During the recent years, there has been an increase in the number of the studies on students’
understanding of the basic concepts and the data provided by those studies show that students do not seem to
gain a scientific and thorough understanding of them. The usual starting point when carrying out such studies has
been the aim of reviewing the concepts and learning students’ perceptions towards them. Considering these, the
goal of the present study was to gauge the fifth grade students’ understanding of the concept of “humidity”,
which is one of the meteorological parameters defined as “the climate elements”. The sample group consisted of
300 fifth grade students from the city of Bursa. The humidity concept instrument was used in May 2005 and the
data collected were transferred into Excel and SPSS. The results showed that the primary school students had
serious misconceptions about humidity
Özellikle son yıllarda öğrencilerin temel kavramlarla ilgili anlamları üzerine yapılan çalışmaların sayısında bir artış gözlenmekte ve bu çalışmalardan elde edilen veriler, çoğu durumda öğrencilerin temel kavramlarla ilgili bilimsel olarak kabul edilmiş uygun bir anlamayı geliştiremediklerine işaret eder. Temel kavramlar hakkında yapılan çalışmaların başlangıç noktası genelde kavram taraması ve temel kavramlar hakkında öğrencilerin düşüncesi, duygu ve düşüncelerinin ortaya çıkması. Bu bağlamda, çalışmanın amacı, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin iklim elemanları olarak tanımlanan meteorolojik parametreler değerden biri olan nem kavramını algılamalarının belirlenmesidir. Araştırmanın örneklerimi, Bursa ilçesi 300 beşinci sınıf öğrencisidir. Ölçme aracının uygulaması 2005 ve 2006 yılları Excel ve SPSS'e göre aktarılmıştır. Sonuç olarak, ilköğretim öğrencilerinin nem kavramıyla ilgili olarak "sıcaklık arttıkça havadaki nem miktarı da artar" örneğinde olduğu gibi ciddi kavram yanılgılarına sahip oldukları tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 6 Issue: 3 |