Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarım (ÖTMT) dersi ülkemizde yüksek din öğretimi kurumlarında verilen pedagojik formasyon dersleri arasında yer almıştır. Mezuniyetleri sonrası Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı örgün eğitim kurumlarında Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmeni olarak görev alabilecek İlahiyat/İslami İlimler Fakültesi öğrencilerinin söz konusu dersleri etkili, verimli ve öğrenci merkezli işleyebilmeleri için öğretim teknolojilerini kullanabilmeleri ve materyal tasarlayabilmeleri önem arz etmektedir. Bu bağlamda araştırmada, İlahiyat/İslami İlimler Fakültesi öğrencilerinin ÖTMT dersi öğretimine yönelik duyuşsal farkındalık düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amacı gerçekleştirebilmek için İlahiyat/İslami İlimler Fakültesi öğrencilerinin ÖTMT dersi öğretimine yönelik alma, tepkide bulunma, değer verme, örgütleme ve kişilik haline getirme gibi boyutlar üzerinden öğrencilerin duyuşsal farkındalık düzeyleri incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi, Kilis
7 Aralık Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi ve Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde 2021-2022 Akademik yılı güz döneminde 3 ve 4. sınıfta öğretime devam eden toplam 371 öğrenci oluşturmuştur. Elde edilen verilere göre öğrencilerin ÖTMT dersi öğretimine yönelik duyuşsal farkındalık düzeylerinin genel ortalamalarının ‘yüksek’ olduğu tespit edilmiştir.
Din Eğitimi Yüksek Din Öğretimi Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Adayı Duyuşsal Farkındalık
Anket formunun hazırlanmasında emeği geçen Araş. Gör. Ş. Sümeyye Bilge'ye teşekkür ederiz.
The Instructional Technologies and Material Design (ITMD) course is among the pedagogical formation courses given in higher religious education institutions in our country. It is important that the students of the Faculty of Theology/Islamic Sciences, who can work as Religious Culture and Ethics teachers in formal education institutions affiliated with the Ministry of National Education after their graduation, can use instructional technologies and design materials in order to teach the courses effectively, efficiently and student-centered. In this context, it was aimed to determine the affective awareness levels of the students of the Faculty of Theology/Islamic Sciences towards teaching the ITMD course in the study. To achieve this aim, the affective awareness levels of the students of the Faculty of Theology/Islamic Sciences were examined through such dimensions as receiving, reacting, valuing, organizing and personalizing the students’ affective awareness levels towards the ITMD course teaching. The sample of the study consisted of a total of 371 students who were studying in the 3rd and 4th grades in the fall semester of the 2021-2022 Academic Year at Kırşehir Ahi Evran University Faculty of Islamic Sciences, Kilis 7 December University Faculty of Islamic Sciences and Necmettin Erbakan University Faculty of Theology. According to the data obtained, it was detected that the general average of the students’ affective awareness levels regarding the ITMD course teaching was ‘high’.
Religious Education Higher Religious Education Instructional Technologies and Material Design Religious Culture and Ethics Teacher Candidate Affective Awareness
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 26, 2024 |
Publication Date | December 24, 2024 |
Submission Date | March 14, 2024 |
Acceptance Date | September 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |