Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Psikolojik Yardım Alma Tutumları

Year 2018, , 2006 - 2012, 01.12.2018
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.506930

Abstract



Bu araştırmanın ilk amacı
cinsiyet, sınıf düzeyi ve geçmiş psikolojik yardım alma deneyiminin sınıf
öğretmeni adaylarının psikolojik yardım alma tutumları üzerindeki etkisini
incelemektir. Araştırmanın bir diğer amacı da katılımcıların üniversite rehberlik
ve psikolojik danışma birimi hakkında bilgi sahibi olma durumlarını
incelemektir. Türkiye’deki bir devlet üniversitesinden 147 katılımcı (110
kadın, 37 erkek) araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veri toplama
araçları olarak, kişisel bilgi formu ve Psikolojik Yardım Arama Tutumları
Ölçeği- Kısaltılmış (APHS-S) kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimleyici
istatistik ve tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular,
cinsiyet ve sınıf düzeyinin sınıf öğretmeni adaylarının psikolojik yardım alma
tutumları üzerinde anlamlı bir etkisi olduğunu gösterirken, geçmiş psikolojik
yardım alma deneyiminin ise psikolojik yardım alma tutumları üzerinde anlamlı
bir fark oluşturmadığını göstermiştir. Cinsiyetin etkisi incelendiğinde kadın
katılımcıların erkek katılımcılara göre psikolojik yardım almaya ilişkin
tutumlarının daha olumlu olduğu bulunmuştur. Ayrıca katılımcıların büyük
çoğunluğunun (%91,2) üniversite rehberlik ve psikolojik danışma ünitesi
hakkında bilgi sahibi olmadıklarını görülmüştür.

References

  • Acun Kapıkıran N. & Kapıkıran. Ş. (2013). Psikolojik yardım aramada kendini damgalama ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(40), 131-141. Biddle, D., Gunnell, D., Sharp, D. & Donovan, J. L. (2004). Factors influencing help seeking in mentally distressed young adults: A cross-sectional survey. British Journal of General Practice, 54, 248-253. Büyükgöze Kavas A., T. N. (2014). Psikolojik yardım alma nedeniyle sosyal damgalanma, denetim odağı, kendini damgalama ve yaşam doyumu arasındaki ilişkiler. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 367-377. doi: 10.7822/omuefd.33.2.3 Ciarrochi, J.V & Deane, F.P. (2001). Emotional competence and willingness to seek help from professional and nonprofessional sources. British Journal of Guidance & Counselling, 29(2), 233-246. doi: 10.1080/03069880020047157 Chandrasekara, W. S. (2016). Help seeking attitudes and willingness to seek psychological help: Application of the theory of planed behavior. International Journal of Management, Accounting and Economics, 3(4), 233-245. Çakan E., Visal-Buturak. Ş., Özçiçek, G., Koçak, O. M., Özdemir- Rezaki, H.,Yılmaz-Özpolat, A. G. & Oğuztürk, Ö. (2016). Tıp fakültesi öğrencilerinde psikiyatrik yardım alma nedeniyle kendini damgalama hissinin sosyal zeka ve kültürel zeka ile ilişkisi. Journal of Mood Disorders, 6(3), 140-145. doi: 10.5455/jmood.20160425051533 Çebi E. (2009). University students’ attitudes toward seeking psychological help: Effects of perceived social support, psychological distress, prior help-seeking experience and gender (Unpublished Master Thesis). Retrieved from https://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12610828/index.pdf Erkan S., Cihangir- Çankaya, Z., Terzi, Ş. & Özbay, Y. (2011). Üniversite psikolojik danışma ve rehberlik merkezlerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 174- 198. Erkan S., Özbay. Y., Cihangir- Çankaya, Z., Terzi, Ş. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları problemler ve psikolojik yardım arama gönüllükleri. Eğitim ve Bilim, 37(164), 95-107. Irkörücü A. & Demir. A. (2015). Bağlanma şekillerinin, psikolojik yardım almaya yönelik tutum üzerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 1063-1074. doi: 10.17860/efd.87991 Irkörücü, A. (2012). An investigation of attitude towards help seeking of Middle East Technical University students with respect to attachment style and early maladaptive schemas (Unpublished Master Thesis). Retrieved from https://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12614471/index.pdf Frankel J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: Nc Graw Hill Companies. Kaya, Ç. (2015). Attitude towards seeking professional psychological help in a sample of pre-service teachers. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 224 - 234. doi: 10.14686/BUEFAD.2015111027 Meydan B., L. B. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinde psikolojik yardım almaya ilişkin tutumun yordayıcısı olarak önceki psikolojik yardım alma deneyimi, algılanan sosyal destek ve yalnızlık. Pegem Journal of Education & Instruction, 3(4), 45-56. Rickwood, D., Deane, F. P., Wilson, C. J. & Ciarrochi, J. V. (2005). Young people's help-seeking for mental health problems. Australian e-Journal for the Advancement of Mental Health, 4 (3), 1-34. Serim F., C. Ç. (2015). Yetişkinlerin psikolojik yardım arama tutumlarının yordanması. Ege Eğitim Dergisi, 16(1), 178-198. Şahin Baltacı H. (2012). Developing an Attitude Scale toward Seeking Psychological Help for secondary students. Eurasian Journal of Educational Research, 47, 59-76. Topkaya N., M. B. (2013). Üniversite öğrencilerinin problem yaşadıkları alanlar, yardım kaynakları ve psikolojik yardım alma niyetleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 25-37. Topkaya, N. (2014). Psikolojik yardım alma niyetini yordamada demografik, bireysel ve çevresel faktörler. Türk Psikoloji Dergisi, 29 (74), 1-11. Türküm A. S., Kızıltaş. A. & Sarıyer, A. (2002). Anadolu Üniversitesi Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Merkezi’nin hedef kitlesinin psikolojik ihtiyaçlarına ilişkin ön çalışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezi, 3(21), 15-27. Türküm, A. S. (2005). Who seeks help? Examining the differences in attitude of Turkish university students toward seeking psychological help by gender, gender roles, and help-seeking experiences. The Journal of Men’s Studies, 13(3), 389-401. Türküm, A. S. (2004). Developing a scale of attitudes toward seeking psychological help: Validity and reliability analyses. International Journal for the Advancement of Counselling, 26(3), 321-329.
  • Yıldırım T., A. A. (2014). Lise öğrencilerinin psikolojik yardım aramaya gönüllülükleri ile psikolojik belirtileri arasındaki ilişki. e-International Journal of Educational Research, 5(2), 89-104.

Attitudes towards Psychological Help-Seeking among Preservice Primary School Teachers

Year 2018, , 2006 - 2012, 01.12.2018
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.506930

Abstract


The main purpose of this study is to
investigate the effect of gender, grade, and previous psychological help
experience on attitudes towards psychological help seeking among preservice
primary school teachers. Additionally, the knowledge of participants about
university counseling center was examined. Participants were consisted of 147
(110 female, 37 male) undergraduate students from one of the state universities
in Turkey. Personal information form and Attitudes towards Seeking
Psychological Help Scale- Shortened (ASPH-S) were used as data collection
instruments. In order to analyze the data, descriptive statistics, and one way
analysis of variance were performed. Findings indicated that gender and grade
had a significant effect on attitudes towards help-seeking whereas the effect
of previous help-seeking experience did not differ significantly.  Regarding the effect of gender, it was seen
that females showed more positive attitudes than males. Also, most of the
participants (91.2%) indicated that they did not have knowledge about
university counseling center.


References

  • Acun Kapıkıran N. & Kapıkıran. Ş. (2013). Psikolojik yardım aramada kendini damgalama ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(40), 131-141. Biddle, D., Gunnell, D., Sharp, D. & Donovan, J. L. (2004). Factors influencing help seeking in mentally distressed young adults: A cross-sectional survey. British Journal of General Practice, 54, 248-253. Büyükgöze Kavas A., T. N. (2014). Psikolojik yardım alma nedeniyle sosyal damgalanma, denetim odağı, kendini damgalama ve yaşam doyumu arasındaki ilişkiler. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 367-377. doi: 10.7822/omuefd.33.2.3 Ciarrochi, J.V & Deane, F.P. (2001). Emotional competence and willingness to seek help from professional and nonprofessional sources. British Journal of Guidance & Counselling, 29(2), 233-246. doi: 10.1080/03069880020047157 Chandrasekara, W. S. (2016). Help seeking attitudes and willingness to seek psychological help: Application of the theory of planed behavior. International Journal of Management, Accounting and Economics, 3(4), 233-245. Çakan E., Visal-Buturak. Ş., Özçiçek, G., Koçak, O. M., Özdemir- Rezaki, H.,Yılmaz-Özpolat, A. G. & Oğuztürk, Ö. (2016). Tıp fakültesi öğrencilerinde psikiyatrik yardım alma nedeniyle kendini damgalama hissinin sosyal zeka ve kültürel zeka ile ilişkisi. Journal of Mood Disorders, 6(3), 140-145. doi: 10.5455/jmood.20160425051533 Çebi E. (2009). University students’ attitudes toward seeking psychological help: Effects of perceived social support, psychological distress, prior help-seeking experience and gender (Unpublished Master Thesis). Retrieved from https://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12610828/index.pdf Erkan S., Cihangir- Çankaya, Z., Terzi, Ş. & Özbay, Y. (2011). Üniversite psikolojik danışma ve rehberlik merkezlerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 174- 198. Erkan S., Özbay. Y., Cihangir- Çankaya, Z., Terzi, Ş. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşadıkları problemler ve psikolojik yardım arama gönüllükleri. Eğitim ve Bilim, 37(164), 95-107. Irkörücü A. & Demir. A. (2015). Bağlanma şekillerinin, psikolojik yardım almaya yönelik tutum üzerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 1063-1074. doi: 10.17860/efd.87991 Irkörücü, A. (2012). An investigation of attitude towards help seeking of Middle East Technical University students with respect to attachment style and early maladaptive schemas (Unpublished Master Thesis). Retrieved from https://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12614471/index.pdf Frankel J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: Nc Graw Hill Companies. Kaya, Ç. (2015). Attitude towards seeking professional psychological help in a sample of pre-service teachers. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 224 - 234. doi: 10.14686/BUEFAD.2015111027 Meydan B., L. B. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinde psikolojik yardım almaya ilişkin tutumun yordayıcısı olarak önceki psikolojik yardım alma deneyimi, algılanan sosyal destek ve yalnızlık. Pegem Journal of Education & Instruction, 3(4), 45-56. Rickwood, D., Deane, F. P., Wilson, C. J. & Ciarrochi, J. V. (2005). Young people's help-seeking for mental health problems. Australian e-Journal for the Advancement of Mental Health, 4 (3), 1-34. Serim F., C. Ç. (2015). Yetişkinlerin psikolojik yardım arama tutumlarının yordanması. Ege Eğitim Dergisi, 16(1), 178-198. Şahin Baltacı H. (2012). Developing an Attitude Scale toward Seeking Psychological Help for secondary students. Eurasian Journal of Educational Research, 47, 59-76. Topkaya N., M. B. (2013). Üniversite öğrencilerinin problem yaşadıkları alanlar, yardım kaynakları ve psikolojik yardım alma niyetleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 25-37. Topkaya, N. (2014). Psikolojik yardım alma niyetini yordamada demografik, bireysel ve çevresel faktörler. Türk Psikoloji Dergisi, 29 (74), 1-11. Türküm A. S., Kızıltaş. A. & Sarıyer, A. (2002). Anadolu Üniversitesi Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Merkezi’nin hedef kitlesinin psikolojik ihtiyaçlarına ilişkin ön çalışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezi, 3(21), 15-27. Türküm, A. S. (2005). Who seeks help? Examining the differences in attitude of Turkish university students toward seeking psychological help by gender, gender roles, and help-seeking experiences. The Journal of Men’s Studies, 13(3), 389-401. Türküm, A. S. (2004). Developing a scale of attitudes toward seeking psychological help: Validity and reliability analyses. International Journal for the Advancement of Counselling, 26(3), 321-329.
  • Yıldırım T., A. A. (2014). Lise öğrencilerinin psikolojik yardım aramaya gönüllülükleri ile psikolojik belirtileri arasındaki ilişki. e-International Journal of Educational Research, 5(2), 89-104.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Araştırma Articlesi
Authors

Eda Çürükvelioğlu Köksal

Publication Date December 1, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Çürükvelioğlu Köksal, E. (2018). Attitudes towards Psychological Help-Seeking among Preservice Primary School Teachers. İlköğretim Online, 17(4), 2006-2012. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.506930
AMA Çürükvelioğlu Köksal E. Attitudes towards Psychological Help-Seeking among Preservice Primary School Teachers. İOO. December 2018;17(4):2006-2012. doi:10.17051/ilkonline.2019.506930
Chicago Çürükvelioğlu Köksal, Eda. “Attitudes towards Psychological Help-Seeking Among Preservice Primary School Teachers”. İlköğretim Online 17, no. 4 (December 2018): 2006-12. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.506930.
EndNote Çürükvelioğlu Köksal E (December 1, 2018) Attitudes towards Psychological Help-Seeking among Preservice Primary School Teachers. İlköğretim Online 17 4 2006–2012.
IEEE E. Çürükvelioğlu Köksal, “Attitudes towards Psychological Help-Seeking among Preservice Primary School Teachers”, İOO, vol. 17, no. 4, pp. 2006–2012, 2018, doi: 10.17051/ilkonline.2019.506930.
ISNAD Çürükvelioğlu Köksal, Eda. “Attitudes towards Psychological Help-Seeking Among Preservice Primary School Teachers”. İlköğretim Online 17/4 (December 2018), 2006-2012. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.506930.
JAMA Çürükvelioğlu Köksal E. Attitudes towards Psychological Help-Seeking among Preservice Primary School Teachers. İOO. 2018;17:2006–2012.
MLA Çürükvelioğlu Köksal, Eda. “Attitudes towards Psychological Help-Seeking Among Preservice Primary School Teachers”. İlköğretim Online, vol. 17, no. 4, 2018, pp. 2006-12, doi:10.17051/ilkonline.2019.506930.
Vancouver Çürükvelioğlu Köksal E. Attitudes towards Psychological Help-Seeking among Preservice Primary School Teachers. İOO. 2018;17(4):2006-12.