In this research, the reason why the teacher candidates studying in different departments have
been investigated in different variable dimensions. 194 teacher candidates studying at the last (senior) classes
in different departments have joined this study which has been taken place in 2006-2007 Educational year at
the Teachers’ Training college of Ahi Evran University. With the purpose of collecting the data-research used
Hatching Method; a questionnaire-form developed by the researchers has been used for. To analyze the dataresearch,
the SPSS programme has also been utilized. Data-research have been analyzed using the statistical
techniques necessary. At the end of the research; during the university education duration: not preferring the
exams based on comments so much; but testing the knowledge with a few ways in short times – leads students
to memorizing. Moreover, every students who have chance to cheat appeal to cheat.
Thus, it has been perceived by the students that only the exam mark is important to pass the lesson and it has
also been determined that the necessity of getting high marks is come out. So, the students who feel fear of
lesson-failure has been determined to cheat various spiritual reasons (not remembering due to excitement, not
studying enough for exams, not being disgraceful to people around him/her and his/her family due to failing in
the class, not feeling self-confidence, disliking lesson and its teacher etc…)
Bu araştırmada, farklı bölümlerde öğrenim gören öğretmen adaylarının kopya çekme nedenleri farklı değişkenler boyutunda incelenmiştir. 2006-2007 eğitim-öğretim yılında Ahi Evran Üniversitesi Eğitim 4. sınıfında öğrenim gören toplam 194 öğretmen adayı katılmıştır. Tarama yönteminin kullanıldığı araştırmaya işlemi için toplamasıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formula kullanılmıştır. SPSS programından dolayı gelen bilgiye analizinde yararlanılmış ve gerekli istatistik teknikler. ARAŞTIRMANIN sonucunda üniversitenin süreinde görüş denkleşmesi çok beğenilenler ve bilginin tamamlanması kısa zamanda sınanmasının öğrencileri ezbere ittiği ve fırsatını bulan herkesin kopya çekmesine neden olduğu görülmüştür. Bu durumun öğrenciler tarafından dersten geçmek için sadece sınav notunun önemli olduğu şekli algılandığı ve daha yüksek olmadığı gerekliliği ortaya çıktığı tespit olmuştu. Bu sebep kalma korkusu duyan öğrencilerin çeşitli içsel nedenlerden (heyecandan unuttuklarını hatırlama, sınavlara yeteri kadar hazırlık yapmama, okulu uzatıp ailesine ve çevreye rezil olmama, kendine güvenmeme, dersi ya da dersin hocasını sevmeme vs) dolayı kopya çektikleri tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 7 Issue: 1 |