Research Article
BibTex RIS Cite

A Model Suggestion to Prove That “The Role of Independent Assortment in Genetic Diversity is More Important Than Crossing Over”

Year 2013, Volume: 12 Issue: 1, 1 - 11, 26.06.2013

Abstract

The most important event that causes genetic diversity in sexual reproduction organisms is meiosis and impregnation. Due to independent assortment and crossing over which happens in meiosis, the possibility of many different variations of gametes from same parents occurs. However, students try to explain genetic diversity that occurs by meiosis just with crossing over and they don’t mention the role of independent assortment and impregnation. This study attempted to emphasize the role and importance of independent assortment in genetic diversity by a model which was made by cartons. The role of crossing over and impregnation was not discussed because the main purpose of this model is to highlight the role of independent assortment. It is hoped that by this model, understanding both the fundamental cause of genetic diversity and the law of Mendel will be easier.

References

  • Atılboz, N. G. (2004). Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Mitoz ve Mayoz Bölünme Konuları İle İlgili Anlama Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3):147-157.
  • Bahar, M., Johnstone, A. H., & Hansell, M. H. (1999). Revisiting learning difficulties in biology. Journal of Biological Education, 33(2), 84-86.
  • Bahçeci, Z. (2005). Genetik. Kırşehir: Öğrenci Kitabevi Yayınları.
  • Batzli, L. E. (1999). Conceptual changes strategies in teaching genetics. PhD Thesis, University of Minnesotta, Umi Number: 9937833
  • Campbell, N. A. & Reece J. B. (2008). Biyoloji. (Çeviri Editörleri: Gündüz, E., Demirsoy A., Türkan İ.). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Demirsoy A. (1991). Kalıtım ve Evrim. Ankara: Meteksan Yayınevi.
  • Dikmenli, M. (2010). Misconceptions of cell division held by student teachers in biology: A drawing analysis. Scientific Research and Essay, 5 (2): 235-247. 0
  • Emre, İ., & Bahşi, M. (2006). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Hücre Bölünmesiyle İlgili Kavram Yanılgıları. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 70-73.
  • Karol, S., Suludere Z. & Ayvalı, C. (1998). Biyoloji Terimleri Sözlüğü. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Kurumu Yayınları.
  • Knippels, M. C. P. J., Waarlo A. J. & Boersma, Kerst T. (2005). Design criteria for learning and teaching genetics. Journal of Biological Education, 39(3):108-112.
  • Krawczyk, T. D. (2007). Using problem-based learning and hands on activities to teach meiosis and heredity in a high school biology classroom. Master of science, Michigan State University, Umi number: 1448491.
  • Lewis, J., Leach, J. & Wood-Robinson. (2000). Chromosomes: the missing link-young people’s understanding of mitosis, meiosis, and fertilisation. Journal of Biological Education, 34(4): 189-199.
  • Maraş, M. & Akman, Y. (2009). Hücre biyolojisi konusunda öğrencilerin Anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim, 181, Kış, 146-151.
  • Quinn, Frances., Pegg, J. & Panizzon, D. (2009). First-year biology students' understandings of meiosis: An investigation using a structural theoretical framework.International Journal of Science Education, 31 (10): 1279-1305. Raven, P. H., Johnson, G. B. (1996). Biology. Boston: McGraw Hill Companies.
  • Russel, P. J. (2006). Genetics: A Molecular Approach. San Francisco: Pearson Education.
  • Sinan, O., Yıldırım, O., Kocakülah, M. S. & Aydın, H. (2006). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Proteinler, Enzimler ve Protein Sentezi ile İlgili Kavram Yanılgıları. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1): 1-16.
  • Smith, M. (1991). Teaching cell division: Student difficulties and teaching recommendations. Journal of College Science Teaching, 21, 28–33.
  • Tekkaya, C., Özkan, Ö., Sungur, S. (2001). Biology concepts perceived as difficult by turkish high school students. Lise ögrencilerinin zor olarak algıladıkları biyoloji kavramları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21: 145-1
  • Wynne, C. F. , Stewart, J.,& Passmore, C. (2001).High school students' use of meiosis when solving genetics problems. International Journal of Science Education, 23: 5, 501-515.

“Bağımsız Dağılımın Genetik Çeşitlilikteki Rolü Krossing Overdan Daha Önemlidir” Savını İspatlayan Bir Model Önerisi

Year 2013, Volume: 12 Issue: 1, 1 - 11, 26.06.2013

Abstract

Eşeyli üreyen canlılarda çeşitliliğe yol açan en önemli olay mayoz bölünme ve sonrasında meydana gelen döllenmedir. Mayoz bölünme esnasında meydana gelen bağımsız dağılım ve krossing-over sayesinde, aynı ebeveynden çok farklı varyasyonlarla gamet oluşma olasılığı ortaya çıkar. Ancak öğrenciler, mayoz bölünme sonucu oluşan çeşitliliği sadece krossing over ile açıklamaya çalışmakta, bağımsız dağılım ve sonrasında döllenmenin bu olgu üzerindeki etkisine değinmemektedirler. Bu çalışmada, genetik çeşitlilikte bağımsız dağılımın rolü ve öneminin anlaşılması için, kartonlardan oluşturulmuş bir modelle konu anlatılmaya çalışılmıştır. Çalışmanın temel maksadı bağımsız dağılımın rolünün kavratılması olduğu için, krossing over ve döllenmenin çeşitlilikteki rolü bu modelde ele alınmamıştır. Bu sayede hem genetik çeşitliliğin temel nedeni hem de Mendel Yasası daha kolay anlaşılır olacağı düşünülmektedir

References

  • Atılboz, N. G. (2004). Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Mitoz ve Mayoz Bölünme Konuları İle İlgili Anlama Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3):147-157.
  • Bahar, M., Johnstone, A. H., & Hansell, M. H. (1999). Revisiting learning difficulties in biology. Journal of Biological Education, 33(2), 84-86.
  • Bahçeci, Z. (2005). Genetik. Kırşehir: Öğrenci Kitabevi Yayınları.
  • Batzli, L. E. (1999). Conceptual changes strategies in teaching genetics. PhD Thesis, University of Minnesotta, Umi Number: 9937833
  • Campbell, N. A. & Reece J. B. (2008). Biyoloji. (Çeviri Editörleri: Gündüz, E., Demirsoy A., Türkan İ.). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Demirsoy A. (1991). Kalıtım ve Evrim. Ankara: Meteksan Yayınevi.
  • Dikmenli, M. (2010). Misconceptions of cell division held by student teachers in biology: A drawing analysis. Scientific Research and Essay, 5 (2): 235-247. 0
  • Emre, İ., & Bahşi, M. (2006). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Hücre Bölünmesiyle İlgili Kavram Yanılgıları. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 70-73.
  • Karol, S., Suludere Z. & Ayvalı, C. (1998). Biyoloji Terimleri Sözlüğü. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Kurumu Yayınları.
  • Knippels, M. C. P. J., Waarlo A. J. & Boersma, Kerst T. (2005). Design criteria for learning and teaching genetics. Journal of Biological Education, 39(3):108-112.
  • Krawczyk, T. D. (2007). Using problem-based learning and hands on activities to teach meiosis and heredity in a high school biology classroom. Master of science, Michigan State University, Umi number: 1448491.
  • Lewis, J., Leach, J. & Wood-Robinson. (2000). Chromosomes: the missing link-young people’s understanding of mitosis, meiosis, and fertilisation. Journal of Biological Education, 34(4): 189-199.
  • Maraş, M. & Akman, Y. (2009). Hücre biyolojisi konusunda öğrencilerin Anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim, 181, Kış, 146-151.
  • Quinn, Frances., Pegg, J. & Panizzon, D. (2009). First-year biology students' understandings of meiosis: An investigation using a structural theoretical framework.International Journal of Science Education, 31 (10): 1279-1305. Raven, P. H., Johnson, G. B. (1996). Biology. Boston: McGraw Hill Companies.
  • Russel, P. J. (2006). Genetics: A Molecular Approach. San Francisco: Pearson Education.
  • Sinan, O., Yıldırım, O., Kocakülah, M. S. & Aydın, H. (2006). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Proteinler, Enzimler ve Protein Sentezi ile İlgili Kavram Yanılgıları. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1): 1-16.
  • Smith, M. (1991). Teaching cell division: Student difficulties and teaching recommendations. Journal of College Science Teaching, 21, 28–33.
  • Tekkaya, C., Özkan, Ö., Sungur, S. (2001). Biology concepts perceived as difficult by turkish high school students. Lise ögrencilerinin zor olarak algıladıkları biyoloji kavramları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21: 145-1
  • Wynne, C. F. , Stewart, J.,& Passmore, C. (2001).High school students' use of meiosis when solving genetics problems. International Journal of Science Education, 23: 5, 501-515.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ayla Karataş

Canan Laçin Şimşek

Zübeyde Akan Kumbıçak This is me

Publication Date June 26, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Karataş, A., Şimşek, C. . L., & Kumbıçak, Z. A. (2013). “Bağımsız Dağılımın Genetik Çeşitlilikteki Rolü Krossing Overdan Daha Önemlidir” Savını İspatlayan Bir Model Önerisi. İlköğretim Online, 12(1), 1-11.
AMA Karataş A, Şimşek CL, Kumbıçak ZA. “Bağımsız Dağılımın Genetik Çeşitlilikteki Rolü Krossing Overdan Daha Önemlidir” Savını İspatlayan Bir Model Önerisi. İOO. March 2013;12(1):1-11.
Chicago Karataş, Ayla, Canan Laçin Şimşek, and Zübeyde Akan Kumbıçak. “‘Bağımsız Dağılımın Genetik Çeşitlilikteki Rolü Krossing Overdan Daha Önemlidir’ Savını İspatlayan Bir Model Önerisi”. İlköğretim Online 12, no. 1 (March 2013): 1-11.
EndNote Karataş A, Şimşek CL, Kumbıçak ZA (March 1, 2013) “Bağımsız Dağılımın Genetik Çeşitlilikteki Rolü Krossing Overdan Daha Önemlidir” Savını İspatlayan Bir Model Önerisi. İlköğretim Online 12 1 1–11.
IEEE A. Karataş, C. . L. Şimşek, and Z. A. Kumbıçak, “‘Bağımsız Dağılımın Genetik Çeşitlilikteki Rolü Krossing Overdan Daha Önemlidir’ Savını İspatlayan Bir Model Önerisi”, İOO, vol. 12, no. 1, pp. 1–11, 2013.
ISNAD Karataş, Ayla et al. “‘Bağımsız Dağılımın Genetik Çeşitlilikteki Rolü Krossing Overdan Daha Önemlidir’ Savını İspatlayan Bir Model Önerisi”. İlköğretim Online 12/1 (March 2013), 1-11.
JAMA Karataş A, Şimşek CL, Kumbıçak ZA. “Bağımsız Dağılımın Genetik Çeşitlilikteki Rolü Krossing Overdan Daha Önemlidir” Savını İspatlayan Bir Model Önerisi. İOO. 2013;12:1–11.
MLA Karataş, Ayla et al. “‘Bağımsız Dağılımın Genetik Çeşitlilikteki Rolü Krossing Overdan Daha Önemlidir’ Savını İspatlayan Bir Model Önerisi”. İlköğretim Online, vol. 12, no. 1, 2013, pp. 1-11.
Vancouver Karataş A, Şimşek CL, Kumbıçak ZA. “Bağımsız Dağılımın Genetik Çeşitlilikteki Rolü Krossing Overdan Daha Önemlidir” Savını İspatlayan Bir Model Önerisi. İOO. 2013;12(1):1-11.