Hanefî mezhebinin en önemli kaynaklarından olan el-Hidâye şerhu Bidâyeti’l-mubtedi, zaman zaman
diğer mezhep imamlarının görüşlerine yer vermiştir. Çalışmamız için esas aldığımız kitâbu’l-büyû’da, İmam
Mâlik’e sadece bir yerde kısaca temas edilmiştir. İmam Şâfiî’ye yirmi yedi yerde, bazen kısaca temas edilmiş,
bazen sadece görüşleri nakledilmiş, bazen de görüşlerinin dayanakları aktarılmıştır. Ahmed b. Hanbel’e ise
hiç temas edilmemiştir. Bu yönüyle el-Hidâye’de Hanefî mezhebinin görüşleri, mezhep imamları arasında en
fazla Şâfiî’nin görüşleriyle mukayeseli olarak ele alınmıştır. el-Hidâye’de yer verilen diğer mezhep imamlarının
ve özellikle Şâfiî’nin görüşlerinin, ne derece bir sıhhatle işlendiği hususu önemlidir. Hanefî âlimleri, diğer
mezhep imamlarının görüşlerinin eserde birkaç yerde sehven yanlış olarak yer aldığını kaydetmişlerdir.
Kitapta, önemli görülen yerlerde Şâfiî’nin görüşü işlenmiştir. Şâfiî’nin görüşleri, yer yer Hanefî mezhep
imamı ve onun öğrencilerinin görüşleriyle mutabık olmuştur. Şâfiî’nin görüşleri, büyük oranda sahih bir
şekilde işlenmiştir. Kısmen muhtasar olduğu için detaya girilmemiş ve böylece Şâfiî’nin görüşlerindeki bir
takım kayıtlar ve tafsilat işlenmemiştir. Aslında mukayyed olan görüşleri, el-Hidâye’de mutlak olarak ele
alınmış ve bu yönüyle de eser, Şâfiî’nin görüşlerini temsil salahiyetinden uzak kalmıştır.
One of the most important works of the Hanafî madhab, al-Hidaya Sherh Bidaye al-mubtedi, have
included the views of other madhabs’ imams at some parts. In Kitab al-buyû, which is the book that we have
taken as the basis for our work, Imam Malik was briefly mentioned only in one place. At twenty-seven
places, sometimes brief mentions of Imam al-Shafi’i’ was made, sometimes only opinions of him were
transmitted and sometimes the bases of his views were explained. And Ahmed b. Hanbal has never been
mentioned. In this respect, the views of Hanafi madhab in al-Hidaya, the views of Shafi’i among all the
madhab imams have been addressed in a comparative way. It is important that, to what extent the views of
the other madhab imams and especially of Shafi’i, which are included in the work, are handled with a good
sense. The Hanafi scholars have noted that the views of other madhabs’ imams were mistakenly located in a
wrong way in few places of the work. In the work, the views of Shafi’i are addressed in the sections that are
considered to be important. The views of Shafi’i have sometimes been in consistence with the views of the
Hanafi madhab imam and his students. The views of Shafi’i in the work have been addressed in a precise
way. Since it is partly concise, there are no details in the work; and thus some records and details of Shafi’i’s
views have not been handled. In fact, his views, which are conditional, were considered as absolute views in
the work, and in this respect, the work has become far from being able to represent Shafi’i’s views.
Subjects | Religious Studies |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2017 |
Submission Date | June 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 47 |
Journal of Ilahiyat Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.