The main purpose of this study was to examine the secondary 5th-, 6th-, and 7th-grade students' views on original thinking in the dimensions of flexibility, originality, elaboration, and fluency. The study group of this descriptive study that was handled in the form of a survey model consisted of 540 students attending fifth, sixth and seventh grades, in the central district of Kars, during the 2012-2013 school-year, second semester. After eliminating the missing data, the study group consisted totally of 314 students. Original thinking questionnaire was used to collect qualitative data. As a result of the original thinking research, secondary school students received the highest score from the sub-dimension of fluency. However, depending on these findings, it has been found that, according to grade level, fifth-grade students, and according to gender variable, female students can think more originally
Bu araştırmanın temel amacı, ortaokul 5,6 ve 7. sınıf öğrencilerinin orijinal düşünmenin esneklik, özgünlük, ayrıntılama ve akıcılık boyutlarına ilişkin görüşlerini incelemektir. Tarama modelinde yürütülmüş betimsel araştırmanın çalışma grubunu, 2012-2013 öğretim yılının 2. döneminde, Kars ili merkez ilçede bulunan okulların beşinci, altıncı ve yedinci sınıflarına devam eden toplam 540 öğrenci oluşturmuştur. Kayıp veriler elendikten sonra, çalışma grubu toplam 314 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak orijinal düşünme anketi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ortaokul öğrencilerinin orijinal düşünme anketinde en yüksek puanı akıcılık alt boyutunda aldıkları görülmüştür. Yine elde edilen bulgular ışığında, sınıf düzeyine göre beşinci sınıf öğrencilerinin ve cinsiyet değişkenine göre kız öğrencilerin daha orijinal düşünebildikleri sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 14 Issue: 1 |