Bu çalışma ortaokul
öğrencileri için İnternet aramalarında üstbiliş envanterinin geliştirilmesini
kapsamaktadır. Makalede, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ve
bulguları sunulmuştur. İlk olarak alanyazın taraması ve İnternet aramaları
sırasında karşılaşılan güçlükler dikkate alınarak 37 madde oluşturulmuş ve
pilot açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. İkinci olarak, son haline
getirilmiş envanter 273 yedinci sınıf öğrencisine uygulanmış ve açımlayıcı
faktör analizi yapılarak faktörler ortaya konmuştur. Üçüncü olarak envanter,
321 yedinci sınıf öğrencisine uygulanmış ve doğrulayıcı faktör analizi
yapılmıştır. Son olarak, 101 altıncı sınıf öğrencisi ile test-tekrar test
güvenirliği ölçülmüştür. Bulgular, envanterde (1) yansıtma ve düzenleme, (2)
control etme, (3) planlama, (4) dikkatin kontrolü ve (5) strateji oluşturma
olmak üzere beş faktör ortaya koymuştur.
This study reports the development
of metacognition inventory for Internet search for middle school students. In
this study, analysis and results of both exploratory and confirmatory factors
are reported. Firstly, 37-items were generated considering literature review
and metacognitive challenges faced during the search process, and pilot
exploratory factor analysis was conducted. Secondly, the final version of the
scale was distributed to 273 seventh grade students, and the existing
constructs were extracted through exploratory factor analysis. Thirdly, 321
seventh graders completed the inventory, and then the data were used for
confirmatory factor analysis. As a follow-up, test-retest reliability was
tested with 101 sixth graders. Based on the findings, the sub-scales of the
inventory included (1) reflection and regulation, (2) monitoring, (3) planning,
(4) control of attention, and (5) strategy generation.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 4 |