BibTex RIS Cite

Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Histogram Grafiğini Yapılandırma, Anlamlandırma ve Yorumlama Sürecine İlişkin Bir Durum Çalışması

Year 2016, Volume: 15 Issue: 4, 0 - 0, 01.10.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.66174

Abstract

Bir durum çalışması olarak yapılandırılan bu çalışmayla sekizinci sınıf öğrencilerinin histogram grafiğini yapılandırma, anlamlandırma ve yorumlama sürecine ilişkin bilgi ve becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda da Ankara ili Polatlı ilçesinde bir devlet okulunda öğrenim gören on yedi sekizinci sınıf öğrencisi ile çalışılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Öğrencilerle yapılan görüşmeler yaklaşık olarak 40-60 dk sürmüştür. Elde edilen verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi kullanılmıştır. İçerik analizi için araştırmacılar tarafından veri türü, histogram çizebilme, histogramları kıyaslayabilme ve veriye uygun grafik türünü belirleyebilme kategorileri oluşturuluş ve analizler bu kategorilere göre yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre veri türlerini ayırt edebilme, histogram grafiğini çizebilme ve yorumlama ile histogram ve sütun grafiğinin farklarını bilme konusunda bilgilerinde bazı zorluklarının olduğu ortaya çıkmıştır. Bu zorlukların üstesinden gelmek için için bazı öneriler dile getirilmiştir.

References

  • Bayazıt, İ. (2011). Öğretmen adaylarının grafikler konusunda bilgi düzeyleri, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(4), 1325-1346
  • Ben-Zvi, D. & Friedlander, A. (1997). Statistical Thinking in a Technological Environment, In J. Garfield and G.Burrill (Eds) Research on the role of technology in teaching and Learning statistics, 45-55, Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute
  • Bruno, A. & Espinel, M. C. (2009). Construction and Evaluation of histograms in teacher training, International journal of mathematical Education in Science and Technology, 40(4), 473-493
  • Capraro, M, M; Kulm, G. & Capraro, R. M. (2005). Middle grades: Misconceptions in statistical thinking, School Science and Mathematics, 105(4), 165-174
  • Chance, B. L. (2002). Components of statistical Thinking and Implications for Instruction and assessment, Journal of statistical Education, Volume:10, Number:3
  • Çelik, D. ve Sağlam-Arslan, A. (2012). Öğretmen adaylarının Çoklu gösterimleri Kullanma Becerilerinin Analizi, İlköğretim Online, 11(1), 239-250
  • Demirci, N. Ve Uyanık, F. (2009). Onuncu sınıf öğrencilerinin grafik anlama ve yorumlamaları ile kinematik başarıları arasındaki ilişki. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2), 22-51.
  • Franklin, C. ; Kader, G. ; Mewborn, D. ; Moreno, J. ; Peck, R. ; Perry, M. & Schaffer, R. (2005) Guidelines for Assessment and Instruction in Statistics Education (GAISE) Report: A Pre-K-12 Curriculum Framework
  • Friel, S, N. & Bright, G.,W. (1996). Building a theory of graphicacy:How do students read graphs? Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research association, 1-20, New York
  • Friel, N. ,S. ; Curcio, F. ,R. & Bright, G. (2001). Making sense of graphs: Critical Factors Influencing Comprehension and Instructional Implications, Journal for Research in Mathematics Education, Vol:32, No:2, 124-158
  • Güven, B.; Özmen, Z. , M. ve Öztürk, T. (2012) Gerçek Yaşam Durumları ile ilgili veri temsil süreçlerinin incelenmesi, 10. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde
  • Graveter, J., F. & Wallnau, L, B. (2010). Statistics for the behavioral Sciences, 9th edition, USA
  • Hoerl, R.W., & Snee, R. D. (2001). Statistical thinking: Improving business performance. Pacific Grove, CA: Duxbury
  • Iman, R. L. (1994). A Data-based Approach to Statistics. Belmont, California: Duxbury Press
  • Işık, C. ; Kar, T. ; İpek, A., S. ve Işık, A. (2012). Difficulties Encountered by Preservice Classroom Teachers in Constructing Stories about Line graphs, International Online journal of Educational Sciences, 4(3), 644-658
  • Jones,G. ; Thornton, C. ; Langrall, C. ; Mooney, E. ; Perry, B. & Putt, I. (2000). A framework for characterizing children’s statictical Thinking, Mathematical Thinking and Learning, 2(4), 269-307
  • Kramarski, B. (2004). Making sense of graphs: Does metacognitive instruction make a difference on students’ mathematical conceptions and alternative conceptions?, Learning and Instruction, 14, 593-619
  • Koparan, T ve Güven, B. (2013). İlköğretim İkinci kademe öğrencilerinin istatistiksel düşünme seviyelerindeki farklılaşma üzerine bir araştırma, İlköğretim Online, 12(1), 158-178
  • Koparan, T. (2013). İstatistiksel Düşünme Modellerinin incelenmesi, İlköğretim Online, 12(3), 730-739
  • Langrall, C. ,W. & Mooney, E. ,S. (2002). The development of a framework characterizing middle school students’ statistical thinking, ICOTS6, 1-6
  • Lee, C. & Meletiou-Mavrotheris, M. (2003). Some difficulties of learning histograms in introductory statistics, Paper presented at the Joint Statistical Meeting Section on Statictical Education, Retrieved from http://www.statlit.org/PDF/2003LeeASA.pdf.
  • Meletiou-Mavrotheris, M. & Lee, C. (2005). Exploring ıntroductory statistics students’ understanding of variation ın hıstograms, Proceedings publication in the 4th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, San Feliu de Guixols, Spain
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2005). İlköğretim Matematik dersi 6-8 sınıflar öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: Milli Eğitim Basımevi
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim program ve kılavuzu. M.E.B. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). Ortaokul Matematik dersi (5, 6, 7, 8. Sınıflar) öğretim programı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara
  • Mooney, E., S. (2002). Development of a Middle School Statictical thinking in emprical ınquiry, International Statictical Review, 67(3), 223-265
  • Oruç, Ş. ve Akgün, İ. H. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler 7. sınıf öğrencilerinin grafik okuma becerisini kazanma düzeyleri. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 51-58.
  • Özgün-Koca, S. , A. (2010). Öğrencilerin grafik okuma, yorumlama ve oluşturma hakkındaki kavram yanılgıları, Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri, Pegema Akademi, Ankara
  • Shah, P. & Hoeffner, J. (2002). Review of graph comprehension research:Implications for ınstruction. Educational Psychology Review, 14(1), 47-69
  • Shaughnessy, J. , M. & Pfannkuch, M. (2002). How faithful is old Faithful? Statistical Thinking: A story of variation and prediction, Mathematics Teacher, 95(4), 252-259
  • Shaughnessy, J. M. (2006). Research on students’ understanding of some big concepts in statistics. In G. Burrill (Ed.), NCTM 2006 Yearbook: Thinking and reasoning with data and chance (pp. 77-95). Reston, VA: NCTM.
  • Shaughnessy, J. , M. (2007). Research on Statistical Learning and Reasoning, In F. K. Lester (Ed.), Second Handbook of research on mathematics Teaching and Learning, 957-1009, Charlotte, NC:Information Age Publishing
  • Tairab, H. , H. & Al-Naqbi, A. ,K. (2004). How do secondary school science students interpret and construct scientific graphs? Journal of Biology Education, 38(3), 127-132
  • Temiz, K., B. ve Tan, M. (2009). Lise 1. Sınıf öğrencilerinin grafik yorumlama becerileri, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 31-43
  • Ulusoy, F. ve Çakıroğlu, E. (2013). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Histogram Kavramına İlişkin Kavrayışları ve Bu kavramın öğretim sürecinde Karşılaştıkları sorunlar, İlköğretim Online, 12(4), 1141-1156
  • Umay, A. (2007). Eski Arkadaşımız Okul Matematiğinin Yeni Yüzü, Ankara: Aydan Web Tesisleri.
  • Uyanık, F. (2007). Ortaöğretim 10. Sınıf öğrencilerinin grafik anlama ve yorumlama ile kinematik başarıları arasındaki ilişki, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir
  • Wild, C. ,J. & Pfannkuch, M. (1999). Statistical Thinking in Empirical Enquiry, International Statistical Review, 67(3), 223-265
  • Zawojewski, J. ,S. & Shaughnessy, J., M. (2000). Data and Chance, In E.A. Silver&P.A. Kenney (Eds.), Results from Seventh Mathematics Assessment of the National Assessment of Educational Progress, 235-268, Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
Year 2016, Volume: 15 Issue: 4, 0 - 0, 01.10.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.66174

Abstract

References

  • Bayazıt, İ. (2011). Öğretmen adaylarının grafikler konusunda bilgi düzeyleri, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(4), 1325-1346
  • Ben-Zvi, D. & Friedlander, A. (1997). Statistical Thinking in a Technological Environment, In J. Garfield and G.Burrill (Eds) Research on the role of technology in teaching and Learning statistics, 45-55, Voorburg, The Netherlands: International Statistical Institute
  • Bruno, A. & Espinel, M. C. (2009). Construction and Evaluation of histograms in teacher training, International journal of mathematical Education in Science and Technology, 40(4), 473-493
  • Capraro, M, M; Kulm, G. & Capraro, R. M. (2005). Middle grades: Misconceptions in statistical thinking, School Science and Mathematics, 105(4), 165-174
  • Chance, B. L. (2002). Components of statistical Thinking and Implications for Instruction and assessment, Journal of statistical Education, Volume:10, Number:3
  • Çelik, D. ve Sağlam-Arslan, A. (2012). Öğretmen adaylarının Çoklu gösterimleri Kullanma Becerilerinin Analizi, İlköğretim Online, 11(1), 239-250
  • Demirci, N. Ve Uyanık, F. (2009). Onuncu sınıf öğrencilerinin grafik anlama ve yorumlamaları ile kinematik başarıları arasındaki ilişki. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2), 22-51.
  • Franklin, C. ; Kader, G. ; Mewborn, D. ; Moreno, J. ; Peck, R. ; Perry, M. & Schaffer, R. (2005) Guidelines for Assessment and Instruction in Statistics Education (GAISE) Report: A Pre-K-12 Curriculum Framework
  • Friel, S, N. & Bright, G.,W. (1996). Building a theory of graphicacy:How do students read graphs? Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research association, 1-20, New York
  • Friel, N. ,S. ; Curcio, F. ,R. & Bright, G. (2001). Making sense of graphs: Critical Factors Influencing Comprehension and Instructional Implications, Journal for Research in Mathematics Education, Vol:32, No:2, 124-158
  • Güven, B.; Özmen, Z. , M. ve Öztürk, T. (2012) Gerçek Yaşam Durumları ile ilgili veri temsil süreçlerinin incelenmesi, 10. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde
  • Graveter, J., F. & Wallnau, L, B. (2010). Statistics for the behavioral Sciences, 9th edition, USA
  • Hoerl, R.W., & Snee, R. D. (2001). Statistical thinking: Improving business performance. Pacific Grove, CA: Duxbury
  • Iman, R. L. (1994). A Data-based Approach to Statistics. Belmont, California: Duxbury Press
  • Işık, C. ; Kar, T. ; İpek, A., S. ve Işık, A. (2012). Difficulties Encountered by Preservice Classroom Teachers in Constructing Stories about Line graphs, International Online journal of Educational Sciences, 4(3), 644-658
  • Jones,G. ; Thornton, C. ; Langrall, C. ; Mooney, E. ; Perry, B. & Putt, I. (2000). A framework for characterizing children’s statictical Thinking, Mathematical Thinking and Learning, 2(4), 269-307
  • Kramarski, B. (2004). Making sense of graphs: Does metacognitive instruction make a difference on students’ mathematical conceptions and alternative conceptions?, Learning and Instruction, 14, 593-619
  • Koparan, T ve Güven, B. (2013). İlköğretim İkinci kademe öğrencilerinin istatistiksel düşünme seviyelerindeki farklılaşma üzerine bir araştırma, İlköğretim Online, 12(1), 158-178
  • Koparan, T. (2013). İstatistiksel Düşünme Modellerinin incelenmesi, İlköğretim Online, 12(3), 730-739
  • Langrall, C. ,W. & Mooney, E. ,S. (2002). The development of a framework characterizing middle school students’ statistical thinking, ICOTS6, 1-6
  • Lee, C. & Meletiou-Mavrotheris, M. (2003). Some difficulties of learning histograms in introductory statistics, Paper presented at the Joint Statistical Meeting Section on Statictical Education, Retrieved from http://www.statlit.org/PDF/2003LeeASA.pdf.
  • Meletiou-Mavrotheris, M. & Lee, C. (2005). Exploring ıntroductory statistics students’ understanding of variation ın hıstograms, Proceedings publication in the 4th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, San Feliu de Guixols, Spain
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2005). İlköğretim Matematik dersi 6-8 sınıflar öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: Milli Eğitim Basımevi
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim program ve kılavuzu. M.E.B. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). Ortaokul Matematik dersi (5, 6, 7, 8. Sınıflar) öğretim programı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara
  • Mooney, E., S. (2002). Development of a Middle School Statictical thinking in emprical ınquiry, International Statictical Review, 67(3), 223-265
  • Oruç, Ş. ve Akgün, İ. H. (2010). İlköğretim sosyal bilgiler 7. sınıf öğrencilerinin grafik okuma becerisini kazanma düzeyleri. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 51-58.
  • Özgün-Koca, S. , A. (2010). Öğrencilerin grafik okuma, yorumlama ve oluşturma hakkındaki kavram yanılgıları, Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri, Pegema Akademi, Ankara
  • Shah, P. & Hoeffner, J. (2002). Review of graph comprehension research:Implications for ınstruction. Educational Psychology Review, 14(1), 47-69
  • Shaughnessy, J. , M. & Pfannkuch, M. (2002). How faithful is old Faithful? Statistical Thinking: A story of variation and prediction, Mathematics Teacher, 95(4), 252-259
  • Shaughnessy, J. M. (2006). Research on students’ understanding of some big concepts in statistics. In G. Burrill (Ed.), NCTM 2006 Yearbook: Thinking and reasoning with data and chance (pp. 77-95). Reston, VA: NCTM.
  • Shaughnessy, J. , M. (2007). Research on Statistical Learning and Reasoning, In F. K. Lester (Ed.), Second Handbook of research on mathematics Teaching and Learning, 957-1009, Charlotte, NC:Information Age Publishing
  • Tairab, H. , H. & Al-Naqbi, A. ,K. (2004). How do secondary school science students interpret and construct scientific graphs? Journal of Biology Education, 38(3), 127-132
  • Temiz, K., B. ve Tan, M. (2009). Lise 1. Sınıf öğrencilerinin grafik yorumlama becerileri, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 31-43
  • Ulusoy, F. ve Çakıroğlu, E. (2013). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Histogram Kavramına İlişkin Kavrayışları ve Bu kavramın öğretim sürecinde Karşılaştıkları sorunlar, İlköğretim Online, 12(4), 1141-1156
  • Umay, A. (2007). Eski Arkadaşımız Okul Matematiğinin Yeni Yüzü, Ankara: Aydan Web Tesisleri.
  • Uyanık, F. (2007). Ortaöğretim 10. Sınıf öğrencilerinin grafik anlama ve yorumlama ile kinematik başarıları arasındaki ilişki, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir
  • Wild, C. ,J. & Pfannkuch, M. (1999). Statistical Thinking in Empirical Enquiry, International Statistical Review, 67(3), 223-265
  • Zawojewski, J. ,S. & Shaughnessy, J., M. (2000). Data and Chance, In E.A. Silver&P.A. Kenney (Eds.), Results from Seventh Mathematics Assessment of the National Assessment of Educational Progress, 235-268, Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
There are 39 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Nadide Yılmaz

Sonay Polat Ay This is me

Publication Date October 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 15 Issue: 4

Cite

APA Yılmaz, N., & Polat Ay, S. (2016). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Histogram Grafiğini Yapılandırma, Anlamlandırma ve Yorumlama Sürecine İlişkin Bir Durum Çalışması. İlköğretim Online, 15(4). https://doi.org/10.17051/io.2016.66174
AMA Yılmaz N, Polat Ay S. Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Histogram Grafiğini Yapılandırma, Anlamlandırma ve Yorumlama Sürecine İlişkin Bir Durum Çalışması. İOO. September 2016;15(4). doi:10.17051/io.2016.66174
Chicago Yılmaz, Nadide, and Sonay Polat Ay. “Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Histogram Grafiğini Yapılandırma, Anlamlandırma Ve Yorumlama Sürecine İlişkin Bir Durum Çalışması”. İlköğretim Online 15, no. 4 (September 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.66174.
EndNote Yılmaz N, Polat Ay S (September 1, 2016) Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Histogram Grafiğini Yapılandırma, Anlamlandırma ve Yorumlama Sürecine İlişkin Bir Durum Çalışması. İlköğretim Online 15 4
IEEE N. Yılmaz and S. Polat Ay, “Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Histogram Grafiğini Yapılandırma, Anlamlandırma ve Yorumlama Sürecine İlişkin Bir Durum Çalışması”, İOO, vol. 15, no. 4, 2016, doi: 10.17051/io.2016.66174.
ISNAD Yılmaz, Nadide - Polat Ay, Sonay. “Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Histogram Grafiğini Yapılandırma, Anlamlandırma Ve Yorumlama Sürecine İlişkin Bir Durum Çalışması”. İlköğretim Online 15/4 (September 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.66174.
JAMA Yılmaz N, Polat Ay S. Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Histogram Grafiğini Yapılandırma, Anlamlandırma ve Yorumlama Sürecine İlişkin Bir Durum Çalışması. İOO. 2016;15. doi:10.17051/io.2016.66174.
MLA Yılmaz, Nadide and Sonay Polat Ay. “Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Histogram Grafiğini Yapılandırma, Anlamlandırma Ve Yorumlama Sürecine İlişkin Bir Durum Çalışması”. İlköğretim Online, vol. 15, no. 4, 2016, doi:10.17051/io.2016.66174.
Vancouver Yılmaz N, Polat Ay S. Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Histogram Grafiğini Yapılandırma, Anlamlandırma ve Yorumlama Sürecine İlişkin Bir Durum Çalışması. İOO. 2016;15(4).