Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf öğretmenliği programı öğretmen adaylarının sosyal bilgiler programının problem çözme ve karar verme becerilerini kazandırmadaki etkililiğine yönelik görüşleri

Year 2011, Volume: 10 Issue: 2, 539 - 549, 26.06.2011

Abstract

Bu araştırmanın amacı, İlköğretim Sınıf Öğretmenliği Programı öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nın problem çözme ve karar verme becerilerini kazandırmadaki etkililiğine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 128 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak üçlü likert tipi bir ölçek geliştirilerek geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Elde edilen veriler aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve varyans analizi teknikleri kullanılarak çözümlenmiştir. Bulgulara göre sınıf öğretmeni adayları İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nı problem çözme ve karar verme becerilerini kazandırmada etkili bulmuşlardır

References

  • Barth, J. (1991). Elemantary and junior high/middle school social studies curriculum activities and materials. Third Edition. Lanham: University Press of America, Inc.
  • Baysal, Z. N. ve Öztürk, C. (2007). Sosyal bilgiler öğretiminde süreç odaklı öğretim yaklaşımı: Probleme dayalı öğrenme. A. Oktay ve Ö. Polat Unutkan (Ed.), İlköğretim çağına genel bir bakış içinde (s. 265-278). İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Doğanay, A. (2004). Sosyal bilgiler öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 16-44). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • D’Zurila, T. & Goldfried, M. (1971). Problem solving behavior modification. Journal of Abnormal Psycology, 18, 45-47, [Online]: http://www.sanalpsikolog.com/ProblemCozmeBecerisi.doc web adresinden 19 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Evans, J. M. & Brueckner, M. M. (1990). Elemantary social studies, teaching for today and tomorrow. Massachusetts: Allyn and Bacon, A Division of Simon & Schuster, Inc.
  • Gelen, İ. (2002). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde düşünme becerilerini kazandırma yeterliklerinin değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10), 100-119.
  • Gömleksiz, N. ve Kan, A. Ü. (2007). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersi öğretim programının problem çözme ve karar verme becerilerini kazandırmadaki etkililik düzeyine ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 51-63.
  • Güçray, S. S. (2001). Ergenlerde karar verme davranışlarının özsaygı ve problem çözme becerileri algısı ile ilişkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilgiler Dergisi, 8, 106-121.
  • Heppner, P. (1978). A Review of the problem solving literature and it’s relationship to the counselling process. Journal of Counsellig Psychology, 25, 366-375.
  • İnan, Ç. ve Özgen, K. (2008). Matematik öğretmen adaylarının öğretmen uygulaması sürecinde öğrencilere yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(25), 39-54, [Online]: www.esosder.org adresinden 10 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Kabadayı, R. (1992). Problem çözme süreci, gereği ve eğitimdeki boyutları. Öğretmen Dünyası Dergisi, 146, 32-33, [Online]: http://www.sanalpsikolog.com/ProblemCozmeBecerisi.doc adresinden 25 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Kan, A. Ü. (2006). Yeni ilköğretim programında öngörülen temel becerileri kazanmada 5. sınıf sosyal bilgiler ve Türkçe derslerinin etkilerine ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi (Diyarbakır İl Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, B. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının düşünme becerilerinin öğretimine yönelik öz yeterliklerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Köken, N. (2003). Sosyal bilgiler öğretiminde problem çözme becerilerinin çoktan seçmeli testlerle ölçülmesi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 4(2), 55-68.
  • Kürüm, D. (2002). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme gücü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • MEB (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim program ve kılavuzu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Özdemir, D. (2006). Sosyal bilgiler dersinin düşünme becerilerini kazandırma düzeyine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Schuncke, G. M. (1988). Elemantary social studies: knowing, doing, caring. NewYork: Macmillan Publishing Company.
  • Sönmez, V. (1997). Sosyal bilgiler öğretimi ve öğretmen kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.

Elementary school teacher candidates\' opinions on the social studies program regarding its suitability to train problem solving and decision making abilities

Year 2011, Volume: 10 Issue: 2, 539 - 549, 26.06.2011

Abstract

This research aims at outlining the opinions of elementary school teacher candidates on the Primary School Social Studies
Teaching Program in relation to Program’s suitability to train problem solving and decision making abilities. Problem solving and decision
making are parallel abilities since they both have common specifics. In order to realize the Program in practice, it is important for teacher
candidates to recognize their abilities on problem solving and decision making. In this research, survey method has been used. Examples are
composed of 128 students studying in Marmara University Atatürk Faculty of Education, Elementary Education Department. In this research
triple likert type scale which is valid and reliable is used. Data obtained from this research is analysed through arithmetic average, standard
dialect, t-test and varyans analysis. According to the results of the survey, teacher candidates consider the Program effective for training
problem solving and decision making abilities.

References

  • Barth, J. (1991). Elemantary and junior high/middle school social studies curriculum activities and materials. Third Edition. Lanham: University Press of America, Inc.
  • Baysal, Z. N. ve Öztürk, C. (2007). Sosyal bilgiler öğretiminde süreç odaklı öğretim yaklaşımı: Probleme dayalı öğrenme. A. Oktay ve Ö. Polat Unutkan (Ed.), İlköğretim çağına genel bir bakış içinde (s. 265-278). İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Doğanay, A. (2004). Sosyal bilgiler öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 16-44). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • D’Zurila, T. & Goldfried, M. (1971). Problem solving behavior modification. Journal of Abnormal Psycology, 18, 45-47, [Online]: http://www.sanalpsikolog.com/ProblemCozmeBecerisi.doc web adresinden 19 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Evans, J. M. & Brueckner, M. M. (1990). Elemantary social studies, teaching for today and tomorrow. Massachusetts: Allyn and Bacon, A Division of Simon & Schuster, Inc.
  • Gelen, İ. (2002). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde düşünme becerilerini kazandırma yeterliklerinin değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10), 100-119.
  • Gömleksiz, N. ve Kan, A. Ü. (2007). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersi öğretim programının problem çözme ve karar verme becerilerini kazandırmadaki etkililik düzeyine ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 51-63.
  • Güçray, S. S. (2001). Ergenlerde karar verme davranışlarının özsaygı ve problem çözme becerileri algısı ile ilişkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilgiler Dergisi, 8, 106-121.
  • Heppner, P. (1978). A Review of the problem solving literature and it’s relationship to the counselling process. Journal of Counsellig Psychology, 25, 366-375.
  • İnan, Ç. ve Özgen, K. (2008). Matematik öğretmen adaylarının öğretmen uygulaması sürecinde öğrencilere yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(25), 39-54, [Online]: www.esosder.org adresinden 10 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Kabadayı, R. (1992). Problem çözme süreci, gereği ve eğitimdeki boyutları. Öğretmen Dünyası Dergisi, 146, 32-33, [Online]: http://www.sanalpsikolog.com/ProblemCozmeBecerisi.doc adresinden 25 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Kan, A. Ü. (2006). Yeni ilköğretim programında öngörülen temel becerileri kazanmada 5. sınıf sosyal bilgiler ve Türkçe derslerinin etkilerine ilişkin öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi (Diyarbakır İl Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, B. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının düşünme becerilerinin öğretimine yönelik öz yeterliklerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Köken, N. (2003). Sosyal bilgiler öğretiminde problem çözme becerilerinin çoktan seçmeli testlerle ölçülmesi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 4(2), 55-68.
  • Kürüm, D. (2002). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme gücü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • MEB (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim program ve kılavuzu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Özdemir, D. (2006). Sosyal bilgiler dersinin düşünme becerilerini kazandırma düzeyine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Schuncke, G. M. (1988). Elemantary social studies: knowing, doing, caring. NewYork: Macmillan Publishing Company.
  • Sönmez, V. (1997). Sosyal bilgiler öğretimi ve öğretmen kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Z. Nurdan Baysal This is me

Kader Arkan This is me

M. Sibel Bağcı This is me

Publication Date June 26, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Baysal, Z. N., Arkan, K., & Bağcı, M. S. (2011). Sınıf öğretmenliği programı öğretmen adaylarının sosyal bilgiler programının problem çözme ve karar verme becerilerini kazandırmadaki etkililiğine yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 10(2), 539-549.
AMA Baysal ZN, Arkan K, Bağcı MS. Sınıf öğretmenliği programı öğretmen adaylarının sosyal bilgiler programının problem çözme ve karar verme becerilerini kazandırmadaki etkililiğine yönelik görüşleri. İOO. June 2011;10(2):539-549.
Chicago Baysal, Z. Nurdan, Kader Arkan, and M. Sibel Bağcı. “Sınıf öğretmenliği Programı öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler programının Problem çözme Ve Karar Verme Becerilerini kazandırmadaki etkililiğine yönelik görüşleri”. İlköğretim Online 10, no. 2 (June 2011): 539-49.
EndNote Baysal ZN, Arkan K, Bağcı MS (June 1, 2011) Sınıf öğretmenliği programı öğretmen adaylarının sosyal bilgiler programının problem çözme ve karar verme becerilerini kazandırmadaki etkililiğine yönelik görüşleri. İlköğretim Online 10 2 539–549.
IEEE Z. N. Baysal, K. Arkan, and M. S. Bağcı, “Sınıf öğretmenliği programı öğretmen adaylarının sosyal bilgiler programının problem çözme ve karar verme becerilerini kazandırmadaki etkililiğine yönelik görüşleri”, İOO, vol. 10, no. 2, pp. 539–549, 2011.
ISNAD Baysal, Z. Nurdan et al. “Sınıf öğretmenliği Programı öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler programının Problem çözme Ve Karar Verme Becerilerini kazandırmadaki etkililiğine yönelik görüşleri”. İlköğretim Online 10/2 (June 2011), 539-549.
JAMA Baysal ZN, Arkan K, Bağcı MS. Sınıf öğretmenliği programı öğretmen adaylarının sosyal bilgiler programının problem çözme ve karar verme becerilerini kazandırmadaki etkililiğine yönelik görüşleri. İOO. 2011;10:539–549.
MLA Baysal, Z. Nurdan et al. “Sınıf öğretmenliği Programı öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler programının Problem çözme Ve Karar Verme Becerilerini kazandırmadaki etkililiğine yönelik görüşleri”. İlköğretim Online, vol. 10, no. 2, 2011, pp. 539-4.
Vancouver Baysal ZN, Arkan K, Bağcı MS. Sınıf öğretmenliği programı öğretmen adaylarının sosyal bilgiler programının problem çözme ve karar verme becerilerini kazandırmadaki etkililiğine yönelik görüşleri. İOO. 2011;10(2):539-4.