al-Qiyās (analogy), which is defined in the uṣūl al-naḥw as the attribution of the untransmitted to the transmitted due to the common cause in the language, has been considered an indispensable method by both mutaḳaddim and muta’aḫḫir scholars of naḥw. However, although al-qiyās is one of the most essential methods in determining linguistic rules, it has been criticized from various aspects. For the first time, al-Kamāluddīn al-Anbārī dealt with and analyzed the criticisms of al-qiyās under a separate title in his work al-Iġrāb fī jad al-i‘rāb. However, these concepts, which are mainly thought to have been prepared by making use of the uṣūl al-fiqh, do not include the expression qiyās ma‘a al-fāriq, which means a comparison between two different events and is considered as one of the criticisms of qiyās in the fiqh literature. This article aims to explain with examples that the concept of qiyās ma‘a al-fāriq, which is analyzed chiefly under the title of “Ḳavādiḥu al-‘ille” in fiqh works, also has a counterpart in syntax. This article has been prepared using a literature review and analysis method. The study found that the expression qiyās ma‘a al-fāriq was first used by Sabbān among the sources in Arabic grammar. Additionally, by examining the examples addressed under the heading المنع للعلة “Invalidity of the Reason”, it can be argued that the objection is directed towards the reason and that this has a meaning close to the expression qiyās ma‘a al-fāriq. Since there is no independent academic study on the subject both in the Arab world and in our country, this article is considered important in filling the literature gap.
Nahiv usûlü ilminde dilde ortak illet nedeniyle menkûl olmayanı (makîs/ferʿ) menkûl olana (makîsun aleyh/asl) hamletmek olarak tanımlan kıyas, hem mütekaddim hem de müteahhir nahiv âlimleri tarafından vazgeçilmez bir yöntem olarak ele alınmıştır. Fakat kıyas dilsel kuralların tespitinde en önemli yöntemlerden biri olmasına rağmen farklı yönlerden eleştirilmiştir. Kıyasa yapılan eleştirileri müstakil bir başlık altında ilk defa Kemâlüddîn el-Enbârî el-İġrâb fî cedeli’l-iʿrâb adlı eserinde ele almış ve incelemiştir. Bununla birlikte daha çok fıkıh usûlünden istifade edilerek hazırlandığı düşünülen bu kavramlar arasında kıyas işleminde illet birliğinin sağlanamadığını ifade etmek için kullanılan ve fıkıh literatüründe kıyasa yönelik eleştirilerden kabul edilen kıyâs meʿa’l-fârık ifadesi yer almamaktadır. İşte bu makalenin amacı fıkıh usûlü eserlerinde çoğu kere “Kavâdihu’l-ille” başlığı altında incelenen kıyâs meʿa’l-fârık kavramının nahiv ilminde de karşılığının olduğunu örneklerle izah etmektir. Bu makale literatür taraması ve analiz yönteminden istifade edilerek hazırlanmıştır. Çalışmada kıyâs meʿa’l-fârık ifadesinin Arap nahvinde ulaşılan kaynaklar içerisinde ilk kez Sabbân tarafından kullanıldığına ulaşılmıştır. Ayrıca Enbârî’nin المنع للعلة “İlletin Geçersiz Olması” başlığı altında ele aldığı örneklere bakıldığında yapılan itirazın illete yönelik olduğu ve bunun kıyâs meʿa’l-fârık ifadesine yakın bir anlam içerdiği ileri sürülebilir. Gerek Arap dünyasında gerekse ülkemizde müstakil olarak konuya dair herhangi bir akademik çalışmanın yapılmaması sebebiyle bu makalenin literatürdeki boşluğu doldurması açısından önem arz ettiği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Arabic Language and Rhetoric |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | July 26, 2024 |
Acceptance Date | October 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 2 |