In this research, it is aimed to find out whether the teachers and the principals in primary schools
have different perceptions for the culture in relation to personal, professional features and some features of their
schools. The data were obtained in 43 schools of Đzmir by means of a School Culture Questionnaire. According
to the findings, there is no significant difference in teachers’ perception average with regard to their ages,
branches, their principals’ having training in managerial work and to the duration of their duty in the schools; but
there is a difference in their perception with respect to the age and the size of their school. On the other hand, no
significant difference is found in the average principals’ perceptions considering these variables
Bu araştırmada, ilköğretim okulu öğretmenleriyle müdürlerinin bireysel, mesleki ve okullarının bazı özelliklerine göre okul kültürüne ilişkin algılarının farklılık gösterip göstermediğinin saptanması ve bu doğrultuda öneriler geliştirilmesi amaçlanmıştır. İzmir’de 43 okulda gerçekleştirilen araştırmanın verileri, “Okul Kültürü Envanteri” ile toplanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre ilköğretim okulu öğretmenlerinin yaşlarına, branşlarına, okul müdürlerinin yöneticilik eğitimi alma durumlarıyla çalıştıkları okuldaki görev sürelerine göre algı ortalamaları arasında önemli bir farklılık yokken, okullarının yaşına ve büyüklüğüne göre algıları arasında önemli bir farklılık vardır. Okul müdürlerinin sözü edilen değişkenlere ilişkin algıları ortalaması arasında önemli bir farklılık bulunamamıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 9 Issue: 2 |