Research Article
BibTex RIS Cite

Students' perceptions of school climate where violence is prevalent in schools

Year 2015, , 421 - 429, 14.04.2015
https://doi.org/10.17051/io.2015.10946

Abstract

The purpose of this study was to examine the students’ perceptions about the school climate in schools where violence takes place. Participants included 411 students (197 female and 214 male). In this study, as data collecting means, Comprehensive Assessment of School Environment was used. The collected data were analyzed with independent samples t test and fixed effects variance analysis, and the significance level p<,05 was used. The results showed that female participants had positive perceptions of guiding, lesson management, sexual harassment and sexual discrimination compared to male participants; younger students had more positive perceptions about the school climate than older students. It was found that 8th grade students felt safer than any other grades

References

  • Acar, H. (2008). Samsun ili yatılı ilköğretim bölge okulu (YİBO) öğrencilerinin spor yapma alışkanlıkları ve şiddete uğrama durumlarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Acabay, F. Y. (2006). Kapsamlı Okul İklimini Değerlendirme Ölçeği'nin (Öğrenci Formu) Türkçe dilsel eşdeğerlik güvenirlik ve geçerlik çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aldridge, J. ve Kate, A. I. (2013). Assessing students’ views of school climate: Developing and validating the What’s Happening In This School?(WHITS) questionnaire. Improving Schools, 16(1), 47-66.
  • Arıman, F. (2007). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin zorbalık eğilimleri ile okul iklimi algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Astor, R. A., Benbenishty, R., Zeira, A. ve Vinokur, A. (2002). School climate, observed risky behaviors, and victimization as predictors of high school students’ fear and judgments of school violence as a problem. Health Education & Behavior, 29(6), 716-736.
  • Baş, A. U. ve Kabasakal, Z. T. (2010). The prevalence of aggressive and violent behaviors among elementary school students. Ilkogretim Online, 9(1), 93-105, [Online]: http://ilkogretimonline.org.tr
  • Bayar, Y., ve Uçanok, Z. (2012). Ergenlerin Dâhil Oldukları Zorbalık Statülerine Göre Okul Sosyal İklimi ve Genellenmiş Akran Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2337-2358.
  • Booren, L. M., Handy, D. J. ve Power, T. G. (2011). Examining perceptions of school safety strategies, school climate, and violence. Youth violence and juvenile justice, 9(2), 171-187.
  • Bulut, S. (2008). Okullarda görülen öğrenciden öğrenciye yönelik şiddet olaylarının bazı değişkenler açısından arşiv araştırması yöntemiyle incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 23-38.
  • Can, Y. (2007). İlköğretim okullarında şiddet öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin yaklaşımları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eliot, M., Cornell, D.,Gregory, A. ve Fan, X. (2010). Supportive school climate and student willingness to seek help for bullying and threats of violence . Journal of School Psychology, 48, 533–553.
  • Furlong, M., & Morrison, G. (2000). The school in school violence definitions and facts. Journal of emotional and Behavioral disorders, 8(2), 71-82.
  • Geyin, Ç. (2007). Genel liselerde okul güvenliği algılarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güçkıran, R. Y. (2008). İlköğretim okulu öğrencilerinin okul iklimi algıları ile saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Haynes, N. M., Emmons, C. ve Ben-Avie, M. (1997). School climate as a factor in student adjustment and achievement. Journal of educational and psychological consultation, 8(3), 321-329.
  • Healey, J. B. (2004). Violence and bullying in schools: New theoretical perspective and the Macarthur model for comprehensive and customised intervention. Unpublished doctoral dissertation, University of Western Sydney.
  • Hernández, T. J., & Seem, S. R. (2004). A safe school climate: A systemic approach and the school counselor.
  • Kanal, İ. (2008). İmam hatip lisesi öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin çok yönlü olarak incelenmesi (İstanbul ili Anadolu Yakası örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karagülmez, Ç., Dinçyürek, S., Kıralp, Y. ve Şahin, S. (2006). İlkokul 5. sınıf öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İstanbul: 1. Şiddet ve Okul: Okul ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet ve Alınabilecek Tedbirler Uluslararası Katılımlı Sempozyum Bildiri Kitabı, (119-130).
  • Karakaya, E. (2008). Endüstri meslek lisesi öğrencilerinin, şiddet eğilimlerinin çok yönlü olarak değerlendirilmesi (İstanbul İli Avrupa Yakası Örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kartal, H. ve Bilgin, A. (2009). Bullying and school climate from the aspects of the students and teachers. Eurasian Journal of Educational Research, 36, 209-226.
  • Kepenekçi, Y. K. ve Çınkır, Ş. (2003). Öğrenciler arası zorbalık. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 9(2), 236-253.
  • McEvoy, A. ve Welker, R. (2000). Antisocial behavior, academic failure, and school climate a critical review. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 8(3), 130-140.
  • MEB (2006). Eğitim ortamında şiddetin önlenmesi ve azaltılması strateji ve eylem planı (2006-2011+), Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Genel Müdürlüğü.
  • Miller, C. K. (2006), Student and teacher perceptions of school social climate and attitudes toward bullying: implications for intervention. Presented to the Faculty of The Graduate College at the University of Nebraska, Lincoln, In partial fulfillment of requirements for the degree of Doctor of Philosophy.
  • Meyer-Adams, N. ve Conner, B. T. (2008). School violence: Bullying behaviors and the psychosocial school environment in middle schools. Children & Schools, 30(4), 211-221.
  • Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford: Blackwell.
  • Ögel, K., Tarı, I. ve Eke, C.Y. (2006). Okullarda Suç Ve Şiddeti Önleme. İstanbul: Yeniden Yayınları. (Online) http://www.ogelk.net/Dosyadepo/vio14.pdf 15.Mayıs.2014 Tarihinde indirilmiştir.
  • Özdemir, S., Sezgin, F., Şirin, H., Karip, E. ve Erkan, S. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin okul iklimine ilişkin algılarını yordayan değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 213-224.
  • Pintado, I. (2006). Perceptions of school climate and bullying in middle schools. Doctoral dissertation, University of South Florida.
  • Pişkin, M. (2002). Okul zorbalığı: Tanımı, türleri, ilişkili olduğu faktörler ve alınabilecek önlemler, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2, 531-562.
  • Sağlam, Ö. (2009). Orta öğretim kurumlarında yaşanan şiddet olgusu; Ankara Sincan örneğinde öğrencilerin eğitim önceliklerinin şiddet eğilimleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi.
  • Yavuz, N. (2009). İlköğretim 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Kocaeli ili Gebze ilçesi örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldız, E. Ç. ve Sümer, Z. H. (2010). Saldırgan davranışlarını yordamada çevresel risk, çevresel güvenlik
  • okul iklimi algısı. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(34), 161-171.
  • Yurtal, F. ve Cenkseven, F. (2007). İlköğretim okullarında zorbalığın yaygınlığı ve doğası. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(28), 1-13.
  • Welsh, W. N. (2000). The effects of school climate on school disorder. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 567(1), 88-107.

Şiddetin Yaygın Olduğu Okullarda Öğrencilerin Okul İklimine İlişkin Algıları

Year 2015, , 421 - 429, 14.04.2015
https://doi.org/10.17051/io.2015.10946

Abstract

Bu çalışmanın amacı, şiddetin görüldüğü okullarda öğrencilerin okul iklimini nasıl algıladıklarını cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenine göre ortaya çıkarmaktır. Araştırmaya 5., 6., 7. ve 8. sınıflara devam eden 197’si kız, 214’ü erkek olmak üzere toplam 411 öğrenci katılmıştır. Veriler Kapsamlı Okul İklimi Değerlendirme Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Veriler bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile analiz edilmiştir. Bulgulara göre kız öğrencilerinin okul iklimini algıları, okul ikliminin yol gösterme, ders yönetimi, cinsel taciz ve cinsiyet ayrımcılığına yönelik boyutlarında erkek öğrencilere göre daha olumlu olduğu; alt sınıflarda okuyan öğrencilerin okul iklimi algıları ise üst sınıflarda okuyan öğrencilere göre daha olumlu bulunmuştur. Güvende hissetme boyutunda ise 8. sınıfta okuyan öğrencilerin algıları daha yüksek bulunmuştur.

References

  • Acar, H. (2008). Samsun ili yatılı ilköğretim bölge okulu (YİBO) öğrencilerinin spor yapma alışkanlıkları ve şiddete uğrama durumlarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Acabay, F. Y. (2006). Kapsamlı Okul İklimini Değerlendirme Ölçeği'nin (Öğrenci Formu) Türkçe dilsel eşdeğerlik güvenirlik ve geçerlik çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aldridge, J. ve Kate, A. I. (2013). Assessing students’ views of school climate: Developing and validating the What’s Happening In This School?(WHITS) questionnaire. Improving Schools, 16(1), 47-66.
  • Arıman, F. (2007). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin zorbalık eğilimleri ile okul iklimi algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Astor, R. A., Benbenishty, R., Zeira, A. ve Vinokur, A. (2002). School climate, observed risky behaviors, and victimization as predictors of high school students’ fear and judgments of school violence as a problem. Health Education & Behavior, 29(6), 716-736.
  • Baş, A. U. ve Kabasakal, Z. T. (2010). The prevalence of aggressive and violent behaviors among elementary school students. Ilkogretim Online, 9(1), 93-105, [Online]: http://ilkogretimonline.org.tr
  • Bayar, Y., ve Uçanok, Z. (2012). Ergenlerin Dâhil Oldukları Zorbalık Statülerine Göre Okul Sosyal İklimi ve Genellenmiş Akran Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2337-2358.
  • Booren, L. M., Handy, D. J. ve Power, T. G. (2011). Examining perceptions of school safety strategies, school climate, and violence. Youth violence and juvenile justice, 9(2), 171-187.
  • Bulut, S. (2008). Okullarda görülen öğrenciden öğrenciye yönelik şiddet olaylarının bazı değişkenler açısından arşiv araştırması yöntemiyle incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 23-38.
  • Can, Y. (2007). İlköğretim okullarında şiddet öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin yaklaşımları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eliot, M., Cornell, D.,Gregory, A. ve Fan, X. (2010). Supportive school climate and student willingness to seek help for bullying and threats of violence . Journal of School Psychology, 48, 533–553.
  • Furlong, M., & Morrison, G. (2000). The school in school violence definitions and facts. Journal of emotional and Behavioral disorders, 8(2), 71-82.
  • Geyin, Ç. (2007). Genel liselerde okul güvenliği algılarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güçkıran, R. Y. (2008). İlköğretim okulu öğrencilerinin okul iklimi algıları ile saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Haynes, N. M., Emmons, C. ve Ben-Avie, M. (1997). School climate as a factor in student adjustment and achievement. Journal of educational and psychological consultation, 8(3), 321-329.
  • Healey, J. B. (2004). Violence and bullying in schools: New theoretical perspective and the Macarthur model for comprehensive and customised intervention. Unpublished doctoral dissertation, University of Western Sydney.
  • Hernández, T. J., & Seem, S. R. (2004). A safe school climate: A systemic approach and the school counselor.
  • Kanal, İ. (2008). İmam hatip lisesi öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin çok yönlü olarak incelenmesi (İstanbul ili Anadolu Yakası örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karagülmez, Ç., Dinçyürek, S., Kıralp, Y. ve Şahin, S. (2006). İlkokul 5. sınıf öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İstanbul: 1. Şiddet ve Okul: Okul ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet ve Alınabilecek Tedbirler Uluslararası Katılımlı Sempozyum Bildiri Kitabı, (119-130).
  • Karakaya, E. (2008). Endüstri meslek lisesi öğrencilerinin, şiddet eğilimlerinin çok yönlü olarak değerlendirilmesi (İstanbul İli Avrupa Yakası Örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kartal, H. ve Bilgin, A. (2009). Bullying and school climate from the aspects of the students and teachers. Eurasian Journal of Educational Research, 36, 209-226.
  • Kepenekçi, Y. K. ve Çınkır, Ş. (2003). Öğrenciler arası zorbalık. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 9(2), 236-253.
  • McEvoy, A. ve Welker, R. (2000). Antisocial behavior, academic failure, and school climate a critical review. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 8(3), 130-140.
  • MEB (2006). Eğitim ortamında şiddetin önlenmesi ve azaltılması strateji ve eylem planı (2006-2011+), Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Genel Müdürlüğü.
  • Miller, C. K. (2006), Student and teacher perceptions of school social climate and attitudes toward bullying: implications for intervention. Presented to the Faculty of The Graduate College at the University of Nebraska, Lincoln, In partial fulfillment of requirements for the degree of Doctor of Philosophy.
  • Meyer-Adams, N. ve Conner, B. T. (2008). School violence: Bullying behaviors and the psychosocial school environment in middle schools. Children & Schools, 30(4), 211-221.
  • Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford: Blackwell.
  • Ögel, K., Tarı, I. ve Eke, C.Y. (2006). Okullarda Suç Ve Şiddeti Önleme. İstanbul: Yeniden Yayınları. (Online) http://www.ogelk.net/Dosyadepo/vio14.pdf 15.Mayıs.2014 Tarihinde indirilmiştir.
  • Özdemir, S., Sezgin, F., Şirin, H., Karip, E. ve Erkan, S. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin okul iklimine ilişkin algılarını yordayan değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 213-224.
  • Pintado, I. (2006). Perceptions of school climate and bullying in middle schools. Doctoral dissertation, University of South Florida.
  • Pişkin, M. (2002). Okul zorbalığı: Tanımı, türleri, ilişkili olduğu faktörler ve alınabilecek önlemler, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2, 531-562.
  • Sağlam, Ö. (2009). Orta öğretim kurumlarında yaşanan şiddet olgusu; Ankara Sincan örneğinde öğrencilerin eğitim önceliklerinin şiddet eğilimleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi.
  • Yavuz, N. (2009). İlköğretim 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Kocaeli ili Gebze ilçesi örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldız, E. Ç. ve Sümer, Z. H. (2010). Saldırgan davranışlarını yordamada çevresel risk, çevresel güvenlik
  • okul iklimi algısı. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(34), 161-171.
  • Yurtal, F. ve Cenkseven, F. (2007). İlköğretim okullarında zorbalığın yaygınlığı ve doğası. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(28), 1-13.
  • Welsh, W. N. (2000). The effects of school climate on school disorder. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 567(1), 88-107.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Özlem Karaman This is me

Filiz Yurtal

Publication Date April 14, 2015
Published in Issue Year 2015

Cite

APA Karaman, Ö., & Yurtal, F. (2015). Şiddetin Yaygın Olduğu Okullarda Öğrencilerin Okul İklimine İlişkin Algıları. İlköğretim Online, 14(2), 421-429. https://doi.org/10.17051/io.2015.10946
AMA Karaman Ö, Yurtal F. Şiddetin Yaygın Olduğu Okullarda Öğrencilerin Okul İklimine İlişkin Algıları. İOO. April 2015;14(2):421-429. doi:10.17051/io.2015.10946
Chicago Karaman, Özlem, and Filiz Yurtal. “Şiddetin Yaygın Olduğu Okullarda Öğrencilerin Okul İklimine İlişkin Algıları”. İlköğretim Online 14, no. 2 (April 2015): 421-29. https://doi.org/10.17051/io.2015.10946.
EndNote Karaman Ö, Yurtal F (April 1, 2015) Şiddetin Yaygın Olduğu Okullarda Öğrencilerin Okul İklimine İlişkin Algıları. İlköğretim Online 14 2 421–429.
IEEE Ö. Karaman and F. Yurtal, “Şiddetin Yaygın Olduğu Okullarda Öğrencilerin Okul İklimine İlişkin Algıları”, İOO, vol. 14, no. 2, pp. 421–429, 2015, doi: 10.17051/io.2015.10946.
ISNAD Karaman, Özlem - Yurtal, Filiz. “Şiddetin Yaygın Olduğu Okullarda Öğrencilerin Okul İklimine İlişkin Algıları”. İlköğretim Online 14/2 (April 2015), 421-429. https://doi.org/10.17051/io.2015.10946.
JAMA Karaman Ö, Yurtal F. Şiddetin Yaygın Olduğu Okullarda Öğrencilerin Okul İklimine İlişkin Algıları. İOO. 2015;14:421–429.
MLA Karaman, Özlem and Filiz Yurtal. “Şiddetin Yaygın Olduğu Okullarda Öğrencilerin Okul İklimine İlişkin Algıları”. İlköğretim Online, vol. 14, no. 2, 2015, pp. 421-9, doi:10.17051/io.2015.10946.
Vancouver Karaman Ö, Yurtal F. Şiddetin Yaygın Olduğu Okullarda Öğrencilerin Okul İklimine İlişkin Algıları. İOO. 2015;14(2):421-9.