Research Article
BibTex RIS Cite

Science Teacher Candidates\' Thoughts About Global Warming Studying in Turkey and United Kingdom

Year 2013, Volume: 12 Issue: 4, 1 - 10, 26.06.2013

Abstract

Teachers have important roles in raising awareness of students about global warming and educating them as environmentally conscious individuals. Being a good environmental educator is related with the knowledge of the teachers in the area. The aim of the study is to identify the level of awareness and knowledge about global warming of science teacher candidates’ who are studying in Turkey and United Kingdom. In this qualitative research data was obtained from 14 teacher candidates (7 from Turkey, 7 from United Kingdom) via semi- structured interviews. In data analysis procedure descriptive analysis method was utilized and teacher candidates’ comments were coded thematically. Findings revealed that neither teacher candidates in Turkey nor those in United Kingdom have adequate awareness and knowledge about global warming.

References

  • Arsal, Z. (2012). İlköğretim programlarında küresel ısınma kazanımları ve hedef niteliklerine göre değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(4), 119-130. [Online]: http://www.tused.org/internet/tused/archive/v9/i4/tusedv9i4s9.pdf. adresinden 02 Mart 2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Ayvacı, H. Ş. & Çoruhlu, T. (2009). Öğrencilerin küresel çevre sorunlarına bakışları ve kavram yanılgılarının belirlenmesine yönelik gelişimsel bir araştırma. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2). 11-25.
  • Bakırcı, H. & Artun, H. (2011). Farklı ülkelerin çevre eğitimi politikalarını karşılaştırmaya yönelik bir durum çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 202-223.   [Online]: http://asosindex.com/journal-article-fulltext?id=13165&part=1. adresinden 29 Şubat 2012 tarihinde indirilmiştir.
  • BT Haber. (2011, 11 Nisan). Daha az karbon salınımı için yeni bir iş modeli. http://www.bthaber.com/daha-az-karbon-salinimi-icin-yeni-bir-is-modeli/, Erişim tarihi: 0 0 2013.
  • Chelsea, S. ve ötekiler. (2012). How to go green: Creating a conservation culture in a public high school through education, modeling, and communication. Journal of Environmental Education, 43 (3), 143-161.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research methods in education. NY: Routledge.
  • Demirkaya, H. (2008). The understanding of global warming and learning styles: A phenomenographic analysis of prospective primary school teachers. Educational Science: Theory & Practice, 8(1), 51-58.
  • Enerji Enstitüsü. (2013, 20 Mart). İngiltere’den yeni nükleer santrala onay. http://enerjienstitusu.com/2013/03/20/ingiltereden-yeni-nukleer-santrala onay/#more43816, Erişim tarihi: 09. 04. 2013.
  • Hansen, J. E. (2009). Küresel ısınmanın kırılma noktası. Çev: Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • IPCC (2007). IPCC WG II, Fourth assessment report (2007) Climate chance 2007: Climate change impacts, adaptation and vulnerability. [Online]: http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar4/wg2/ar4-wg2-chapter1.pdf. adresinden 01 Mart 2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Venkataramanan, M. & Smitha. (2011). Causes and effects of global warming. Indian Journal of Science and Technology, 4 (3), 226-229.
  • Kahraman. S., Yalçın, M, Özkan, E. & Aggul, F. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin küresel ısınma konusundaki farkındalıkları ve bilgi düzeyleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 249-263.
  • Kaya, T. (2007). Küresel ısınma: Etkileri ve önlemleri. İstanbul: Ferman Yayınları.
  • Lambert, J. L., Lindgren, J. & Bleicher, R. (2011). Assessing elementary science methods students' understanding about global climate change. International Journal of Science Education, [Online]: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09500693.2011.633938. adresinden 05 Mart 2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Lee, J., W. & Brahmasrene, T. (2013). Investigating the influence of tourism on economic growth and carbon emissions: Evidence from panel analysis of the European Union. Tourism Management, [Online]: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261517713000678. adresinden 26 Mart 2013 tarihinde indirilmiştir.
  • McKeown-Ice, R. (2000). Environmental education in the United States: A survey of preservice teacher education programs. The Journal of Environmental Education, 32(1), 4O’Brien, G. (2012). Climate change and society: Keynote adress at Conference on Environmental Education, Birzeit University, Ramallah, Palestine, 2011. International Journal of Environmental Studies, 69(1), 3-6.
  • Ocal, A., Kisoglu, M, Alas, A. & Gurbuz, H. (2011). Turkish prospective teachers’ understanding and misunderstanding on global warming. International Research in Geographical and Environmental Education, 20(3), 215-226.
  • Papadimitriou, V. (2004). Prospective primary teachers’ understanding of climate change, green house effect, and ozone layer depletion. Journal of Science Education and Technology, 13(2), 299-307.
  • Powers, A., L. (2004). Teacher preparation for environmental education: Faculty perspectives on the infusion of environmental education into preservice methods courses. The Journal of Environmental Education. 35(3), 3-11.
  • Ratinen, I. J. (2011). Primary student-teachers’ conceptual understanding of the greenhouse effect: A mixed method study. International Journal of Science Education, [Online]: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09500693.2011.587845. adresinden 05 Mart 2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Robertson, C. L. & Krugly-Smolska, E. (1997). Gaps between advocated practices and teaching realities in environmental education. Environmental Education Research, 3(3), 311-3
  • Robson, C. (2002). Real world research. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Rye, J. A. & Wiesenmayer, R. L. (1997). An investigation of middle school students’ alternative conceptions of global warming. International Journal of Science Education, 19(5), 527-551.
  • Said, A. M., Ahmadun, F., Paim, L. & Masud, J. (2003). Environmental concerns, knowledge and practices gap among Malaysian teachers. International Journal of Sustainability in Higher Education, 4(4), 305-313.
  • Science Advisory Board, Environmental Furtures Committee (1995). Beyond the horizon: Using foresight to protect the environmental future. [Online]: Retrieved on 01-January2013, at URL: http://nepis.epa.gov/Exe/ZyNET.exe/50000TRM.PDF?ZyActionP=PDF&Client=EPA& Index=1995%20Thru%201999&File=D%3A%5CZYFILES%5CINDEX%20DATA%5 C95THRU99%5CTXT%5C00000003%5C50000TRM.txt&Query=&SearchMethod=1 &FuzzyDegree=0 &User=ANONYMOUS&Password=anonymous&QField=&UseQField=&IntQFieldOp =0&ExtQFieldOp=0&Docs=
  • Shepardson, D., Niyogi, D., Choi, S. & Charusombat, U. (2009). Seventh grade students’ conception of global warming and climate change. Environmental Education Research, 15(5), 549-570.
  • Summers, M., Kruger, C., Childs, A. & Mant, J. (2000). Primary school teachers’ understanding of environmental issues: An interview study. Environmental Education Research, 6(4), 293-312.

Türkiye ve İngiltere\'deki Fen Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Küresel Isınmaya Yönelik Düşünceleri

Year 2013, Volume: 12 Issue: 4, 1 - 10, 26.06.2013

Abstract

Öğrencilerin küresel ısınma ile ilgili farkındalığının yükseltilmesi ve çevreye duyarlı bireyler olarak yetişmelerinde öğretmenlere önemli görevler düşmektedir. Öğretmenlerin iyi birer çevre eğitimci olmaları, onların konu alanındaki doğru bilgi birikimleri ile ilgilidir. Bu çalışmanın amacı Türkiye ve İngiltere’de fen bilimleri alanında öğrenim gören öğretmen adaylarının küresel ısınma konusundaki farkındalık ve bilgi düzeylerinin belirlenmesidir. Nitel özellikteki araştırmanın verileri Türkiye’de öğrenim gören 7 ve İngiltere’de öğrenim gören 7 öğretmen adayıyla gerçekleştirilen yarı-yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yönteminden yararlanılmış, öğretmen adaylarının görüşleri tematik olarak kodlanmıştır. Araştırma verilerinden elde edilen sonuçlar hem Türkiye’de hem de İngiltere’de öğrenim gören öğretmen adaylarının küresel ısınma konusunda yeterli bilgi ve farkındalık düzeylerine sahip olmadıklarını ortaya koymuştur

References

  • Arsal, Z. (2012). İlköğretim programlarında küresel ısınma kazanımları ve hedef niteliklerine göre değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(4), 119-130. [Online]: http://www.tused.org/internet/tused/archive/v9/i4/tusedv9i4s9.pdf. adresinden 02 Mart 2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Ayvacı, H. Ş. & Çoruhlu, T. (2009). Öğrencilerin küresel çevre sorunlarına bakışları ve kavram yanılgılarının belirlenmesine yönelik gelişimsel bir araştırma. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2). 11-25.
  • Bakırcı, H. & Artun, H. (2011). Farklı ülkelerin çevre eğitimi politikalarını karşılaştırmaya yönelik bir durum çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 202-223.   [Online]: http://asosindex.com/journal-article-fulltext?id=13165&part=1. adresinden 29 Şubat 2012 tarihinde indirilmiştir.
  • BT Haber. (2011, 11 Nisan). Daha az karbon salınımı için yeni bir iş modeli. http://www.bthaber.com/daha-az-karbon-salinimi-icin-yeni-bir-is-modeli/, Erişim tarihi: 0 0 2013.
  • Chelsea, S. ve ötekiler. (2012). How to go green: Creating a conservation culture in a public high school through education, modeling, and communication. Journal of Environmental Education, 43 (3), 143-161.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research methods in education. NY: Routledge.
  • Demirkaya, H. (2008). The understanding of global warming and learning styles: A phenomenographic analysis of prospective primary school teachers. Educational Science: Theory & Practice, 8(1), 51-58.
  • Enerji Enstitüsü. (2013, 20 Mart). İngiltere’den yeni nükleer santrala onay. http://enerjienstitusu.com/2013/03/20/ingiltereden-yeni-nukleer-santrala onay/#more43816, Erişim tarihi: 09. 04. 2013.
  • Hansen, J. E. (2009). Küresel ısınmanın kırılma noktası. Çev: Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • IPCC (2007). IPCC WG II, Fourth assessment report (2007) Climate chance 2007: Climate change impacts, adaptation and vulnerability. [Online]: http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar4/wg2/ar4-wg2-chapter1.pdf. adresinden 01 Mart 2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Venkataramanan, M. & Smitha. (2011). Causes and effects of global warming. Indian Journal of Science and Technology, 4 (3), 226-229.
  • Kahraman. S., Yalçın, M, Özkan, E. & Aggul, F. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin küresel ısınma konusundaki farkındalıkları ve bilgi düzeyleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 249-263.
  • Kaya, T. (2007). Küresel ısınma: Etkileri ve önlemleri. İstanbul: Ferman Yayınları.
  • Lambert, J. L., Lindgren, J. & Bleicher, R. (2011). Assessing elementary science methods students' understanding about global climate change. International Journal of Science Education, [Online]: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09500693.2011.633938. adresinden 05 Mart 2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Lee, J., W. & Brahmasrene, T. (2013). Investigating the influence of tourism on economic growth and carbon emissions: Evidence from panel analysis of the European Union. Tourism Management, [Online]: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261517713000678. adresinden 26 Mart 2013 tarihinde indirilmiştir.
  • McKeown-Ice, R. (2000). Environmental education in the United States: A survey of preservice teacher education programs. The Journal of Environmental Education, 32(1), 4O’Brien, G. (2012). Climate change and society: Keynote adress at Conference on Environmental Education, Birzeit University, Ramallah, Palestine, 2011. International Journal of Environmental Studies, 69(1), 3-6.
  • Ocal, A., Kisoglu, M, Alas, A. & Gurbuz, H. (2011). Turkish prospective teachers’ understanding and misunderstanding on global warming. International Research in Geographical and Environmental Education, 20(3), 215-226.
  • Papadimitriou, V. (2004). Prospective primary teachers’ understanding of climate change, green house effect, and ozone layer depletion. Journal of Science Education and Technology, 13(2), 299-307.
  • Powers, A., L. (2004). Teacher preparation for environmental education: Faculty perspectives on the infusion of environmental education into preservice methods courses. The Journal of Environmental Education. 35(3), 3-11.
  • Ratinen, I. J. (2011). Primary student-teachers’ conceptual understanding of the greenhouse effect: A mixed method study. International Journal of Science Education, [Online]: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09500693.2011.587845. adresinden 05 Mart 2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Robertson, C. L. & Krugly-Smolska, E. (1997). Gaps between advocated practices and teaching realities in environmental education. Environmental Education Research, 3(3), 311-3
  • Robson, C. (2002). Real world research. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Rye, J. A. & Wiesenmayer, R. L. (1997). An investigation of middle school students’ alternative conceptions of global warming. International Journal of Science Education, 19(5), 527-551.
  • Said, A. M., Ahmadun, F., Paim, L. & Masud, J. (2003). Environmental concerns, knowledge and practices gap among Malaysian teachers. International Journal of Sustainability in Higher Education, 4(4), 305-313.
  • Science Advisory Board, Environmental Furtures Committee (1995). Beyond the horizon: Using foresight to protect the environmental future. [Online]: Retrieved on 01-January2013, at URL: http://nepis.epa.gov/Exe/ZyNET.exe/50000TRM.PDF?ZyActionP=PDF&Client=EPA& Index=1995%20Thru%201999&File=D%3A%5CZYFILES%5CINDEX%20DATA%5 C95THRU99%5CTXT%5C00000003%5C50000TRM.txt&Query=&SearchMethod=1 &FuzzyDegree=0 &User=ANONYMOUS&Password=anonymous&QField=&UseQField=&IntQFieldOp =0&ExtQFieldOp=0&Docs=
  • Shepardson, D., Niyogi, D., Choi, S. & Charusombat, U. (2009). Seventh grade students’ conception of global warming and climate change. Environmental Education Research, 15(5), 549-570.
  • Summers, M., Kruger, C., Childs, A. & Mant, J. (2000). Primary school teachers’ understanding of environmental issues: An interview study. Environmental Education Research, 6(4), 293-312.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Demet Sever

Publication Date June 26, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 12 Issue: 4

Cite

APA Sever, D. (2013). Türkiye ve İngiltere\’deki Fen Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Küresel Isınmaya Yönelik Düşünceleri. İlköğretim Online, 12(4), 1-10.
AMA Sever D. Türkiye ve İngiltere\’deki Fen Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Küresel Isınmaya Yönelik Düşünceleri. EEO. December 2013;12(4):1-10.
Chicago Sever, Demet. “Türkiye Ve İngiltere\’deki Fen Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Küresel Isınmaya Yönelik Düşünceleri”. İlköğretim Online 12, no. 4 (December 2013): 1-10.
EndNote Sever D (December 1, 2013) Türkiye ve İngiltere\’deki Fen Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Küresel Isınmaya Yönelik Düşünceleri. İlköğretim Online 12 4 1–10.
IEEE D. Sever, “Türkiye ve İngiltere\’deki Fen Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Küresel Isınmaya Yönelik Düşünceleri”, EEO, vol. 12, no. 4, pp. 1–10, 2013.
ISNAD Sever, Demet. “Türkiye Ve İngiltere\’deki Fen Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Küresel Isınmaya Yönelik Düşünceleri”. İlköğretim Online 12/4 (December 2013), 1-10.
JAMA Sever D. Türkiye ve İngiltere\’deki Fen Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Küresel Isınmaya Yönelik Düşünceleri. EEO. 2013;12:1–10.
MLA Sever, Demet. “Türkiye Ve İngiltere\’deki Fen Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Küresel Isınmaya Yönelik Düşünceleri”. İlköğretim Online, vol. 12, no. 4, 2013, pp. 1-10.
Vancouver Sever D. Türkiye ve İngiltere\’deki Fen Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Küresel Isınmaya Yönelik Düşünceleri. EEO. 2013;12(4):1-10.