The aim of this study is to examine the role of identity status in predicting achievement goal orientation during the adolescence period. The participants were 467 students (281 female 60,2%, 186 male 39,8%) attending public high schools in Denizli Centrum in 2010-2011 academic year. In the study, identity statuses were measured with Extended Objective Measure of Ego Identity Status, which was adapted to Turkish by Oskay (1998) and achievement goal orientation was measured with Achievement Goal Orientation Scale, adapted by Akın (2006) to Turkish. Multiple linear regression analysis used to investigate the predictive role of identity statuses for achievement goal orientation indicated that the more mature identity statuses were predictive of learning goal orientation, while less developed identity statuses were related to performance avoidance goal orientation. However, moratorium identity status was related to both learning goal orientation and performance goal orientations.
Bu çalışmanın amacı ergenlerde kimlik statüleri ile başarı amaç yönelimleri arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırma örneklemi, 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Denizli il merkezinde bulunan ve Denizli Milli Eğitim Müdürlüğü’nden izin alınabilen iki Anadolu lisesi, iki meslek lisesi ve iki genel liseye devam etmekte olan 467 öğrenciden (281 kız, 186 erkek) oluşmaktadır. Araştırmada basit seçkisiz eleman örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında ergenlerin kimlik statülerini ölçmek amacıyla Türkçe uyarlaması Oskay (1998) tarafından yapılan Genişletilmiş Objektif Ego Kimlik Statüsü Ölçeği ve başarı amaç yönelimlerini ölçmek amacıyla Akın (2006) tarafından geliştirilen Başarı Amaç Yönelimleri Ölçeği kullanılmıştır. Kimlik statülerinin başarı amaç yönelimini yordama gücünü belirlemek amacıyla yapılan çoklu doğrusal regresyon analizi sonuçları, ergenlerde üst kimlik statülerinin başarı amaç yönelimlerinden öğrenme amaç yönelimini yordadağını, alt kimlik statülerinin performans kaçınma amaç yönelimiyle ilintili olduğunu, ancak askıya alma kimlik statüsünün hem öğrenme amaç yönelimi hem de performans amaç yönelimlerini yordadığını ortaya çıkarmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 14 Issue: 1 |