It is a known fact that numerous academic studies have
been carried out on higher religious education institutions in Turkey for long
years. In these studies, these institutions have been discussed from different
aspects such objectives, programs, employment areas and basic problems. In this
article, it is aimed to examine perceptions of the students about the faculty
program through metaphors. The study group of the research consists of 73
senior students studying at the Faculty of Theology at Trabzon University in
the academic year 2018-2019. Phenomenology, one of the qualitative research
methods, was used in the study. For data collection “Metaphoric Perception Form
for Faculty of Theology” prepared by the researcher was used and for data
analysis, content analysis technique was used. Metaphors in 65 accepted forms
are classified into seven categories in terms of their common characteristics.
The highest percentage of the participants’ perceptions about Faculty of Theology
Program was found to be the functionality (29.23%) of the program and the
breadth/depth of the content and scope of the program (23.08%). In the findings
title, perceptions in each category were examined with background reasons and
participant statements.
Religious Education Higher Religious Education Program of Faculty of Theology Students of Faculty of Theology Metaphor
Türkiye’de yüksek din öğretimi kurumları üzerine,
kendi kadim tarihî akışına eşlik eden çok sayıda akademik çalışmanın
gerçekleştirilmiş olduğu bilinen bir vakıadır. Bu çalışmalarda yüksek din öğretimi
kurumları; amaçları, programları, istihdam alanları ve sorunları başta olmak
üzere akademisyenler tarafından farklı yönleriyle ele alınmıştır. Bu makalede,
akademisyenlerin ortaya koyduğu görüşlerden farklı olarak, ilahiyat
fakültesinin hedef kitlesi olan öğrencilerin fakülte programına ilişkin
algılarını metaforlar yoluyla incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu Trabzon Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde 2018-2019 akademik yılında
4. sınıfı tamamlama aşamasında bulunan 73 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada
nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Verilerin
toplanmasında araştırmacı tarafından hazırlanan “İlahiyat Fakültesi Programına
İlişkin Metaforik Algı Formu” kullanılmış, çözümlenmesinde içerik analizi
tekniğinden yararlanılmıştır. Geçerli kabul edilen 65 formdaki metaforlar,
ortak özellikleri bakımından yedi kategoride sınıflandırılmıştır. Yüzde
ağırlığına göre katılımcıların en büyük oranının ilahiyat fakültesi programına
ilişkin algılarının programın işlevselliği (%29,23) ile içerik ve kapsamının
genişliği/derinliği (%23,08) yönünde olduğu tespit edilmiştir. Bulgular
bölümünde, her kategori kapsamındaki algı, arka planındaki nedenlerle birlikte
katılımcı ifadeleri eşliğinde incelenmiştir.
Yüksek Din Öğretimi Metafor Din Eğitimi İlahiyat Fakültesi Programı İlahiyat Fakültesi Öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | July 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 52 |
Journal of Ilahiyat Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.