Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Instruction Based on Constructivist Approach on 6th Grade Students' Achievement About Respiration System

Year 2008, Volume: 7 Issue: 2, 522 - 536, 26.06.2008

Abstract

In this study, the effect of using the constructivist approach in teaching “Respiratory System” on 6th
grade students’ achievement was examined. An achievement test was developed and applied as a sampling, pre-test
and post-test. The sampling data were collected from a primary school in Balikesir during 2004-2005 academic year.
64 students from two classes were included in this study. After the pre-test, the instruction model was applied to the
experimental group but no change was made to the teaching style for the control group. The instruction model
consist of concept teaching text, worksheets, respiratory system model and crossword. Data was analyzed by
ANOVA. The results showed that constructivist approach effects on the students’ accomplishment and
understanding levels of “Respiratory System” topic better than traditional one.

References

  • Abraham, M. R., Williamson V M. (1994). A Cross-Age Student Understanding of Five Chemistry Concept. Journal of Research and Science Teaching, 31(2), 147-165
  • Alparslan, C., Tekkaya, C., Geban, Ö., (2003). Using the Conceptual Change Instruction To Improve Learning. Journal of Biological Education, 37(3), 133-37
  • Alzatea, O. E. T., Puig, N. S., (2007). High-school Students’ Conceptual Evolution of the Respiration Concept from the Perspective of Giere’s Cognitive Science Model. International Journal ofScience Education, 29 (2) 215-248 69,3333 35,6667 49,1935 34,5161 30 Testler Ön Test Son

Solunum Sistemi Konusunun Oluşturmacı Yaklaşıma Dayalı Öğretiminin 6. Sınıf Öğrenci Başarısına Etkisi

Year 2008, Volume: 7 Issue: 2, 522 - 536, 26.06.2008

Abstract

Bu çalışmada, 6. sınıf Fen Bilgisi dersi "Solunum Sistemi" konusunun oluşturmamacısı öğrenmeye göre hazırlanan öğretimin, öğrenci başarısına vermek incelenmiştir. Çalışmada geliştirilen test, çalışma grubuna, ön test ve oğlu testi olarak uygulanmıştır. Deney grubuna oluşturmacı yaklaşıma göre hazırlanan öğretim, kontrol grubuna da geleneksel öğretim uygulanmıştır. Tasarlanan oluşturmacı öğretim modeli, anlatı metni, çalışma yaprakları, solunum sistem modeli ve bulmacalardan oluşmaktadır. Veriler, ANOVA ile analiz yapıldı. Analiz sonuçları, oluşturmacı yaklaşımla tasarlanan öğretimin öğrencilerin başarılarını ve solunum sistemini konusunu anlama düzeylerini pozitif etkilediği ortaya koyacak. Ayrıca öğretim öncesi belirlenen kavram yanılgılarının öğretiminde sonra ortadan eğitim modelini daha başarılı olduğu tespit etmek. Oğlu Çalışmanın aşamasında ise; "Solunum Sistemi" ile ilgili kavramları öğrencilerin daha iyi anlamalarını sağlayın önerileri sunulmuştur.

References

  • Abraham, M. R., Williamson V M. (1994). A Cross-Age Student Understanding of Five Chemistry Concept. Journal of Research and Science Teaching, 31(2), 147-165
  • Alparslan, C., Tekkaya, C., Geban, Ö., (2003). Using the Conceptual Change Instruction To Improve Learning. Journal of Biological Education, 37(3), 133-37
  • Alzatea, O. E. T., Puig, N. S., (2007). High-school Students’ Conceptual Evolution of the Respiration Concept from the Perspective of Giere’s Cognitive Science Model. International Journal ofScience Education, 29 (2) 215-248 69,3333 35,6667 49,1935 34,5161 30 Testler Ön Test Son
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Bülent Gültepe This is me

Osman Yıldırım This is me

Olcay Sinan

Publication Date June 26, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Gültepe, M. B., Yıldırım, O., & Sinan, O. (2008). Solunum Sistemi Konusunun Oluşturmacı Yaklaşıma Dayalı Öğretiminin 6. Sınıf Öğrenci Başarısına Etkisi. İlköğretim Online, 7(2), 522-536.
AMA Gültepe MB, Yıldırım O, Sinan O. Solunum Sistemi Konusunun Oluşturmacı Yaklaşıma Dayalı Öğretiminin 6. Sınıf Öğrenci Başarısına Etkisi. EEO. August 2008;7(2):522-536.
Chicago Gültepe, Mehmet Bülent, Osman Yıldırım, and Olcay Sinan. “Solunum Sistemi Konusunun Oluşturmacı Yaklaşıma Dayalı Öğretiminin 6. Sınıf Öğrenci Başarısına Etkisi”. İlköğretim Online 7, no. 2 (August 2008): 522-36.
EndNote Gültepe MB, Yıldırım O, Sinan O (August 1, 2008) Solunum Sistemi Konusunun Oluşturmacı Yaklaşıma Dayalı Öğretiminin 6. Sınıf Öğrenci Başarısına Etkisi. İlköğretim Online 7 2 522–536.
IEEE M. B. Gültepe, O. Yıldırım, and O. Sinan, “Solunum Sistemi Konusunun Oluşturmacı Yaklaşıma Dayalı Öğretiminin 6. Sınıf Öğrenci Başarısına Etkisi”, EEO, vol. 7, no. 2, pp. 522–536, 2008.
ISNAD Gültepe, Mehmet Bülent et al. “Solunum Sistemi Konusunun Oluşturmacı Yaklaşıma Dayalı Öğretiminin 6. Sınıf Öğrenci Başarısına Etkisi”. İlköğretim Online 7/2 (August 2008), 522-536.
JAMA Gültepe MB, Yıldırım O, Sinan O. Solunum Sistemi Konusunun Oluşturmacı Yaklaşıma Dayalı Öğretiminin 6. Sınıf Öğrenci Başarısına Etkisi. EEO. 2008;7:522–536.
MLA Gültepe, Mehmet Bülent et al. “Solunum Sistemi Konusunun Oluşturmacı Yaklaşıma Dayalı Öğretiminin 6. Sınıf Öğrenci Başarısına Etkisi”. İlköğretim Online, vol. 7, no. 2, 2008, pp. 522-36.
Vancouver Gültepe MB, Yıldırım O, Sinan O. Solunum Sistemi Konusunun Oluşturmacı Yaklaşıma Dayalı Öğretiminin 6. Sınıf Öğrenci Başarısına Etkisi. EEO. 2008;7(2):522-36.