Research Article
BibTex RIS Cite

A Study on the Perception of Risks by Different Societies in Online Shopping

Year 2023, Volume: 10 Issue: 2, 161 - 180, 14.03.2024

Abstract

Online shopping poses risks that are not present in traditional store shopping. Issues such as protecting personal and financial information, meeting the needs of the purchased product, being able to adequately inspect the product, returning it and delivery may be perceived as risks. The risks perceived by consumers in the United States of America (USA) and the risks perceived by consumers in Turkey were compared in this study. Data was collected from consumers in the USA and Turkey through a survey delivered to consumers over the internet. As a result of the research, the areas in which the risk perceptions are between the consumers of the two countries and the demographic variables of the difference were compared. In terms of material loss averages, it has been observed that consumers in Turkey perceive a lower risk of financial loss than consumers in the USA. It has been observed that consumers in the U.S. use credit cards securely at a slightly higher rate than consumers in Turkey. While it was observed that marital status did not make a difference in terms of financial loss risks among consumers in Turkey, it was observed that among consumers in the USA, married consumers perceived a lower risk of financial loss compared to single consumers.

References

  • The World Bank, (2015), http://data.worldbank.org/indicator/IT.NET.USER.P2/ (E.T: 28. 04. 2015).
  • ABD Nüfus İdaresi. (2014). Computer and Internet Usage. http://www.census.gov/hhes/computer/
  • Algür, S., & Cengiz, F. (2011). Türk Tüketicilere Göre Online (Çevrimiçi) Alışverişin Riskleri ve Yararları. Journal of Yaşar University, 3666-3680.
  • Bhatnagar, A., Misra, S., & Rao, H. (2000, Kasım). On Risk, convenience, and Internet shopping behavior. Association for Computing Machinery, 98-105.
  • Cesur, Z., & Tayfur, G. (2015). İnternetten Alışveriş Davranışından Algılanan Tüketici Riskleri: Üniversite Öğrencileri Üzerinden Bir Araştırma. Electronic Journal of Vocational Colleges, 19-33.
  • Combe, C. (2013). Introduction to E-Business : Management and Strategy. Newyork: Routledge.
  • Forrester. (2016). The evolotion of global ecommerce markets.
  • Forsythe, S., Liu, C., Shannon, D., & Gardner, L. (2006). Development of a scale to measure the perceived benefits and risks of online shopping. Journal of Interactive Marketing , s. 55-75.
  • Hassan, A., Kunz, M., Pearson, A., & Mohamed, F. (2006). Conecptualization and Measurement of Perceived Risk in Online Shopping. Marketing Management Journal, 138-147.
  • Hwang, W., Jung, H.-S., & Salvendy, G. (2007). Internatiınalisation of e-commerce: a comparison of online shopping preferences among Korean, Turkish and US populations. Behaviour and Information Technology, 3-18.
  • Kırcova, İ. (2012). İnternette Pazarlama. İstanbul: Beta.
  • Tong, X. (2010). A cross-national investigation of an extended technology acceptance model in the online shopping context. International Journal of Retail & Distribution Management, 742 - 759.
  • Türkiye Bilişim Sanayicileri Derneği. (2014). Türkiye e-Ticaret Pazar Büyüklüğü. İstanbul: TÜBİSAD.

Çevrimiçi Alışverişte Farklı Toplumların Riskleri Algılamasına Dair Bir Çalışma

Year 2023, Volume: 10 Issue: 2, 161 - 180, 14.03.2024

Abstract

Çevrimiçi alışverişte geleneksel mağaza alışverişinde bulunmayan riskler ortaya çıkmaktadır. Kişisel ve finansal bilgilerin korunması, satın alınan ürünün ihtiyacı karşılaması, ürünü yeterince inceleyebilme, geri iade edebilme ve teslimat gibi konular risk olarak algılanabilmektedir. Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) bulunan tüketicilerin algıladıkları riskler ile Türkiye’deki tüketicilerin algıladıkları riskler bu çalışmada karşılaştırılmıştır. İnternet üzerinden tüketicilere ulaştırılan anket vasıtasıyla veriler ABD’de ve Türkiye’deki tüketicilerden toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda iki ülke tüketicileri arasında risk algılarının hangi alanlarda olduğu, farklılığın demografik değişkenleri tespit edilmiştir. Maddi kayıp ortalamalarında Türkiye’deki tüketiciler ABD’deki tüketicilere nazaran daha az oranda maddi kayıp riski algıladıkları görülmüştür. A.B.D’de bulunan tüketicilerin az bir farkla daha yüksek oranda Türkiye’deki tüketicilere göre kredi kartını güvenli kullandıkları görülmüştür. Türkiye’deki tüketiciler arasında medeni durumun maddi kayıp riskleri bakımından bir farklılık oluşturmadığı sonucu görülürken, A.B.D.’de tüketicilerde ise evli olanların bekâr oranlara göre daha az bir maddi kayıp riski algıladıkları görülmüştür.

References

  • The World Bank, (2015), http://data.worldbank.org/indicator/IT.NET.USER.P2/ (E.T: 28. 04. 2015).
  • ABD Nüfus İdaresi. (2014). Computer and Internet Usage. http://www.census.gov/hhes/computer/
  • Algür, S., & Cengiz, F. (2011). Türk Tüketicilere Göre Online (Çevrimiçi) Alışverişin Riskleri ve Yararları. Journal of Yaşar University, 3666-3680.
  • Bhatnagar, A., Misra, S., & Rao, H. (2000, Kasım). On Risk, convenience, and Internet shopping behavior. Association for Computing Machinery, 98-105.
  • Cesur, Z., & Tayfur, G. (2015). İnternetten Alışveriş Davranışından Algılanan Tüketici Riskleri: Üniversite Öğrencileri Üzerinden Bir Araştırma. Electronic Journal of Vocational Colleges, 19-33.
  • Combe, C. (2013). Introduction to E-Business : Management and Strategy. Newyork: Routledge.
  • Forrester. (2016). The evolotion of global ecommerce markets.
  • Forsythe, S., Liu, C., Shannon, D., & Gardner, L. (2006). Development of a scale to measure the perceived benefits and risks of online shopping. Journal of Interactive Marketing , s. 55-75.
  • Hassan, A., Kunz, M., Pearson, A., & Mohamed, F. (2006). Conecptualization and Measurement of Perceived Risk in Online Shopping. Marketing Management Journal, 138-147.
  • Hwang, W., Jung, H.-S., & Salvendy, G. (2007). Internatiınalisation of e-commerce: a comparison of online shopping preferences among Korean, Turkish and US populations. Behaviour and Information Technology, 3-18.
  • Kırcova, İ. (2012). İnternette Pazarlama. İstanbul: Beta.
  • Tong, X. (2010). A cross-national investigation of an extended technology acceptance model in the online shopping context. International Journal of Retail & Distribution Management, 742 - 759.
  • Türkiye Bilişim Sanayicileri Derneği. (2014). Türkiye e-Ticaret Pazar Büyüklüğü. İstanbul: TÜBİSAD.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Internet
Journal Section Articles
Authors

Serdar Angün 0009-0009-4527-0323

Publication Date March 14, 2024
Submission Date February 21, 2024
Acceptance Date March 14, 2024
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Angün, S. (2024). Çevrimiçi Alışverişte Farklı Toplumların Riskleri Algılamasına Dair Bir Çalışma. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 10(2), 161-180.