Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının, Fen ve Teknoloji Dersi 4. ve 5. sınıf kitaplarında yer alan deneylerin amaçlarını belirleyebilme durumlarını ve deneylerle öğrencilere kazandırılması hedeflenen bilimsel süreç becerilerini tespit edebilme yeterliliklerini belirlemektir. Çalışmada önce; Fen ve Teknoloji Dersi 4. ve 5. sınıf ders kitapları incelenerek, bu kitaplarda yer alan deneylerden bilimsel süreç becerileri açısından ön plana çıkanlar seçilmiştir. Öğrencilere, deneylerin yapılış basamakları verilmiş ve deneylerin amaçlarını ve kullanılan bilimsel süreç becerilerini belirlemeleri istenmiştir. Daha sonra, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi’nde 2005-2006 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören sınıf öğretmenliği son sınıf öğrencilerinden seçilen 20 öğretmen adayıyla yürütülen mülakatlar sonucu veriler toplanmıştır. Araştırma sonunda; öğretmen adaylarının karşılaştıkları bir deneyin amacını ve temel bilimsel süreç becerilerini tespit etmede başarılı oldukları, ancak nedensel süreç becerilerinden “değişkenleri belirleme” ile deneysel süreç becerilerinden “hipotez kurma”, “değişkenleri kontrol etme”, “verileri kullanma ve model oluşturma” becerilerini tespit etmede problem yaşadıkları görülmüştür. Ayrıca, öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ile Bloom taksonomisi ve problem çözme yönteminin basamaklarını birbirlerine karıştırdıkları tespit edilmiştir
This study aims to investigate the sufficiency of classroom teacher candidates about determining the
purpose of the experiments and science process skills intended to be gained by those experiments which are in 4th and
5.th grade Science and Technology textbooks. First, the textbooks of 4th and 5th grades were examined. The experiments
that have more scientific process skills have been chosen. The steps for doing experiments were given to the students in a
questionnaire and asked them to find the purpose of the experiments and which scientific processes skills were used. 20
students, who were at their fourth year in an Education Faculty Classroom Teacher Department in 2005-2006 education
year, were interviewed related to the answers they have given. At the end of the research, it has found that the teacher
candidates were successful in determining the purpose of the experiments and the basic process skills but they have
problems with determining the experimental process skills such as “making hypothesis”, “determining the variables and
checking” and “using the data and making models”. It’s also found that classroom teacher candidates confuse science
process skills with Bloom taxonomy and the stages of problem solving method.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 9 Issue: 2 |