Bu çalışmada
okul öncesi eğitim sınıflarında en çok karşılaşılan davranış problemleri
belirlenmiş, bu davranış problemlerinin sınıf ortamına etkisi ve öğretmenlerin
problem davranışlarla baş etmede uyguladıkları stratejiler üzerine
odaklanılmıştır. Araştırmada kartopu örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiş
13 okul öncesi öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Temel
nitel araştırma deseni ile yapılan çalışmada betimsel analiz tekniği
kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, öğretmenlerin sınıflarında en çok
karşılaştıkları davranış problemlerinin, “öfke nöbeti”, “ağlama”, “bağırma”,
“inatçılık” olduğu belirlenmiştir. Çalışmada sınıfında davranış problemi
sergileyen çocuk bulunan öğretmenler duygularını en çok “çaresiz” ve “tükenmiş”
olarak tanımlamışladır. Problem davranışların eğitim sürecini olumsuz
etkilediği ve aksaklıklar yarattığı belirlenmiştir. Öğretmenlerin problem
davranışlara ilişkin sıklıkla “göz teması kurma”, “görmezden gelme”,
“ödül-ceza” gibi yöntemler uyguladıkları; çocuklara yaptıkları davranışın doğru
olanını gösterme ve öğretme şeklinde bir yaklaşım sergilemedikleri ve daha çok
anlık davrandıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin davranış problemi sergileyen
çocuğun hangi durumlarda problem davranışlar sergilediğini belirleyerek eğitim
ortamını fiziksel ve psikolojik olarak yeniden düzenlemesi, akran ilişkileri,
okul-aile işbirliği gibi ortaklıkları tekrar gözden geçirmesi önerilebilir.
Ayrıca, öğretmenlerin hizmet içi eğitimler yoluyla desteklenmesi, çocuğu tanıma
ve değerlendirme, sınıf yönetimi yaklaşımları ile ilgili yeterliklerinin
artırılması gerektiği söylenebilir.
In this study, the focus
is to determine the most frequent behavioral problems encountered in preschool
classrooms, their effects on the educational environment and the strategies
teachers employ in dealing with these behavioral problems. In the study,
semi-structured interview was carried out with 13 preschool teachers predefined
by utilizing snowball sampling method. In the study conducted with basic
research pattern, descriptive analysis technique was used. In the wake of the
study, it was determined that the most frequent problems teachers experience in
their classrooms were ‘temper tantrum’, ‘crying’, ‘yelling’ and ‘obstinacy’. In
the study, teachers who have children in their classroom with behavioral
problems described their feelings as ‘despair’ and ‘fatigue’. It was detected
that behavioral problems affected educational process adversely and caused
troubles. It was determined that teachers often used methods such as ‘eye
contact’, ’ignoring’ and ‘punishment and reward’; they didn’t adopt an approach
to demonstrate and teach children the proper form of their behavior, but
instead, mostly behaved spontaneously. It can be recommended that teachers
specify under what circumstances the child with problematic attitude displays
behavioral problems; rearrange educational environment physically and
psychologically; and review common grounds such as peer relationships and
parent-teacher cooperation. Additionally, it can be stated that teachers should
be supported through in service training activities, enhancing their
qualifications regarding recognition and assessment of children and classroom
management approaches.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 1 |