The aim of this study is to examine post-graduate theses in the field of teacher education in Turkey and to develop a variety of suggestions, concerned with teacher education, from the obtained findings and results from these studies. With this aim in mind, the study examined and evaluated the theses on teacher education conducted in Turkey from 2006 to 2012. Meta-synthesis and descriptive analyzing methods were used at this study. Generally, the studies examined were to determine the effectiveness of recent teaching methods and techniques. In order to establish the proposed results, the existing curriculum was studied around two or three dimensions. In the studies, in order to train qualified teachers in the process of teacher education, the practicality of the teacher education practices were highlighted. Examining the teacher training institutions in detail in terms of their infrastructure and faculty were also reported as a need. It is also concluded that, there is a need to increase the efforts to offer an alternative model of teacher education in our country
Teacher education teacher training programs teacher training systems teacher training model
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de öğretmen eğitimi alanında yapılmış lisansüstü tezleri incelemek ve bu çalışmalardan elde edilen sonuçlardan hareketle öğretmen eğitimi ile ilgili çeşitli öneriler geliştirmektir. Bunun için 2006-2012 yılları arasında Türkiye’de konu alanı ile ilgili Türkçe olarak yazılmış lisansüstü tezlerin incelenip değerlendirmesi yapılmıştır. Çalışmada meta-sentez ve betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmalarda genel olarak mevcut öğretim yöntem ve tekniklerin etkililiğinin belirlenmeye çalışıldığı görülmüştür. Program değerlendirmelerinde genelde 2-3 boyut etrafında çalışma yapıldığı tespit edilmiştir. Öğretmen yetiştiren kurumların altyapı ve öğretim üyeleri bakımından ayrıntılı bir şekilde inceleyen çalışmalara da ihtiyaç duyulmaktadır. Ayrıca ülkemizde alternatif öğretmen yetiştirme modeli sunacak çalışmaların arttırılması gerekmektedir.
Öğretmen eğitimi öğretmen yetiştirme programları öğretmen yetiştirme sistemleri öğretmen yetiştirme modeli
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 14, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 14 Issue: 2 |