This study aims to investigate the effect of selected demographic variables on pre-service teachers’ environmental literacy. Although there are several demographic variables to have some degree of relationship with components of environmental literacy, gender, academic major, and grade level are chosen to investigate further in the Turkish context because of their prevalent usage in earlier studies. The sample of the study is comprised of 560 pre-service teachers enrolled in different academic majors. Environmental Literacy Test (ELT) was used as an instrument to assess environmental literacy and MANOVA was performed to investigate differences of PTs’ environmental literacy in terms demographic variables. Findings of the study indicated that gender, year of enrollment, and academic major had significant effect on components of environmental literacy.
Bu çalışmanın amacı seçilmiş demografik değişkenlerin aday öğretmenlerin çevre okuryazarlığına etkisinin
araştırılmasıdır. Türkiye koşulları ve önceki çalışmaların sonuçları göz önüne alınarak, çevre okuryazarlığı
bileşenlerini etkileyen demografik değişkenler arasından cinsiyet, sınıf (yıl) ve akademik alan bu çalışmanın
değişkenleri olarak seçilmiştir. Çevre okuryazarlığının belirlenmesi amacı ile Çevre Okuryazarlığı Testi kullanılmış
ve aday öğretmenlerin çevre okuryazarlığı ile cinsiyet, sınıf ve akademik alan değişkenleri arasında farkların
belirlenmesi için MANOVA kullanılmıştır. Çalışmanın bulguları cinsiyet, sınıf (yıl) ve akademik alan
değişkenlerinin çevre okuryazarlığını etkileyen değişkenler olduğunu göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 4 |