: Bu çalışmada, ilköğretim 1.,2.,3.,4., ve 5. sınıflarında okutulan Türkçe ders kitaplarında yer alan
dilbilgisi konularının çocuğun bilişsel düzeyine uygun olup olmadığı tartışılmaktadır. İlk beş yılın
seçilmesi, söz konusu çocukların 6/7-11/12 yaş arasında, yani somut işlemler döneminde olmasından
kaynaklanmaktadır. Bilindiği üzere, dilbilgisi oldukça soyut bir olgular düzeneğidir. Acaba gerçekten
de, çocuklar (somut işlemler döneminde olanlar) bu soyut konuları anlayabiliyorlar mı? Çalışmada,
dilbilgisinin genel özellikleri sergilenmiş, ilköğretim 1. kademe öğrencilerinin bilişsel düzeyleri
betimlenerek, yapılan dilbilgisi öğretiminin eksiklikleri ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak;
mevcut ilköğretim 1. kademe dilbilgisi öğretiminin, çocukların bilişsel düzeyine uygun olarak yeniden
tasarlanması gerekliliği ileri sürülmektedir
In this study, whether the grammar issues covered in Turkish textbooks used in the
basic education grades 1.,2.,3.,4. and 5 are suitable for cognitive levels of the children in those grades
has been discussed. The first five years were selected on the basis of the fact that those children are
aged between 6/7 and 11/12 and they also are in concrete-operational stage. As we all know, the
grammar is an abstract system and the question “Do children understand these abstract issues knowing
that they are in concrete-operational stage?” needs to be answered carefully. In this study, the general
features of the grammar teaching are exhibited, cognitive levels of 1 through 5 elementary education
students are described, and problems in the grammar teaching are identified. As a result, it is proposed
that 1 through 5 elementary level grammar teaching should be redesigned according to students’
cognitive levels
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 3 Issue: 2 |