Bu çalışmada, okul öncesi
öğretmen ve öğretmen adaylarının matematiksel gelişime ilişkin inançları ve bu inançların
benzerlik ve farklılıklarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Tarama modelli
betimsel bir çalışma olan bu araştırmada veri toplama aracı olarak Platas
(2015) tarafından geliştirilen orijinal adı The Mathematical Development
Beliefs Survey (MDBS) olan Türkçe’ye Matematiksel Gelişim İnanç Ölçeği (MGİÖ)
olarak çevrilen ölçme aracı kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 200
öğretmen adayı ve 200 öğretmen oluşturmuştur. Kişisel bilgiler ve okul öncesi
öğretmen ile öğretmen adaylarının inançlarının belirlenmesi ile ilgili analizlerde
betimsel istatistikler kullanılmıştır. Öğretmen ve öğretmen adaylarının
inançlarının ikili karşılaştırmalarında Mann Whitney U Testi; öğretmenlerin
matematiksel gelişime ilişkin inançlarının yaşa, çalıştıkları okul türüne,
öğrenim durumuna, mesleki deneyim süresine ve öğretmen adaylarının inançlarının
sınıf düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için ise Kruskal
Wallis H Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin ve öğretmen
adaylarının matematiksel gelişime ilişkin inançları arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir fark olduğu ve öğretmen adaylarının ölçeğin alt boyutları (Okul
Öncesi Eğitimin Başlıca Amacı Olarak Matematiksel Gelişim, Matematik
Eğitimindeki Güven ve Matematik Öğretiminin Yaş Uygunluğu) ile ilgili
inançlarının öğretmenlerin inançlarından daha yüksek olduğu bulunmuştur.
Öğretmenlerin matematiksel gelişime ilişkin inançlarının genel olarak orta
düzeyin biraz altında; öğretmen adaylarının matematiksel gelişime ilişkin
inançlarının ise orta düzeyin üzerinde olduğu bulunmuştur. Öğretmenlerin inançlarının
yaşa, çalıştıkları okul türüne, öğrenim durumuna ve mesleki deneyim süresine göre
anlamlı bir farklılık göstermediği bulunurken; öğretmen adaylarının
inançlarının sınıf düzeyine göre anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna
ulaşılmıştır.
In this study, it was aimed to determine the similarities
and differences between preschool teachers and teacher candidates’ beliefs
regarding of mathematical development. In this study, screening model was used
which is one of the descriptive study models. As a data collecting tool,
Mathematical Development Beliefs Scale (MDBS) was used which is developed by
Platas (2015) and it is translated into Turkish. The sample of the study
consisted of 200 teacher candidates and 200 teachers. Descriptive statistics
were used in the analyzes such as personal information and beliefs of preschool
teachers and teacher candidates. Bilateral comparisons of the beliefs of
teacher and teacher candidates were analyzed through Mann Whitney U Test. Kruskal
Wallis H Test was used to determine whether teachers' beliefs about
mathematical development differ according to age, type of school they study, educational
status, professional experience and whether teacher candidates' beliefs about
mathematical development differ according to class level. As a result of the
research, found that there is a statistically significant difference between
the teachers' and teacher candidates' beliefs about mathematical development
and the teacher candidates' beliefs about the sub-dimensions of the scale
(Mathematical Development
as Primary Goals of Preschool
Education, Confidence in Mathematics Instruction and Age-Appropriateness of
Mathematics Instruction) were higher than the teachers' beliefs. Teachers' beliefs
about mathematical development were found to be slightly below the medium level
in general; however, it was found that pre-service teachers' beliefs about
mathematical development were above the middle level. However, it was found
that teachers' beliefs did not show a significant difference according to their
age, type of school they study, educational status and professional experience
period, it was found that teacher candidates’ beliefs differed significantly
according to their class level.