Epistemological beliefs defined as individuals’ subjective beliefs about what
knowledge is and how knowing and learning occurs. Metacognition explained as students’
supervisions of the activities performed on their learning can be considered as basic factors of learning
to learn. In this study, it’s critically aimed to determining opinions of primary school teacher trainees’
metacognition and epistemological beliefs. In collecting, analyzing and interpreting the data,
qualitative research methodology were used. Participants were determined with the maximum
variation (heterogeneity) sampling technique. Data used in this study were collected from twenty
volunteer primary school teacher trainees with semi-structured interview forms developed by the
researchers. The study revealed that participants who explained learning as effort rather than ability
and had awareness about metacognition.
Bu araştırmanın temel amacı, epistemolojik inançları ve bilişbilgilerine aday öğretmeni adayları görüşlerini görmek. Bu amaca yönelik olarak araştırma yapmak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın liderleri tanımlaması maksimum çeşitlilik örneklemesinden faydalanmış, cinsiyet, sınıf ve not değil Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalında Göreve 20 öğrenci araştırmanın katılımcılar oluşturulmuştur. Araştırma şekilleri betimsel analiz. Araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının bilginin genel olarak yaşantılarla ve çabayla elde edildiğini, bir kavramın ve uygunluğun tanımlanması çevrede yaşantılarla gerçekleşen, hızlı ve zaman alan biraliyet olarak açıkladıkları ve öğrenmede motivasyon, özgüven gibi kişisel niteliklerin de etkili olduğu. Ayrıca sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançları ve bilişbiligilerine erişim öğrenmeyi çevrilerek yaşantılarla beterek açıklayan örnek öğrenme stratejileri kullandıkları ve kimi öğrencilerin ise kendi öğrenmelerini izledikleri yönünde sonuçlara da ulaşılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 9 Issue: 1 |