Bu çalışmanın amacı, ilkokullarda görev yapan öğretmenlerin bilgi
okuryazarlığı, kolektif öğretmen yeterliği ve çalıştıkları okulların
etkililiğine ilişkin algıları arasındaki doğrusal yapısal ilişkileri açıklayan
teorik modeli test etmektir. Araştırmada bilgi okuryazarlığı, kolektif öğretmen
yeterliği ve etkili okul arasındaki ilişkiler araştırılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu; 2016-2017 eğitim öğretim yılında Erzincan ili merkez ilçesinde
yer alan toplam 21 ilkokulda görevli 369 öğretmenin tamamı oluşturmuştur.
Analizler işlemeye uygun 356 veri seti üzerinden yapılmıştır. Dört bölümden
oluşan veri toplama aracının birinci bölümünde katılımcıların demografik özelliklerinin yer aldığı
kişisel bilgiler, ikinci bölümde Abdurrezzak
(2015) tarafından geliştirilen “Etkili
Okul Ölçeği”, üçüncü bölümde Erdoğan ve Dönmez (2015) tarafından uyarlanan “Kolektif Öğretmen Yeterliği Ölçeği” ve son bölümde Adıgüzel (2011) tarafından
geliştirilen “Bilgi Okuryazarlığı Ölçeği” yer
almıştır. Çalışmada bilgi okuryazarlığının, ara değişken olan kolektif öğretmen
yeterliği ile okulların etkililiğine olan etkisini belirlemek için yapısal
eşitlik modelinden yararlanılmıştır. Modelin doğrulanıp doğrulanmadığını belirlemek
için SPSS 20 ve LISREL 8.7 programları kullanılmıştır. Modelin
örtük değişkenleri arasındaki ilişkilere göre, iyi uyum iyiliği değerlerine
erişilmiş ve modelin iyi uyumla kabul edilebilir bir model olduğu yapılan
analizlerde tespit edilmiştir. Sonuç olarak, modeldeki değişkenler arasındaki
ilişiklerin anlamlılığı incelendiğinde, bilgi okuryazarlığı ile kolektif
öğretmen yeterliği; kolektif öğretmen yeterliği ile etkili okul arasında
anlamlı ilişkiler bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |