube: Online Video and Participatory Culture (2nd ed.). Cambridge: Polity Press.
  • Büyükaslan A. Kırık M. A(2015). Sosyal Medya Araştırmaları 2, Çizgi Kitabevi: İstanbul
  • Coleman, J. S. (1990). Foundations of social theory. Cambridge: Harvard University Press.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Evans, H. (2017, January 30). “Content is King” — Essay by Bill Gates 1996. Retrieved May 7, 2020, from medium.com: https://medium.com/@HeathEvans/content-is-king- essay-by-bill-gates-1996-df74552f80d9#:~:text=In January 1996%2C Bill Gates,as it was in broadcasting.
  • Fuchs, C. (2014). Social Media a critical introduction. (M. Steele, Ed.) London: SAGE Publications Ltd.
  • Gaventa, J. (2003). Power after Lukes: an overview of theories of power since Lukes and their application to development. Brighton: Participation Group, Institute of Development Studies.
  • Gergs, H. J. (2003). Economic, Social, and Symbolic Capital: New Aspects for the Development of a Sociological Theory of the Market. International Studies of Management & Organization, 33(2), 22-48.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80
  • Smith, P. (2001). Cultural Theory An Introduction. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Strangelove, M. (2010). Watching YouTube: Extraordinary Videos by Ordinary People. Toronto: University of Toronto Press.
  • Swartz, D. (2011). Kültür ve İktidar Pierre Bourdieu’nun Sosyolojisi. (E. Gen, çev.) İstanbul: İletişim.
  • Uphoff, E. P., Pickett, K. E., Cabieses, B., Small, N., Cabieses, B., & Wright, J. (2013). A systematic review of the relationships between social capital and socioeconomic inequalities in health: A contribution to understanding the psychosocial pathway of health inequalities. International Journal for Equity in Health, 12(1). doi:10.1186/1475-9276-12-54
  • Webb, J., Schirato, T., & Danaher, G. (2001). Understanding Bourdieu. London: Sage.
  • Yarcı, S. (2011). Pierre Bourdieu'da Sosyal Sermaye Kavramı. Akademik İncelemeler Dergisi, 6(1), 125-135.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Çağla Coşar 0000-0002-6507-3644

Early Pub Date July 7, 2023
Publication Date July 12, 2023
Published in Issue Year 2022 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Coşar, Ç. (2023). Sosyal Medya Kullanım Pratiklerinin Bourdieu’cu Perspektiften İncelenmesi: YouTube Örneği. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 9(2), 179-201.