Bu araştırmada, İlköğretim beşinci sınıf Işık ve Ses ünitesindeki Yaratıcı Drama Uygulamalı Öğretimin
öğrencilerin fen başarısı ve bilimsel süreç becerileri üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Araştırma yarı deneysel bir
çalışma olup, Denizli’ de bir İlköğretim Okulu beşinci sınıf öğrencileri (n= 60) ile 2009-2010 öğretim yılının II.
döneminde toplam 6 hafta süresince yürütülmüştür. Beşinci sınıflardan 2 şube rastgele örnekleme yöntemi ile
seçilmiştir. Deney grubunda dersler Yaratıcı Drama Uygulamaları ile işlenirken, kontrol grubunda programdaki
gibi işlenmiştir. Araştırmada kullanılan ön ve son testler bağımsız gruplar için t testi ile SPSS 12.0 paket
programı kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak, Yaratıcı Drama Uygulamalarının beşinci sınıf
öğrencilerinin fen başarılarında ve bilimsel süreç becerilerinde anlamlı bir etkisi bulunmuştur.
The purpose of this study is to investigate the effect of creative drama-based instruction on fifth graders’ science achievements in the light and sound unit and scientific process skills. This quasi-experimental research was conducted in one of the public elementary schools in Turkey during 2009-2010 academic year. A light and sound achievement test was developed and administered to randomly selected 60 students. The experimental group was instructed through creative drama-based implications and the control group was never exposed to creative drama. An instruction material including five lesson plans was constructed for the leader to administer creative drama-based instruction. The unit was instructed to each group for three weeks. A science achievement test and a scientific process skills test were administered to each group as pre-post test. An independent sample t-test revealed that there were significant differences in the means of creative drama applications, science achievement and scientific process skills
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 1 |