The purpose of this research is to identify the views of student teachers’,
who are at the different teacher education programs, regarding the models of teacher
education which have been used in pre-service teacher education. Up to nowadays, three
teacher education models have been widely used: Competence-based, applied science, and
reflective. Survey method was used in the study in which the 352 participations of student
teachers’ views of the models were collected. These student teachers were at the programs
of Primary Teacher Education, Social Science Teacher Education, Science Teacher
Education, and Mathematics Teacher Education. The statistical processes on the data
indicated that there were different views on the reflective model by the student teachers at
different teacher education programs. These data are in line with the international
theoretical and research-based studies. The data are in favour of reflective model, in part,
because of the ways in which running the subjects at the programs for the student teachers,
and practising schools’ teaching experiences provided for them. Based on the data, it is
suggested that descriptive qualitative studies can be undertaken to seek an answer why
reflective model, which is meaningful to different programs, is favoured.
Bu araştırmanın amacı, farklı programlar öğrenim gören öğretmen adaylarının öğretmen eğitiminde kullanılan öğretmen yetiştirme modelleri hakkındaki görüşlerini tespit etmektir. Günümüze kadar yaygın olarak kullanılan üç öğretmen yetiştirme modeli bulunmaktadır: Beceri modeli, uygulanabilir modeli. Tarama modeli ile yürütülen Araştırma Tarihçesi, Sınıf Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, Fen Bilgisi Öğretmenliği ve Matematik Öğretmenliği programlarından toplam 352 dördüncü sınıf öğretmen adayının katılımıyla sağladı. Elde'nin aldığı yapı istatistiksel hesaplamalar, farklı öğretmenlik programlarında 'yansıtma modeli' ile farklı görüşlerin gösterilir. Bu bulgular, konuyla ilgili uluslar arası çalışmalarla örtüşmektedir. Bulgular, görüş ayrılıkları. adaylarına verilen derslerin icrası biçimleri ile uygulama okullarında yürütülen derslerin öğretim programı laternamlerin öğretmen adaylarının değerlendirmesinde olumlu yönde gelişmelerin gösterirken. Bu sonuçlara göre, farklı öğretmenlik programlarla ilgili olarak daha ayrıntılı bilgi ver bunlara bağlı olarak nitel çalışmaların yapılması önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 5 Issue: 2 |