The main purpose of this research was to analyze the effects of socioeconomic levels, gender differences and
class levels on primary school students’ vocabulary development. The participants were elementary school students from
first, third and fifth grades attending to public schools inside the borders of Bursa city, within the 2004-2005 education year.
Totally 240 students (120 female and 120 male) were selected randomly from seven public schools. In order to measure the
vocabulary development of the students, Peabody Picture-Vocabulary Test, developed by Dunn and adopted to Turkish by
Katz and colleagues (Öner 1997) was used. Data analysis was carried out through “t test” and “Variance Analysis” for
independent samples and “Tukey HSD Test” was applied to find out the source of meaningful differences. In statistical
comparisons meaningfulness level was taken as .01. Findings were summarized in tables. As a result of this research, it was
concluded that the vocabulary development of the students from upper socioeconomic level was better than the students
from lower socioeconomic level. It is revealed that there was not a meaningful difference of the female and male students’
vocabulary development. At the other side, the vocabulary development depending on the class level was increasing. The
results of this research point the meaningful relationship between socioeconomic levels and vocabulary development.
Araştırmanın genel amacı, ilköğretim öğrencilerinin kelime dağarcığı gelişimine sosyoekonomik düzey, cinsiyet ve sınıf düzeyinin etkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemini ise Bursa İli sınırları içerisinde 7 resmi ilköğretim birinci sınıf birinci, üçüncü ve beşinci sınıflarından 120 kız ve 120 erkek öğrenci ile olmak toplam 240 öğrenci oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin kelime dağarcığı gelişimini ölçmek için, asıl formu İngilizce (Peabody Resim-Kelime Testi) olan, Dunn tarafından geliştirilen ve Türkçe'ye Katz ve arkadaşları tarafından uyarlanan (Öner 1997) Peabody Resim-Kelime Testi kullanılmıştır. Verilerin çözümlen ve örnekler için test ve Varyans Analizi ile yapılmış olup, anlamlı farkların Tukey HSD Testi uygulanacak. Istatistiksel karşılaştırmalarda anlamlılık düzeyi 0.01 olarak alınmıştır. Bulgular tabolar halinde özetlenmiştir. Araştırma sonucunda; elde edilen bulgulara göre üst sosyoekonomik düzeydeki öğrencilerin kelime dağarcığı gelişimlerinin alt sosyoekonomik düzeydeki öğrencilere göre daha iyi olduğu saptanmıştır. Kız öğrencilerin kelime dağarcığı gelişimleri ile erkek gelişim dağılımı bir fark yokluğu belirlenmiştir. Sınıf düzeyi arttıkça arttığı gözlerden gelen kişilere gelişimlerinin dağarcıkları. Araştırma bulguları; sosyoekonomik düzey bilgisi ile birleşmiş bir ilişki olduğunu göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 6 Issue: 3 |