Yayıncılık sektörü, gelişen teknik ve teknolojik
imkânlara bağlı olarak yeni bir görünüm kazanmıştır. Kitaplar tür ve sayı
olarak çoğalmıştır. Dağıtım, tanıtım ve tasarım kitabın en az içeriği kadar bir
eserin talep görmesini belirleyici unsurlar haline gelmiştir. Ancak tasarım,
eserin muhtevasından bağımsız değildir. Bu makale kapsamında ele alınan Mevlânâ
hakkında yazılmış romanlarda da popüler kitapların dizaynında görülen çizgilere
rastlanmaktadır. Yazar, eser ve okur arasında bir köprü vazifesi gören bu
çizgiler sembolik imalar taşımaktadır. Zira içerik olarak dinsel bir görünüme
sahip bu eserlerde soyut ifadeler bolca yer almaktadır. Bilhassa Mevlânâ’nın
toplumumuzdaki karşılığının çoğulluğu yazarları ister istemez simgesel bir
anlam havuzundan yararlanmaya yönlendirdiği söylenilebilir. Özellikle
tasavvufun sembolik örüntülerden müteşekkil sahası bu alanla ilişkili yazılan
kitapları simgesel ve şekilsel bakımdan etkilemiştir. İçerik tasarım ilişkisi
açısından romanın fragmanı gibi tasarlanan kitap kapakları, prizmatik bir
görünüm oluşturmuştur. Ortaya çıkan bu tabloyu netleştirmek amacıyla kitap
dizaynının kurallarını popüler kültürün hangi dinamikleriyle anlaşma yaptığına
odaklanılmıştır. Bu doğrultuda kitap tasarımında içeriğin nasıl belirleyici
olduğu üzerinden dinselliğin ne tür popüler uzantılara dönüştüğü sorularına
cevap aranmıştır. Bu sorulara cevap bulmak için literatür taraması ve Foucault
merkezli söylem analizi yöntemi kullanılmıştır.
Mevlânâ popüler kültür kitap tasarımı Bab-ı Esrar Aşk Aşkın Gözyaşları Din Sosyolojisi Aşkın Gözyaşları
Publishing
sector has gained a new appearance depending on developing techniques and
technological opportunities. The number and the genre of books have been increasing. Distribution,
advertisement and design significantly affect a book to be demanded at least as
much as its content. However, design of a book isn’t independent from its
content. It is encountered that the novels about Mewlana, discussed in this
article, has the same design lines with the popular novels. These lines whose
function is to operate the communication among the author, the work and the
reader have symbolic meanings. As these works have a religious appearance as
content, there are numerous abstract expressions in them. Especially it can be
uttered that Mewlana’s pluralist meaning especially in our society lead authors
intentionally or not to a meaning pool. Particularly the structure of Sufism
built by symbolic patterns affects these kinds of books symbolically and
structurally. The cover of the books that are designed as trailers of them which display
a prismatic appearance. It is focused on how rules of a book design are
associated with popular culture dynamics in order to clarify the result. Accordingly, the answers of some questions such
as how the design of a book determine the content and to what extend
spirituality turns into popularity have been investigated. To find these
answers, literature search and Foucauldian discourse analysis methods have been
applied.
popular culture book design Tears of Love Religious Sociology Mewlana The Secret Door Love Tears of Love
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | February 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 51 |
Journal of Ilahiyat Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.