Bu çalı manın amacı, ilkö retim ö rencilerinin fen ö renimine yönelik motivasyonlarını belirlemek için Tuan, Chin & Shieh tarafından 2005 yılında geli tirilen Students’ Motivation Toward Science Learning (SMTSL) ölçe inin Türkçeye uyarlanarak geçerlik ve güvenirlik çalı masının yapılmasıdır. Özgün ölçek ngilizcedir ve altı faktörlü bir yapı altında toplam 35 maddeden olu maktadır. Uyarlama çalı ması için ölçek maddeleri Türkçeye çevrilmi ve bu çevirinin Türkçeye uygunlu u, anlam bütünlülü ü ve dil geçerlili ini sa lamak için fen e itimi, ölçme ve de erlendirme, yabancı dil alanlarında uzman olan dokuz ö retim üyesinin görü leri alınarak ölçe e son hali verilmi tir. Türkçe form 6 farklı ilkö retim okulunun 6., 7. ve 8. da okuyan toplam 659 ö renciye uygulanmı tır. Ölçe in yapı geçerli i Açımlayıcı Faktör Analizi (Exploratory Factor Analysis) ile incelenmi ve analiz sonucunda 2 madde ölçekten çıkartılarak Türkçe form 33 madde olacak ekilde düzenlenmi tir. Ölçüt ölçek geçerli i için Fen Bilgisi Tutum ölçe i kullanılmı ve iki ölçek arasındaki korelasyon katsayısı 0,73 olarak bulunmu tur. çtutarlılık güvenirli i için her bir faktör ve ölçe in tümü için Cronbach Alfa güvenirlik katsayıları hesaplanmı ve bulunan güvenirlik katsayıları yeterli bulunmu tur. Yapılan analizlerin sonuçları, Türkçeye uyarlama çalı ması gerçekle tirilen bu ölçe in ö rencilerin fen ö renimine yönelik motivasyonlarını belirlemede geçerli ve güvenilir bir ölçek oldu unu göstermektedir
The purpose of this study was the adaptation of “Students’ Motivation Toward Science Learning
(SMTSL)” questionnaire which is developed by Tuan, Chin & Shieh (2005) to Turkish language and testing
validity and reliability of its. The original questionnaire was in English and consists of six factors including 35
items. Firstly, questionnaire were translated into Turkish and in order to asses the face validity of the translated
items, questionnaire was sent to nine experts who are studying in the fields of science education, testing and
evaluation and foreign languages and it was improved based on their feedbacks. This Turkish version of
questionnaire was applied 659 students enrolled at 6
th
, 7
th
and 8
th
grades of 6 different primary schools. Principal
Components Analysis (PCA) was conducted to examine the construct validity of the scale and as a result of the
factor analyses, 2 items were deleted from the scale. A science attitude questionnaire was used to establish
criterion-related validity and it is found that two questionnaires were significantly correlated with each other
(r=0,73). Cronbach alpha reliability coefficients were calculated to determine reliability of the tool and the all
sub-dimensions. These findings revealed that Turkish version of the SMTSL is a valid and reliable instrument
that can be used to measure students’ motivation toward science learning
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 6 Issue: 3 |