Suriyeli Mültecilerin Eğitimine Yönelik Öğretmen Görüşleri
Year 2018,
Volume: 17 Issue: 3, 0 - 0, 31.07.2019
Servet Kardeş
Berrin Akman
Abstract
Bu
araştırmanın amacı öğretmenlerin Suriyeli mülteci çocukların eğitimiyle ilgili
görüş ve uygulamalarını ortaya koymaktır. Araştırma nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma
grubuna alınan 19 öğretmenden 4 ‘ü ile yarı yapılandırılmış görüşme formu
aracılığıyla mülakat yapılmış, 15 öğretmenden ise yarı yapılandırılmış görüşme
formuyla veri toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi
yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda Suriyeli çocukların
Türkçe’yi öğrenme ve okula uyumla ilgili sorunları öne çıkmıştır. Öğretmenlerin
mülteci çocukların eğitiminde kendilerini yeterli hissetmedikleri, sınıf
ortamında mülteci çocuklara yönelik düzenlemeye gitmedikleri ve mevcut
müfredatı çocukların eğitimi için yeterli görmedikleri sonucu ortaya çıkmıştır.
Ayrıca öğretmenler Suriyeli çocukların uyum problemlerinin çözümü için Türkçe
dil eğitimi ve okul öncesi eğitim almaları gerektiğini ifade etmişlerdir. Son
olarak Suriyeli çocukların yaşadıkları travmaların etkisinin azaltılması
amacıyla sosyal destek hizmetlerinin arttırılması ve etkin hale getirilmesi
önerilmiştir.
References
- Aksoy, Z. (2012). Uluslararası göç ve kültürlerarası iletişim. The Journal of International Social Research, 5(20), 292-313.
Aydın, H. & Kaya, Y. (2017). The educational needs of and barriers faced by Syrian refugee students in Turkey: a qualitative case study, Intercultural Education, 28(5), 456-473. DOI:10.1080/14675986.2017.1336373
Bačáková, M. (2011) Developing inclusive educational practices for refugee children in the Czech Republic, Intercultural Education, 22(2), 163-175, DOI:10.1080/14675986.2011.567073
Büyüköztürk, S., Kiliç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Carley, K. (1993). Coding choices for textual analysis: A comparison of content analysis and map analysis. Sociological methodology, 23, 75-126. DOI: 10.2307/271007.
Ceyhan, M. A. Ve Koçbaş, D. (2011). Göç ve çok dillilik bağlamında okullarda okuryazarlık edinimi. LAS projesi Türkiye raporu, İstanbul. 06.03.2017 tarihinde https://www.uni-potsdam.de/fileadmin01/projects/daf/LAS_AyanCeyhan_Ko%C3%A7bas.pdf adresinden erişilmiştir.
Coşkun, İ. ve Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyelilerin Eğitiminde Yol Haritası: Fırsatlar ve Zorluklar. SETA, Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı, İstanbul.
Creswell, J. W., Hanson, W. E., Clark Plano, V. L., & Morales, A. (2007). Qualitative research designs: Selection and implementation. The counseling psychologist, 35(2), 236-264.
Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Temel eğitim politikaları. SETA,153, www.setav.org. adresinden 10 Nisan 2017 tarihinde indirilmiştir.
Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
Ereş, F., (2016). Problems of the immigrant students’ teacher: Are they ready to teach?. International Education Studies, 9(7), 64-71.
Feuerherm, E. (2013). Language Policies, Identities, and Education in Refugee Resettlement. Dissertation thesis. ProQuest LLC. 789 East Eisenhower Parkway, PO Box 1346, Ann Arbor, MI 48106.
Göç İdaresi Genel Müdürlüğü, (2017). http://www.goc.gov.tr/icerik3/gecici- korumamiz-altindaki-suriyeliler_409_558_560 adresinden 26.09.2017 tarihinde indirilmiştir.
Graves Jr, S. L., & Howes, C. (2011). Ethnic differences in social-emotional development in preschool: The impact of teacher child relationships and classroom quality. School Psychology Quarterly, 26(3), 202-214.
Guest, G., Namey, E. E., & Mitchell, M. L. (2012). Collecting qualitative data: A field manual for applied research. Sage publications.
Güçer, M., Karaca, S. & Dinçer, O. B. (2013). Sınırlar arasında yaşam savaşı: Suriyeli mülteciler. Ankara: USAK Yayınları.
Humphries, M. L., Strickland, J., & Keenan, K. (2014). African american preschoolers' social and emotional competence at school: the influence of teachers and mothers. Journal of Education, 194(1), 11-18.
Hyson, M. (2004). The emotional development of young children: Building an emotion-centered curriculum. Teachers College Press. New York, USA.
İnsan Hakları İzleme Örgütü (2015). “Geleceğimi hayal etmeye çalıştığımda hiçbir şey göremiyorum”: Türkiye'deki Suriyeli mülteci çocukların eğitime erişiminin önündeki engeller – Kayıp nesil olmalarını önlemek. www.hrg.org’dan adresinden 16.04.2017 tarihinde indirilmiştir.
Levent, F. Ve Çayak, S. (2017). Türkiye’deki Suriyeli öğrencilerin eğitimine yönelik okul yöneticilerinin görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(27), 21-46.
Madziva, R. & Thondhlana, J. (2017): Provision of quality education in the context of Syrian refugee children in the UK: opportunities and challenges, Compare: A Journal of Comparative and International Education, DOI: 10.1080/03057925.2017.1375848
Mashburn, A. J., Pianta, R. C., Hamre, B. K., Downer, J. T., Barbarin, O. A., Bryant, D., ... & Howes, C. (2008). Measures of classroom quality in prekindergarten and children’s development of academic, language, and social skills. Child development, 79(3), 732-749.
Mercan Uzun, E. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. International Journal of Early Childhood Education Studies, 1(1), 72-83.
Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage publications.
Oikonomidoy, E. 2010. Zooming into the school narratives of refugee students. Multicultural Perspectives, 12(2), 74–80. doi:10.1080/15210960.2010.481186.
Özer, Y. Y., Komsuoğlu, A. ve Ateşok, Z. Ö., (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar dergisi, 4(37), 76-110.
Sarıtaş, E., Şahin, Ü. Ve Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle ilgili karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208-229.
Sağlam, H. İ. ve İlksen Kanbur, N. (2017). Sınıf öğretmenlerinin mülteci öğrencilere yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 310-323.
Seydi, A. R., (2014). Türkiye’nin Suriyeli sığınmacıların eğitim sorununun çözümüne yönelik izlediği politikalar. SDÜ fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 267-305.
Sims, M., Hayden, J., Palmer, G. & Hutchins, T. (2002) Young children who have experienced refugee or war-related trauma, European Early Childhood Education Research Journal,10(1),99-110, DOI: 10.1080/13502930285208871
Şahin, C. (2001). Yurt dışı göçün bireyin psikolojik sağlığı üzerindeki etkisine ilişkin kuramsal bir inceleme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 57-67.
Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
UNİCEF, (2015). Türkiye’deki Suriyeli Çocuklar. http://unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/T%C3%BCrkiyedeki%20Suriyeli%20%C3%87ocuklar_Bilgi%20Notu%206%20Ekim%202015.pdf adresinden 15.04.2017 tarihinde indirilmiştir.
UNICEF, (2016). Syria Crisis January 2016 Humanitarian Highlights & Results. 25/09/2017 tarihinde file:///C:/Users/kardes/Downloads/UNICEF-Syria-Crisis-Situation-Report-January-2016.pdf adresinden erişilmiştir.
Pumariega, A. J., Rothe, E., & Pumariega, J. B. (2005). Mental health of immigrants and refugees. Community mental health journal, 41(5), 581-597.
Reyes, M. R., Brackett, M. A., Rivers, S. E., White, M., & Salovey, P. (2012). Classroom emotional climate, student engagement, and academic achievement. Journal of educational psychology, 104(3), 700-712.
Seydi, A. R. (2013). Türkiye’deki Suriyeli akademisyen ve eğitimcilerin görüşlerine göre Suriye’deki çatışmaların Suriyelilerin eğitim sürecine yansımaları. SDU Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 217-241.
Wagner, T. M. (2013). Supporting refugee children in Pennsylvania public schools (Unpublished Doctoral dissertation), University of Pittsburgh, USA.
Yelkenci, Ö. F., (2017, 19 Eylül). Geçici eğitim merkezlerine 4 yıl süre. Hürriyet.
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2018,
Volume: 17 Issue: 3, 0 - 0, 31.07.2019
Servet Kardeş
Berrin Akman
References
- Aksoy, Z. (2012). Uluslararası göç ve kültürlerarası iletişim. The Journal of International Social Research, 5(20), 292-313.
Aydın, H. & Kaya, Y. (2017). The educational needs of and barriers faced by Syrian refugee students in Turkey: a qualitative case study, Intercultural Education, 28(5), 456-473. DOI:10.1080/14675986.2017.1336373
Bačáková, M. (2011) Developing inclusive educational practices for refugee children in the Czech Republic, Intercultural Education, 22(2), 163-175, DOI:10.1080/14675986.2011.567073
Büyüköztürk, S., Kiliç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Carley, K. (1993). Coding choices for textual analysis: A comparison of content analysis and map analysis. Sociological methodology, 23, 75-126. DOI: 10.2307/271007.
Ceyhan, M. A. Ve Koçbaş, D. (2011). Göç ve çok dillilik bağlamında okullarda okuryazarlık edinimi. LAS projesi Türkiye raporu, İstanbul. 06.03.2017 tarihinde https://www.uni-potsdam.de/fileadmin01/projects/daf/LAS_AyanCeyhan_Ko%C3%A7bas.pdf adresinden erişilmiştir.
Coşkun, İ. ve Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyelilerin Eğitiminde Yol Haritası: Fırsatlar ve Zorluklar. SETA, Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı, İstanbul.
Creswell, J. W., Hanson, W. E., Clark Plano, V. L., & Morales, A. (2007). Qualitative research designs: Selection and implementation. The counseling psychologist, 35(2), 236-264.
Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Temel eğitim politikaları. SETA,153, www.setav.org. adresinden 10 Nisan 2017 tarihinde indirilmiştir.
Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
Ereş, F., (2016). Problems of the immigrant students’ teacher: Are they ready to teach?. International Education Studies, 9(7), 64-71.
Feuerherm, E. (2013). Language Policies, Identities, and Education in Refugee Resettlement. Dissertation thesis. ProQuest LLC. 789 East Eisenhower Parkway, PO Box 1346, Ann Arbor, MI 48106.
Göç İdaresi Genel Müdürlüğü, (2017). http://www.goc.gov.tr/icerik3/gecici- korumamiz-altindaki-suriyeliler_409_558_560 adresinden 26.09.2017 tarihinde indirilmiştir.
Graves Jr, S. L., & Howes, C. (2011). Ethnic differences in social-emotional development in preschool: The impact of teacher child relationships and classroom quality. School Psychology Quarterly, 26(3), 202-214.
Guest, G., Namey, E. E., & Mitchell, M. L. (2012). Collecting qualitative data: A field manual for applied research. Sage publications.
Güçer, M., Karaca, S. & Dinçer, O. B. (2013). Sınırlar arasında yaşam savaşı: Suriyeli mülteciler. Ankara: USAK Yayınları.
Humphries, M. L., Strickland, J., & Keenan, K. (2014). African american preschoolers' social and emotional competence at school: the influence of teachers and mothers. Journal of Education, 194(1), 11-18.
Hyson, M. (2004). The emotional development of young children: Building an emotion-centered curriculum. Teachers College Press. New York, USA.
İnsan Hakları İzleme Örgütü (2015). “Geleceğimi hayal etmeye çalıştığımda hiçbir şey göremiyorum”: Türkiye'deki Suriyeli mülteci çocukların eğitime erişiminin önündeki engeller – Kayıp nesil olmalarını önlemek. www.hrg.org’dan adresinden 16.04.2017 tarihinde indirilmiştir.
Levent, F. Ve Çayak, S. (2017). Türkiye’deki Suriyeli öğrencilerin eğitimine yönelik okul yöneticilerinin görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(27), 21-46.
Madziva, R. & Thondhlana, J. (2017): Provision of quality education in the context of Syrian refugee children in the UK: opportunities and challenges, Compare: A Journal of Comparative and International Education, DOI: 10.1080/03057925.2017.1375848
Mashburn, A. J., Pianta, R. C., Hamre, B. K., Downer, J. T., Barbarin, O. A., Bryant, D., ... & Howes, C. (2008). Measures of classroom quality in prekindergarten and children’s development of academic, language, and social skills. Child development, 79(3), 732-749.
Mercan Uzun, E. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. International Journal of Early Childhood Education Studies, 1(1), 72-83.
Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage publications.
Oikonomidoy, E. 2010. Zooming into the school narratives of refugee students. Multicultural Perspectives, 12(2), 74–80. doi:10.1080/15210960.2010.481186.
Özer, Y. Y., Komsuoğlu, A. ve Ateşok, Z. Ö., (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar dergisi, 4(37), 76-110.
Sarıtaş, E., Şahin, Ü. Ve Çatalbaş, G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle ilgili karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208-229.
Sağlam, H. İ. ve İlksen Kanbur, N. (2017). Sınıf öğretmenlerinin mülteci öğrencilere yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 310-323.
Seydi, A. R., (2014). Türkiye’nin Suriyeli sığınmacıların eğitim sorununun çözümüne yönelik izlediği politikalar. SDÜ fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 267-305.
Sims, M., Hayden, J., Palmer, G. & Hutchins, T. (2002) Young children who have experienced refugee or war-related trauma, European Early Childhood Education Research Journal,10(1),99-110, DOI: 10.1080/13502930285208871
Şahin, C. (2001). Yurt dışı göçün bireyin psikolojik sağlığı üzerindeki etkisine ilişkin kuramsal bir inceleme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 57-67.
Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
UNİCEF, (2015). Türkiye’deki Suriyeli Çocuklar. http://unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/T%C3%BCrkiyedeki%20Suriyeli%20%C3%87ocuklar_Bilgi%20Notu%206%20Ekim%202015.pdf adresinden 15.04.2017 tarihinde indirilmiştir.
UNICEF, (2016). Syria Crisis January 2016 Humanitarian Highlights & Results. 25/09/2017 tarihinde file:///C:/Users/kardes/Downloads/UNICEF-Syria-Crisis-Situation-Report-January-2016.pdf adresinden erişilmiştir.
Pumariega, A. J., Rothe, E., & Pumariega, J. B. (2005). Mental health of immigrants and refugees. Community mental health journal, 41(5), 581-597.
Reyes, M. R., Brackett, M. A., Rivers, S. E., White, M., & Salovey, P. (2012). Classroom emotional climate, student engagement, and academic achievement. Journal of educational psychology, 104(3), 700-712.
Seydi, A. R. (2013). Türkiye’deki Suriyeli akademisyen ve eğitimcilerin görüşlerine göre Suriye’deki çatışmaların Suriyelilerin eğitim sürecine yansımaları. SDU Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 217-241.
Wagner, T. M. (2013). Supporting refugee children in Pennsylvania public schools (Unpublished Doctoral dissertation), University of Pittsburgh, USA.
Yelkenci, Ö. F., (2017, 19 Eylül). Geçici eğitim merkezlerine 4 yıl süre. Hürriyet.
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.