Vahiy Menşeli Kutsal Metinlerin pek çok edebî sanatı bir anlatım üslûbu olarak benimsediği
bilinmektedir. Bu üslûp yapılanması o metinlere efsunkâr bir ifade gücü kazandırmaktadır.
Çalışma, edebî sanat türlerinden biri olan “tıbâk” [tezat] sanatı dâhilinde Kur’an’ın optimist
yaklaşımını yansıtan yapısıyla, “olumlu-olumsuz” eşleşmesinde olumlunun olumsuzdan önce zikredilmesinin
mantığını ve mana inceliklerini konu almaktadır. Çalışma, “tıbâk” sanatının farklı
türleri için örnek oluşturan ayetlerin yorumunu esas almakta olup, bunun nirengi noktasını da
ilâhî ve beşerî fiiller teşkil etmektedir. “Tıbâk” sanatı özelinde her iki tür eylemden bahseden
ayetler ilk sırada olumluyu, ikinci sırada da olumsuzu bahse konu etmektedir ki, bu da kozmik
âlemde olduğu gibi, onun sözlü simgesi mesabesindeki Kur’an’da da optimizmin hâkim olduğunun
kanıtıdır. Bazı ayetlerde olumsuzun olumludan önce zikredilmesine gelince; bu Kur’an’ın benimsediği
optimist üslûba aykırı olmayıp, tamamen kontekstin gereğidir ve mantıkî sebepleri bulunmaktadır.
It is very well known that holy books -which are based on revelation- have adopted many
literary arts as a wording style. This stylistic structure gives a flavor of fascinating expression power
to those texts. This study aims to reflect the optimistic approach of Holy Qur’an within the art of
contrast (tıbak) which is one of literary arts. It investigates the reason of mentioning the positive
before the negative, where both are mentioned consecutively in the text and also related subtleties
of meaning. This study mainly focuses on the interpretations of verses which exemplify various
types of art of contrast, where the reference point is divine and human deeds. Especially with
regard to art of contrast, verses that mention both deeds (divine and human) firstly mention the
positive one and then the negative one. This wording style justifies that -as it is observed in the
cosmic universe- optimism is dominant in the holy Qur’an (which is the verbal embodiment of
cosmos). In some of the verses, the negative precedes the positive; however, this does not go against
the optimistic wording style of the Qur’an, because those cases are absolutely due to the necessity of
the context and also there are logical reasons for that.
Subjects | Religious Studies |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | July 13, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 48 |
Journal of Ilahiyat Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.