Due to the fact that collocation has important functions in value transmission, the aim of the study is the examination of values in story texts in primary school 6th, 7th and 8th grade textbooks in context of collocation. The method of the research is document analysis. The data source consists of 8 story texts in Turkish textbooks that were distributed to the 6.,7. and 8. grade students in the 2011/2012 academic year in city of Malatya. Among the universal values, sensitivity was determined to be the most repeated universal value. (284 times) The most emphasized national value is traditions repeated by 168 collocation.
6., 7. ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan öykü metinlerindeki değerlerin eşdizimli sözcükler bağlamında incelenmesini amaçlayan bu araştırmanın problem tümcesi “incelenen öykü metinlerindeki eşdizimsel örüntüler ışığında, metinlerde en çok vurgulanan değerler hangileridir?” olarak belirlenmiştir. Araştırmanın yöntemi doküman incelemesidir. Araştırmanın veri kaynağını, 2011- 2012 eğitim- öğretim yılında Malatya ilindeki 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerine dağıtılan Türkçe ders kitaplarındaki ikisi 6. sınıf Türkçe ders kitabında, ikisi 7. sınıf Türkçe ders kitabında ve dördü 8. sınıf Türkçe ders kitabında olmak üzere toplam 8 öykü metni oluşturmaktadır. Öykü metinlerindeki eşdizimsel örüntüler bağlamında değerler evrensel değerler ve ulusal değerler ana başlıklarında incelenmiştir. Evrensel değerlerin alt başlıkları “çalışkanlık”, “dayanışma”, “duyarlık” “dürüstlük”, “saygı”, “sevgi” ve “sorumluluk” olarak belirlenirken; ulusal değerlerin alt başlıkları “aile birliğine önem verme”, “millet”, “misafirperverlik”, “örf ve adetler”, “vatanseverlik” olarak belirlenmiştir. Araştırmanın veri kaynağı öykü metinleri bu ana ve alt başlıklarda çözümlenmiştir. Toplamda 284 kez yinelenen “duyarlık” en çok vurgulanan evrensel değer olarak belirlenmiştir. En çok vurgulanan ulusal değer 168 eşdizimli sözcükle yinelenen “örf ve adetler”dir. Türkçe ders kitaplarındaki öykü metinlerinde, sınıflar büyüdükçe sözcüksel düzlemde öğrencilerdeki olası kavramsal gelişime uygun tutarlı bir artış ya da azalış belirlenememiştir. İncelenen öykü metinlerinin iletileri ve eşdizimli sözcüklerin sık kullanımları ile vurgulanan değerlerin örtüştüğü görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 3 |