Bu çalışmanın amacı farklı ortaöğretim kurumlarına devam eden öğrencilerin akran zorbalığına uğrama ve zorbalık yapma düzeylerinin cinsiyet, sınıf ve okul türüne göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırma endüstri meslek lisesi, genel lise, özel lise ve Anadolu liselerinde okuyan toplam 600 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bulgular, Sözel Mağduriyet hariç diğer tüm alt ölçeklerde erkeklerin kızlardan daha fazla zorbalığa uğradıklarını ve Dışlama hariç diğer tüm alt ölçeklerde kızlardan daha fazla zorbalık yaptıklarını ortaya koymaktadır. Bulgular ayrıca, Cinsel Mağduriyet alt ölçeğinde 11. sınıf öğrencilerinin 9. sınıf öğrencilerinden daha fazla mağdur olduklarını göstermektedir. Toplam Zorbalık puanı bakımından 11. sınıf öğrencilerinin 9. sınıf öğrencilerinden; Cinsel Zorbalık alt ölçeğinde ise 11. sınıf öğrencilerinin hem 9. sınıf hem de 10. sınıf öğrencilerinden anlamlı bir biçimde daha fazla cinsel zorbalık yaptıkları anlaşılmaktadır. Bulgular ayrıca, kurban puanı en yüksek grubun endüstri meslek lisesi; zorbalık puanı en yüksek grubun ise özel lise öğrencileri olduğunu göstermektedir. Bulgulara göre en az zorbalığa uğrayan ve en az zorbalık yapan grubun ise Anadolu Lisesi öğrencileri olduğu anlaşılmaktadır
The aim of this study is to examine the peer bullying and victimization levels of high school
students with regard to sex, grade level and type of school attended. The data were collected from 600 students
from four different high schools, namely industrial vocational high school, general high schools, private high
schools and Anatolian high schools. The results showed that boys were significantly more bullied than girls in
any of the victimization scales except for the verbal victimization subscale whereas girls were more victimized
than boys. Bully occurrences were also found to be significantly higher amongst boys rather than girls with the
exception of the isolation subscale. The data also indicated that there was no significant difference between
grade levels in most of the bullying and victimization subscales. However, the 11th grade students were more
victimized than the 9th grade students only in sexual victimization. In terms of bullying, 11th grade students were
more often found to bully than 9th grade students in total scores. Similarly, 11the grade students were also found
to exhibit more bully behaviors than both 9th and 10th grade students in sexual bullying subscales. In terms of
school types, the data showed that the most victimized students were from vocational high schools whereas the
most bully group was composed of private high school students. The Anatolian high school students were the
least victimized and also had the smaller bully group compare to the other groups.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 10 Issue: 2 |