Research Article
BibTex RIS Cite

7. Sınıf matematik öğretmen kılavuz kitabının matematikve fen derslerinin ilişkilendirilmesi açısından incelenmesi

Year 2015, Volume: 14 Issue: 2, 407 - 420, 14.04.2015
https://doi.org/10.17051/io.2015.31557

Abstract

İlköğretim matematik programında (MEB, 2011) matematik öğretiminin diğer disiplinlerle ilişkilendirilmesine önem verilmektedir.  Bu programda, ilişkilendirmenin öğrencilerin günlük hayattaki matematiği görmeleri ve diğer dersleri anlamalarında etkili olduğunu vurgulanmaktadır. Matematik ile fen ve teknoloji dersi incelendiğinde eleştirel-yaratıcı düşünme, araştırma, sorgulama, problem çözme, karar verme ve bilişim teknolojilerini kullanma gibi ortak becerilerin iki disiplinde de belirtilmesi dikkat çekmektedir. Ayrıca, programda yer alan ilişkilendirme becerisi öğretmen kılavuz kitaplarına da yansımaktadır. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2011’de yayımlanmış yedinci sınıf matematik öğretmen kılavuz kitabındaki konu anlatımı, etkinlik ve soruların fen ve teknoloji dersi konularıyla ilişkilendirilmesinin hangi konularda, nasıl, ne sıklıkla ve hangi amaçla yapıldığını tespit etmektir. Çalışmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda, toplam 47 tane fen ve teknoloji dersiyle ilgili kavramın kullanıldığı, bu kavramların % 60’ının fen dersi ile ilgili kavramsal bilgi içerdiği ve % 40’lık kısmının kavramsal nitelikte olmayıp matematikle ilgili günlük hayat örneği vermeyi amaçladığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Arslan, S.ve Özpınar, İ. (2009). İlköğretim 6. sınıf matematik ders kitaplarının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi.Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 97- 113.
  • Basista, B.& Mathews, S. (2002). Integrated science and mathematics professional development programs. School Science and Mathematics, 102(7), 359-370.
  • Berlin, D. F. & White, A. L. (1994). The Berlin-White integration science and mathematics model. School Science and Mathematics, 94(1), 12-14.
  • Curriculum Council of Western Australia (1998). Curriculum framework consultation draft. Perth, Western Australia.
  • Dane, A., Doğar, Ç. ve Balkı, N. (2004). İlköğretim 7. sınıf matematik ders kitaplarının değerlendirmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 1-18.
  • Eyidoğan, F. ve Güneysu, S. (2002). İlköğretim 8. sınıf fen bilgisi kitaplarındaki kavram yanılgılarının incelenmesi.V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Güzel, H. ve Adıbelli, S. (2011). 9. Sınıf fizik ders kitabının eğitsel, görsel, dil ve anlatım yönünden incelenmesi.Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 200-216.
  • Kerpiç, A. ve Bozkurt, A. (2011). Etkinlik tasarım ve uygulama prensipleri çerçevesinde 7. sınıf matematik ders kitabı etkinliklerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 303-318.
  • Kolaç, E. (2003). İlköğretim dördüncü sınıf Türkçe ders kitaplarının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirmesi.Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17(1), 105-137.
  • Küçüközer, H. ve Bostan, A. (2007).İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi madde ve ısı ünitesinin yapılandırmacı öğrenme kuramının gerekleri ölçüsünde incelenmesi.Ulusal İlköğretim Kongresi, Ankara.
  • Lederman, N. G. & Niess, M. L. (1998). 5 apples + 4 oranges =? School Science and Mathematics, 98(6), 281-286.
  • Lehman, J. R. (1994). Integrating science and mathematics.School Science and Mathematics, 94, 58- 64.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). Fen ve teknoloji dersi öğretim programı 6-8.sınıflar. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (2005). İlköğretim matematik dersi öğretim programı 6-8.sınıflar. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (2011). İlköğretim fen ve teknoloji 5 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB, (2011). İlköğretim fen ve teknoloji 6 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB, (2011). İlköğretim fen ve teknoloji 7 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB, (2011). İlköğretim fen ve teknoloji 8 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB, (2011). İlköğretim matematik 7 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • National Council of Teachers of Mathematics, (2000). Principles and standards of school mathematics. National Council of Teachers of Mathematics, VA.
  • National Research Council, (1996).National science education standards. National Research Council. Washington,DC: National Academy Press.
  • Ünsal, Y. ve Güneş, B. (2002). Bir Kitap inceleme çalışması örneği olarak MEB ilköğretim 4. sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konuları yönünden eleştirel bir bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 107-120.
  • Wang, J. (2005). Relationship between mathematics and science achievement at the 8th grade. International Online Journal Science Math Education, 5, 1-17.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. ( 2008). Sosyal Bilimlerde Nitel AraştırmaYöntemleri.Ankara: Seçkin Yayıncılık.  

An examination of the 7thgrade mathematics teacher’s guidebook in terms of the relationship between mathematics and science

Year 2015, Volume: 14 Issue: 2, 407 - 420, 14.04.2015
https://doi.org/10.17051/io.2015.31557

Abstract

Mathematics curriculum for 6-8 grades (MoNE, 2011) gives importance to make connection between mathematics and other disciplines. This program emphasizes that connection is effective on students for noticing mathematics in real life and understanding other disciplines. When mathematics and science curricula investigated together, common skills such as; critical-creative thinking, questioning, problem solving, etc. attract attention in both curricula. This connection in mathematics is also reflected on the teacher guidebooks. Thus, the purpose of this study is to reveal in which subjects, how, how often, and by which purposes, contents in the 7th grade mathematics teacher’s books are related to the concepts of science. In the study, document analysis method was used. Consequently, 47 concepts related to science were determined in total. 60% of them include conceptual knowledge for science. Moreover, 40% of them have no conceptual purpose and they only aim to give daily life examples for mathematics

References

  • Arslan, S.ve Özpınar, İ. (2009). İlköğretim 6. sınıf matematik ders kitaplarının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi.Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 97- 113.
  • Basista, B.& Mathews, S. (2002). Integrated science and mathematics professional development programs. School Science and Mathematics, 102(7), 359-370.
  • Berlin, D. F. & White, A. L. (1994). The Berlin-White integration science and mathematics model. School Science and Mathematics, 94(1), 12-14.
  • Curriculum Council of Western Australia (1998). Curriculum framework consultation draft. Perth, Western Australia.
  • Dane, A., Doğar, Ç. ve Balkı, N. (2004). İlköğretim 7. sınıf matematik ders kitaplarının değerlendirmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 1-18.
  • Eyidoğan, F. ve Güneysu, S. (2002). İlköğretim 8. sınıf fen bilgisi kitaplarındaki kavram yanılgılarının incelenmesi.V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Güzel, H. ve Adıbelli, S. (2011). 9. Sınıf fizik ders kitabının eğitsel, görsel, dil ve anlatım yönünden incelenmesi.Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 200-216.
  • Kerpiç, A. ve Bozkurt, A. (2011). Etkinlik tasarım ve uygulama prensipleri çerçevesinde 7. sınıf matematik ders kitabı etkinliklerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 303-318.
  • Kolaç, E. (2003). İlköğretim dördüncü sınıf Türkçe ders kitaplarının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirmesi.Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17(1), 105-137.
  • Küçüközer, H. ve Bostan, A. (2007).İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi madde ve ısı ünitesinin yapılandırmacı öğrenme kuramının gerekleri ölçüsünde incelenmesi.Ulusal İlköğretim Kongresi, Ankara.
  • Lederman, N. G. & Niess, M. L. (1998). 5 apples + 4 oranges =? School Science and Mathematics, 98(6), 281-286.
  • Lehman, J. R. (1994). Integrating science and mathematics.School Science and Mathematics, 94, 58- 64.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). Fen ve teknoloji dersi öğretim programı 6-8.sınıflar. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (2005). İlköğretim matematik dersi öğretim programı 6-8.sınıflar. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (2011). İlköğretim fen ve teknoloji 5 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB, (2011). İlköğretim fen ve teknoloji 6 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB, (2011). İlköğretim fen ve teknoloji 7 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB, (2011). İlköğretim fen ve teknoloji 8 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB, (2011). İlköğretim matematik 7 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • National Council of Teachers of Mathematics, (2000). Principles and standards of school mathematics. National Council of Teachers of Mathematics, VA.
  • National Research Council, (1996).National science education standards. National Research Council. Washington,DC: National Academy Press.
  • Ünsal, Y. ve Güneş, B. (2002). Bir Kitap inceleme çalışması örneği olarak MEB ilköğretim 4. sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konuları yönünden eleştirel bir bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 107-120.
  • Wang, J. (2005). Relationship between mathematics and science achievement at the 8th grade. International Online Journal Science Math Education, 5, 1-17.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. ( 2008). Sosyal Bilimlerde Nitel AraştırmaYöntemleri.Ankara: Seçkin Yayıncılık.  
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Betül Yeniterzi

Mine Işıksal

Publication Date April 14, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Yeniterzi, B., & Işıksal, M. (2015). 7. Sınıf matematik öğretmen kılavuz kitabının matematikve fen derslerinin ilişkilendirilmesi açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 14(2), 407-420. https://doi.org/10.17051/io.2015.31557
AMA Yeniterzi B, Işıksal M. 7. Sınıf matematik öğretmen kılavuz kitabının matematikve fen derslerinin ilişkilendirilmesi açısından incelenmesi. İOO. April 2015;14(2):407-420. doi:10.17051/io.2015.31557
Chicago Yeniterzi, Betül, and Mine Işıksal. “7. Sınıf Matematik öğretmen kılavuz kitabının Matematikve Fen Derslerinin ilişkilendirilmesi açısından Incelenmesi”. İlköğretim Online 14, no. 2 (April 2015): 407-20. https://doi.org/10.17051/io.2015.31557.
EndNote Yeniterzi B, Işıksal M (April 1, 2015) 7. Sınıf matematik öğretmen kılavuz kitabının matematikve fen derslerinin ilişkilendirilmesi açısından incelenmesi. İlköğretim Online 14 2 407–420.
IEEE B. Yeniterzi and M. Işıksal, “7. Sınıf matematik öğretmen kılavuz kitabının matematikve fen derslerinin ilişkilendirilmesi açısından incelenmesi”, İOO, vol. 14, no. 2, pp. 407–420, 2015, doi: 10.17051/io.2015.31557.
ISNAD Yeniterzi, Betül - Işıksal, Mine. “7. Sınıf Matematik öğretmen kılavuz kitabının Matematikve Fen Derslerinin ilişkilendirilmesi açısından Incelenmesi”. İlköğretim Online 14/2 (April 2015), 407-420. https://doi.org/10.17051/io.2015.31557.
JAMA Yeniterzi B, Işıksal M. 7. Sınıf matematik öğretmen kılavuz kitabının matematikve fen derslerinin ilişkilendirilmesi açısından incelenmesi. İOO. 2015;14:407–420.
MLA Yeniterzi, Betül and Mine Işıksal. “7. Sınıf Matematik öğretmen kılavuz kitabının Matematikve Fen Derslerinin ilişkilendirilmesi açısından Incelenmesi”. İlköğretim Online, vol. 14, no. 2, 2015, pp. 407-20, doi:10.17051/io.2015.31557.
Vancouver Yeniterzi B, Işıksal M. 7. Sınıf matematik öğretmen kılavuz kitabının matematikve fen derslerinin ilişkilendirilmesi açısından incelenmesi. İOO. 2015;14(2):407-20.