Research Article
BibTex RIS Cite

Serbest Etkinlik Dersinin Etkililiğinin Denetmen, Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Year 2012, Volume: 11 Issue: 2, 520 - 529, 26.06.2012

Abstract

Bu araştırmanın amacı serbest etkinlik dersinin etkililiğinin denetmen, yönetici ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Bu araştırmaya 10 denetmen, 11 yönetici ve 12 öğretmen olmak üzere toplam 33 kişi katılmıştır. Bu araştırma nitel bir araştırmadır ve bütüncül çoklu durum deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri Şanlıurfa ilinde denetmen, yönetici ve öğretmenlerle görüşme ve yarı yapılandırılmış görüşme formu tekniği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, serbest etkinlik dersi kapsamında yapılan çalışmalar etkili yürütülememektedir. Serbest etkinlik dersi kapsamında yapılan çalışmaların etkili yapılamamasının temel nedeni ise, ders hakkında bilgi eksikliğinin bulunmasıdır. Bu etkinlikler etüt çalışması olarak görülmesinden, fiziksel ortamın yetersizliğinden ve malzeme eksikliğinden dolayı yapılamamaktadır. Hizmet-içi eğitime, kılavuz kitapçıkların hazırlanmasına ve örnek uygulamalara gereksinim bulunmaktadır.

References

  • Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1–26.
  • Bianchi, S.M., & Robinson, J. (1997). What did you do today? Children’s use of time, family composition, and the aquisition of social capital. Journal of Marriage and the Family, 59, 332–344.
  • Bjarnadóttir, R. (2004). Modern adolescents' leisure activities : A new field for education? Nordic Journal of Youth Research, 12(4), 299- 315.
  • Carla, W. (2008). Introducing qualitative research in psychology. Berkshire: McGraw – Hill Education.
  • Duruhan K. & Bedir, G. (2005). Devlet Okullarında ve Özel Okullarda Kutlanan ve Anılan Belirli Gün ve Haftaların Etkililik Düzeylerinin Kıyası. Millî Eğitim Dergisi, Sayı: 16833
  • Eccles, J.S., & Barber, B. (1999). Student council, volunteering, basketball, or marching band: What kind of extracurricular involvement matters? Journal of Adolescent Research, 14, 10–34.
  • Farr, W. (2008). The effects of videa modeling on leisure time activities for learners with severe special needs. Unpublished doctorate dissertation, Arizona State University, USA.
  • Fletcher, A., Nickerson, P. & Wright, K. (2003). Structured leisure activities in middle childhood: Links to well- being. Journal of Community Psychology, 31(6), 641 – 659.
  • Filiz, K. & Özçalıkuşu, O. (2001). Hatay ili yatılı ilköğretim bölge okullarında okuyan öğrencilerin boş zaman alışkanlıkları. Atatürk Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 82–87.
  • Fontona, A. & Frey, J. H. (2000). The interview. From questions to negotiated text. Methods of collecting and anaylzing empirical materials. (Ed. N.K. Denzin ve Y.S. Lincoln). London: Sage Publications.
  • Garton, AF. & Pratt, C. (1991). Leisure activities of adolescent school students: Predictors of participation and interest. Journal of Adolescence, 14, 305- 321.
  • Göçer, A. (2004). Türkçe Öğretimine Bir Uygulama Sahası Olarak Belirli Günler ve Haftaların Kutlama Etkinlikleri. Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 162.
  • Hartel, J. (2009). Leisure and hobby information and its users. Encyclopedia of library and information sciences, Third Edition. 1(1), 3263 – 3274. London: Taylor & Francis Publisher.
  • Hansen, D. M., Larson, R. W., & Dworkin, J. B. (2003). What adolescents learn in organized youth activities: A survey of self-reported developmental experiences. Journal of Research on Adolescence, 13, 25-55.
  • Huebner, AJ. & Mancini, JA. (2003). Shaping structured out- of- school time use among youth: the effects of self, family, and friend systems. Journal of Youth and Adolescense, 32(6), 453- 463.
  • İnal, U. (2009). Adana il sınırları içerisindeki yatılı ilköğretim bölge okullarında bulunan öğretmen ve öğrencilerin okul yaşam kalitesi algılarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kahraman, H. (2009). Yatılı ilköğretim bölge okulu (YİBO) ve normal okullara devam eden ergenlerde mizah duygusu ile benlik algısı arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Kohlbacher, F. (2005). The use of qualitative content analysis in case study research. Forum: Qualitative Social Research, 7(1), 21. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0601211.
  • Larson, R. (1989). Beeping children and adolescents: A method for studying time use and daily experience. Journal of Youth and Adolescence, 18, 511–530.
  • Mahoney, J.L., & Stattin, H. (2000). Leisure activities and adolescent antisocial behavior: The role of structure and social context. Journal of Adolescence, 23, 113–127.
  • Mahoney, J. L., Larson, R. W., Eccles, J. S., & Lord, H. (2005). Organized activities as developmental contexts for children and adolescents. In J. L. Mahoney, R. W. Larson, & J. S. Eccles (Eds.), Organized activities as contexts of development; extracurricular activities, after-school and community programs (pp. 3-22). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Meeks, C.B. & Mauldin, T. (1990). Children’s time in structured and unstructured leisure activites. Lifestyles: Family and Economics Issues, 11(3), 257–281.
  • McHale, S., & Crouter, A.C. (2000). The social contexts of activities in preadolescence: Links with psychosocial adjustment. Paper presented at the Society for Research on Adolescence, March. Chicago, IL.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Serbest Etkinlik Uygulamalarına ilişkin 20.07.2010 tarihli Genelgesi
  • Mota, J. & Esculcas, C. (2002). Leisure – time physical activity behavior: Structured and unstructured choices according to sex, age, and level of physical activity. International Journal of Behavioral Medicine, 9(2), 111- 121.
  • Posner, JK. & Vandell, DL. (1997). After- school activities and the development of low- income urban children: a longitudinal study. Developmental Psychology, 35(3), 868- 879.
  • Snape, D. & Spencer, L. (2003). The foundation of qualitative research. Qualitative research practice. A guide for social science students and researchers. (Edit. J. Ritchie ve J. Lewis). London: Sage Publications.
  • Tucker, DA. (2001). Workaholism: The antithesis of leisure. Unpublished doctorate dissertation, University of Illinois at Urbana, Michigan- Champaign, USA.
  • Varış F. (1997). Eğitimde Program Geliştirme. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin,R. K. (1984). Case study research: design and methods. Beverly Hills: Sage Publications.
  • Wilson, DM., Gottfredson, DC., Cross, AB., Rorie, M., & Connell, N. (2009). Youth development in after- school leisure activities. The Journal of Early Adolescence, 30(5), 668- 690.

The Evaluation of the Views of Supervisors, Administrators, and Teachers on the Effectiveness of Leisure Activities Lessons

Year 2012, Volume: 11 Issue: 2, 520 - 529, 26.06.2012

Abstract

The purpose of the study is to determine the effectiveness of leisure activities lessons based on the
views of supervisions, administrators and teachers. 33 participants participated in this study 10 of whom were
supervisors, 11 of whom were administrators, and 12 of whom were teachers. This study is a holistic multiple
case study. The research used qualitative methods to gather the relevant data via semi- structured interviews with
supervisors, principals, and teachers in Şanlıurfa. The results of the study revealed that leisure activities lessons
were not effectively fulfilled. This is because of the lack of information about the school leisure time activities;
these classes are regarded as a support time for the major lessons and physical school conditions are poor and
materials do not exist for leisure activities. It was found necessary to include in-service training courses in regard
to school leisure time activities. Also, participants argue that a guide book should be prepared about the
applications of school leisure time activities.

References

  • Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1–26.
  • Bianchi, S.M., & Robinson, J. (1997). What did you do today? Children’s use of time, family composition, and the aquisition of social capital. Journal of Marriage and the Family, 59, 332–344.
  • Bjarnadóttir, R. (2004). Modern adolescents' leisure activities : A new field for education? Nordic Journal of Youth Research, 12(4), 299- 315.
  • Carla, W. (2008). Introducing qualitative research in psychology. Berkshire: McGraw – Hill Education.
  • Duruhan K. & Bedir, G. (2005). Devlet Okullarında ve Özel Okullarda Kutlanan ve Anılan Belirli Gün ve Haftaların Etkililik Düzeylerinin Kıyası. Millî Eğitim Dergisi, Sayı: 16833
  • Eccles, J.S., & Barber, B. (1999). Student council, volunteering, basketball, or marching band: What kind of extracurricular involvement matters? Journal of Adolescent Research, 14, 10–34.
  • Farr, W. (2008). The effects of videa modeling on leisure time activities for learners with severe special needs. Unpublished doctorate dissertation, Arizona State University, USA.
  • Fletcher, A., Nickerson, P. & Wright, K. (2003). Structured leisure activities in middle childhood: Links to well- being. Journal of Community Psychology, 31(6), 641 – 659.
  • Filiz, K. & Özçalıkuşu, O. (2001). Hatay ili yatılı ilköğretim bölge okullarında okuyan öğrencilerin boş zaman alışkanlıkları. Atatürk Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 82–87.
  • Fontona, A. & Frey, J. H. (2000). The interview. From questions to negotiated text. Methods of collecting and anaylzing empirical materials. (Ed. N.K. Denzin ve Y.S. Lincoln). London: Sage Publications.
  • Garton, AF. & Pratt, C. (1991). Leisure activities of adolescent school students: Predictors of participation and interest. Journal of Adolescence, 14, 305- 321.
  • Göçer, A. (2004). Türkçe Öğretimine Bir Uygulama Sahası Olarak Belirli Günler ve Haftaların Kutlama Etkinlikleri. Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 162.
  • Hartel, J. (2009). Leisure and hobby information and its users. Encyclopedia of library and information sciences, Third Edition. 1(1), 3263 – 3274. London: Taylor & Francis Publisher.
  • Hansen, D. M., Larson, R. W., & Dworkin, J. B. (2003). What adolescents learn in organized youth activities: A survey of self-reported developmental experiences. Journal of Research on Adolescence, 13, 25-55.
  • Huebner, AJ. & Mancini, JA. (2003). Shaping structured out- of- school time use among youth: the effects of self, family, and friend systems. Journal of Youth and Adolescense, 32(6), 453- 463.
  • İnal, U. (2009). Adana il sınırları içerisindeki yatılı ilköğretim bölge okullarında bulunan öğretmen ve öğrencilerin okul yaşam kalitesi algılarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kahraman, H. (2009). Yatılı ilköğretim bölge okulu (YİBO) ve normal okullara devam eden ergenlerde mizah duygusu ile benlik algısı arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Kohlbacher, F. (2005). The use of qualitative content analysis in case study research. Forum: Qualitative Social Research, 7(1), 21. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0601211.
  • Larson, R. (1989). Beeping children and adolescents: A method for studying time use and daily experience. Journal of Youth and Adolescence, 18, 511–530.
  • Mahoney, J.L., & Stattin, H. (2000). Leisure activities and adolescent antisocial behavior: The role of structure and social context. Journal of Adolescence, 23, 113–127.
  • Mahoney, J. L., Larson, R. W., Eccles, J. S., & Lord, H. (2005). Organized activities as developmental contexts for children and adolescents. In J. L. Mahoney, R. W. Larson, & J. S. Eccles (Eds.), Organized activities as contexts of development; extracurricular activities, after-school and community programs (pp. 3-22). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Meeks, C.B. & Mauldin, T. (1990). Children’s time in structured and unstructured leisure activites. Lifestyles: Family and Economics Issues, 11(3), 257–281.
  • McHale, S., & Crouter, A.C. (2000). The social contexts of activities in preadolescence: Links with psychosocial adjustment. Paper presented at the Society for Research on Adolescence, March. Chicago, IL.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Serbest Etkinlik Uygulamalarına ilişkin 20.07.2010 tarihli Genelgesi
  • Mota, J. & Esculcas, C. (2002). Leisure – time physical activity behavior: Structured and unstructured choices according to sex, age, and level of physical activity. International Journal of Behavioral Medicine, 9(2), 111- 121.
  • Posner, JK. & Vandell, DL. (1997). After- school activities and the development of low- income urban children: a longitudinal study. Developmental Psychology, 35(3), 868- 879.
  • Snape, D. & Spencer, L. (2003). The foundation of qualitative research. Qualitative research practice. A guide for social science students and researchers. (Edit. J. Ritchie ve J. Lewis). London: Sage Publications.
  • Tucker, DA. (2001). Workaholism: The antithesis of leisure. Unpublished doctorate dissertation, University of Illinois at Urbana, Michigan- Champaign, USA.
  • Varış F. (1997). Eğitimde Program Geliştirme. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin,R. K. (1984). Case study research: design and methods. Beverly Hills: Sage Publications.
  • Wilson, DM., Gottfredson, DC., Cross, AB., Rorie, M., & Connell, N. (2009). Youth development in after- school leisure activities. The Journal of Early Adolescence, 30(5), 668- 690.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Bozak

Çiğdem Apaydın

Hasan Demirtaş

Publication Date June 26, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Bozak, A., Apaydın, Ç., & Demirtaş, H. (2012). Serbest Etkinlik Dersinin Etkililiğinin Denetmen, Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 11(2), 520-529.
AMA Bozak A, Apaydın Ç, Demirtaş H. Serbest Etkinlik Dersinin Etkililiğinin Denetmen, Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. EEO. June 2012;11(2):520-529.
Chicago Bozak, Ahmet, Çiğdem Apaydın, and Hasan Demirtaş. “Serbest Etkinlik Dersinin Etkililiğinin Denetmen, Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 11, no. 2 (June 2012): 520-29.
EndNote Bozak A, Apaydın Ç, Demirtaş H (June 1, 2012) Serbest Etkinlik Dersinin Etkililiğinin Denetmen, Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim Online 11 2 520–529.
IEEE A. Bozak, Ç. Apaydın, and H. Demirtaş, “Serbest Etkinlik Dersinin Etkililiğinin Denetmen, Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, EEO, vol. 11, no. 2, pp. 520–529, 2012.
ISNAD Bozak, Ahmet et al. “Serbest Etkinlik Dersinin Etkililiğinin Denetmen, Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online 11/2 (June 2012), 520-529.
JAMA Bozak A, Apaydın Ç, Demirtaş H. Serbest Etkinlik Dersinin Etkililiğinin Denetmen, Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. EEO. 2012;11:520–529.
MLA Bozak, Ahmet et al. “Serbest Etkinlik Dersinin Etkililiğinin Denetmen, Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. İlköğretim Online, vol. 11, no. 2, 2012, pp. 520-9.
Vancouver Bozak A, Apaydın Ç, Demirtaş H. Serbest Etkinlik Dersinin Etkililiğinin Denetmen, Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. EEO. 2012;11(2):520-9.