Bu makalenin amacı, öğretmenlerin meslek içindeki toplumsallaşma sürecinde yaşadıkları sorunları ve direnç biçimlerini, kendi deneyimleri, duyguları, tanımları, kavramsallaştırmaları bağlamında, yine kendi anlatıları (narrative) aracılığıyla ele almak ve toplumbilimsel bir çerçeve içinde yorumlamaktır. Öğretmenlerin tekil ve özgün anlatıları, öğretmenlik mesleğini toplumbilimsel bir çerçeveden yorumlamak ve anlamak açısından birincil ve önemli kaynaklardır. Kavramsal ve kuramsal olarak yorumcu, feminist ve eleştirel pedagojilere yaslanan bu çalışma, öğretmeni bir aktör olarak odağa almakta ve öğretmenin “sesini” merkeze çekmeyi hedeflemektedir. Bu çerçevede, nitel araştırma modeline göre tasarlanan bu çalışmada, dokuz sosyal bilgiler öğretmeniyle yapılan yarı-yapılandırılmış görüşmeler, çeşitli kategoriler altında çözümlenmiştir. Öğretmenlerin anlatıları göstermektedir ki, öğretmenlik mesleği ancak mesleğin içine girdikten sonra informal yollarla öğrenilmektedir. Öğretmenler mesleğe ilişkin formal eğitimlerini genel olarak yetersiz bulmaktadır. Öğretmenler, yaşadıkları birçok sorunlara karşın, bir takım mikro direnme noktaları da geliştirmektedir
Sosyal bilgiler öğretmenleri yorumcu feminist ve eleştirel kuramlar öğretmenlerin anlatıları
The purpose of this study is to consider problems and ways of resistance of teachers in the context
of their own experiences, emotions, definitions, conceptualizations through their own narratives and interpret in
a sociological framework. The particular and unique narratives of teachers are primary and crucial sources in
terms of interpreting and understanding the teaching profession in a sociological perspective. This study that is
supported by interpretative, feminist and critical pedagogies conceptually and theoretically, focus on teacher as
an actor and aims at the voice of teacher. The research was designed according to the qualitative research model.
The nine social studies teachers were interviewed and their narratives were analyzed under various categories.
The narratives of teachers reveal that teaching profession is learned by informal ways after going into the
profession. According to the teachers in the research group, their vocational education is insufficient. Although
there are some problems, teachers seem to built up some particular micro strategies of resistance.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 9 Issue: 3 |