Pascal Triangle and Binomial Expansion which have so many applications and an
important place in teaching Algebra are the subjects of the mathematics program in the eighth grade of
primary education. Generally, Pascal Triangle are given only one special feature in the textbooks and
by the help of this triangle, the Binomial Expansion is defined. But, in this traditional presentation,
expressions and concepts generally cannot be learned enough by the students and treated like a simple
memorization. In this study, teaching of Pascal Triangle and Binomial Expansion given through telling
a story with a scenario method. The purpose, students should learn this subject not with memorizing
approach but with the concrete thinking.
Cebir öğretiminde önemli bir yeri ve pek çok uygulama alanı olan ‘Pascal Üçgeni ve Binom
Açılımı’ ilköğretim 8.sınıf matematik programının konusudur. Genellikle ders kitaplarında Pascal
Üçgeni, bir tek özelliğiyle verilmekte ve bu üçgenin yardımıyla binom açılımı tanımı yapılmaktadır.
Ancak, bu geleneksel yoldan sunuluşta ifade ve kavramlar çoğu zaman öğrenci için sade bir ezbermiş
gibi olmaktan öteye gidememektedir. Bu çalışmada ‘Pascal Üçgeni ve Binom Açılımı’ konusunun
öğretimi, bir hikaye anlatılarak verilmiş ve öğrencilerin bu konuyu ezberci bir yaklaşımla değil, somut
düşünmeyle öğrenmeleri hedeflenmiştir. Bu amaçla deneysel çalışma yapılmış ve bu konuyu hikaye ile
öğrenen öğrencilerin klasik anlatımla öğrenenlere göre daha başarılı oldukları, konuyu daha iyi
hatırladıkları tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 3 Issue: 2 |