Research Article
BibTex RIS Cite

A Research on Instructional Proficiencies of Qur’an Course Instructors for Age Group 4-6

Year 2020, Issue: 53, 237 - 261, 30.06.2020
https://doi.org/10.29288/ilted.679601

Abstract

Non-religious educational activities are carried out officially by the Presidency of Religious Affairs in Turkey. One of the non-religious educational institutions that the Presidency of Religious Affairs presents is the Qur’an Courses. The topic of this research titled “Qur’an Courses for Age Group 4-6” was applied to the preschool children for the aim of giving them religious and values education in accordance with their intellectual levels, contents and methods since 2013-2014 academic years. This article deals with instructional proficiencies of those instructors who work at those courses. This research was done through descriptive survey model. The research was conducted in 2017/2018 academic year. 430 instructors participated in the research. Some important results taken from the research as follows: An important part of the instructors did not find themselves as sufficient in the proficiencies of education and instruction at the courses. It was understood from these statements that they had some insufficiencies in the process of preschool education and did not have enough knowledge and abilities sufficiently about children in these ages. 

References

  • Akyürek, Süleyman. Din Öğretimi, Model, Strateji, Yöntem ve Teknikler. İstanbul: Nobel Yayınları, 2010.
  • Arlı, Mine – Nazik, Hamil. Bilimsel Araştırmaya Giriş. Ankara: Gazi Kitabevi, 2001.
  • Aybey, Salih. “4 - 6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarının Eğitim-Öğretim Faaliyetleri ve Problemleri (Zonguldak İli Örneği)”. Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/2 (Aralık 2019), 207-240.
  • Aydın, M. Şevki. Bir Din Eğitimi Kurumu Olarak Kur’an Kursu. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2008.
  • Baki, Adnan - Gökçek, Tuba. “Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 11/42 (Güz 2012), 1-21.
  • Gücen, Ali vd.. “4-6 Yaş Kuran Kursu Öğretim Programının Öğretici Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi”. Uluslararası Erken Çocukluk Kongresi, Bildiriler Kitabı. ed. Mücahit Kıbrıs. 752-764. İstanbul: İBB Kültür AŞ. Yayınları, 2016.
  • Çollak, Fatih. “Kur’an-ı Kerim Öğretim Teknikleri”. Etkili Din Öğretimi. ed. Şaban Karaköse. 325-328. İstanbul: TİDEF Yayınları, 2009.
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. “2018-2019 Eğitim Öğretim Yılı Kur'an Kursları Uygulama Esasları”. Erişim 5 Mayıs 2018. https://istanbul.diyanet.gov.tr/tuzla/sayfalar/contentdetail.aspx?ContentId=418&MenuCategory=Kurumsal
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. “1_2_ogrenim_durumlarina_gore_personel_sayisi”. Erişim 10 Nisan 2018. http://stratejigelistirme.diyanet.gov.tr/sayfa/57/istatistikler
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. “2019 Yılı 4/B Sözleşmeli Personel (KKÖ, İ-H, M,K) Alımı (SÖZPER 2019/I)”. Erişim 4 Nisan 2019. https://www.diyanet.gov.tr/tr- tr/Kurumsal/Detay/19341/2019-yili-4b-sozlesmeli-personel-kko-i-h-mk-alimi-sozper-2019i
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. “Personel Yeterlikleri”. Erişim 10 Ocak 2020. https://hukukmusavirligi.diyanet.gov.tr/Documents/Diyanet%20%C4%B0%C5%9Fleri%20Ba%C5%9Fkanl%C4%B1%C4%9F%C4%B1%20Personel%20Yeterlikleri.pdf
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. “Kur’an Kursları Öğretim Programları”. Erişim 30 Nisan 2019. https://egitimhizmetleri.diyanet.gov.tr/sayfa/489
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. “Diyanet İşleri Başkanlığı Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği”. Erişim 10 Mayıs 2018. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/04/20150415- 16.htm
  • Gün, Ayşegül. “Veli ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur'an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4/7 (Aralık 2016), 33-66.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları, 2002.
  • Komisyon. Kur’an Kursları Öğretim Programı (4-6 Yaş Grubu). Ankara: DİB Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü Yayını, 2018.
  • Komisyon. Okul Öncesi Eğitim Programı (36-72 Aylık Çocuklar İçin). Ankara: MEB Yayınları, 2013.
  • Korkmaz, Mehmet. Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlikleri. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2012.
  • Korkmaz, Mehmet. İhtiyaç Odaklı Yaygın Din Eğitimi: Kur’an Kursları. Kayseri Örneği. Kayseri: Tezmer Yayınları, 2013.
  • Korkmaz, Mehmet. “Kur’an Kurslarında Din Eğitimi ve Sorunlar”. Türkiye’de Din Eğitimi ve Sorunları. ed. Mustafa Köylü. 319-368. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, 2018.
  • Korkmaz, Mehmet. Din Öğretimi Teknolojisi ve Materyal Geliştirme. Kayseri: Kimlik Yayınları, 2018.
  • Korkmaz, Mehmet. 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarında Din Eğitimi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Kayseri: Kimlik Yayınları, 2019.
  • Köksal Akyol, Aysel. “Okul Öncesi Eğitimde Drama ve Öğretmenin Rolü”. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi 1/1 (Mart 2012), 105-116.
  • Kurt, İbrahim. Velilerin 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarından Memnuniyet Düzeyleri ve Beklentileri Üzerine Bir Araştırma (Ankara Örneği). Çorum: Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2017.
  • Tosun, Cemal - Çapcıoğlu, Fatma. “4-6 Yaş Kur’an Kursları Öğretim Programının Dini Gelişim Kuramları Çerçevesinde İncelenmesi”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5/5 (Aralık 2015), 705-720.
  • Yağcı, Samet. Öğreticilere Göre Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursları (İzmir İli Örneği). İzmir: İzmir Katip Çelebi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2018.
  • Yıldırım, Ali – Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 2006.
  • Yıldırım, Betül. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 4-6 Yaş Arası Çocuklara Din Eğitimi (Sivas İli Örneği). Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2015.

4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlikleri Üzerine Bir Araştırma

Year 2020, Issue: 53, 237 - 261, 30.06.2020
https://doi.org/10.29288/ilted.679601

Abstract

Ülkemizde yaygın din eğitimi etkinlikleri resmi olarak Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından gerçekleştirilmektedir. Başkanlığın yaygın din eğitimi hizmeti sunduğu kurumlardan birisi de Kur’an Kurslarıdır. Bu araştırmaya konu edilen “4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursları”, okul öncesi dönemdeki çocuklara din ve değer eğitimi vermek maksadıyla, 2013-2014 yılında uygulamaya konulmuştur. Bu araştırmada söz konusu kurslarda görev yapan öğreticilerin pedagojik formasyon yeterliklerinin durumu ele alınmıştır. Çalışma betimsel tarama modeli esas alınarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2017/2018 eğitim öğretim döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 430 öğretici katılmıştır. Araştırmada elde edilen bazı sonuçlar şunlardır: Araştırmaya katılan öğreticilerin önemli bir kısmı eğitim-öğretim yeterlikleri konusunda kendilerini yeterli bulmamışlardır. Onların en fazla yetersizlik yaşadıkları konuların öğrenci merkezli öğretim yöntem ve tekniklerini bilememe, çocukları motive edememe, sınıf yönetimini sağlayamama, çocuklarla etkili iletişim kuramama gibi konular olduğu ortaya çıkmıştır.

References

  • Akyürek, Süleyman. Din Öğretimi, Model, Strateji, Yöntem ve Teknikler. İstanbul: Nobel Yayınları, 2010.
  • Arlı, Mine – Nazik, Hamil. Bilimsel Araştırmaya Giriş. Ankara: Gazi Kitabevi, 2001.
  • Aybey, Salih. “4 - 6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarının Eğitim-Öğretim Faaliyetleri ve Problemleri (Zonguldak İli Örneği)”. Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/2 (Aralık 2019), 207-240.
  • Aydın, M. Şevki. Bir Din Eğitimi Kurumu Olarak Kur’an Kursu. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2008.
  • Baki, Adnan - Gökçek, Tuba. “Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 11/42 (Güz 2012), 1-21.
  • Gücen, Ali vd.. “4-6 Yaş Kuran Kursu Öğretim Programının Öğretici Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi”. Uluslararası Erken Çocukluk Kongresi, Bildiriler Kitabı. ed. Mücahit Kıbrıs. 752-764. İstanbul: İBB Kültür AŞ. Yayınları, 2016.
  • Çollak, Fatih. “Kur’an-ı Kerim Öğretim Teknikleri”. Etkili Din Öğretimi. ed. Şaban Karaköse. 325-328. İstanbul: TİDEF Yayınları, 2009.
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. “2018-2019 Eğitim Öğretim Yılı Kur'an Kursları Uygulama Esasları”. Erişim 5 Mayıs 2018. https://istanbul.diyanet.gov.tr/tuzla/sayfalar/contentdetail.aspx?ContentId=418&MenuCategory=Kurumsal
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. “1_2_ogrenim_durumlarina_gore_personel_sayisi”. Erişim 10 Nisan 2018. http://stratejigelistirme.diyanet.gov.tr/sayfa/57/istatistikler
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. “2019 Yılı 4/B Sözleşmeli Personel (KKÖ, İ-H, M,K) Alımı (SÖZPER 2019/I)”. Erişim 4 Nisan 2019. https://www.diyanet.gov.tr/tr- tr/Kurumsal/Detay/19341/2019-yili-4b-sozlesmeli-personel-kko-i-h-mk-alimi-sozper-2019i
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. “Personel Yeterlikleri”. Erişim 10 Ocak 2020. https://hukukmusavirligi.diyanet.gov.tr/Documents/Diyanet%20%C4%B0%C5%9Fleri%20Ba%C5%9Fkanl%C4%B1%C4%9F%C4%B1%20Personel%20Yeterlikleri.pdf
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. “Kur’an Kursları Öğretim Programları”. Erişim 30 Nisan 2019. https://egitimhizmetleri.diyanet.gov.tr/sayfa/489
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. “Diyanet İşleri Başkanlığı Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği”. Erişim 10 Mayıs 2018. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/04/20150415- 16.htm
  • Gün, Ayşegül. “Veli ve Öğretici Görüşleri Doğrultusunda 4-6 Yaş Grubu Kur'an Kursu Eğitimi: Samsun İli Örneği”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4/7 (Aralık 2016), 33-66.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları, 2002.
  • Komisyon. Kur’an Kursları Öğretim Programı (4-6 Yaş Grubu). Ankara: DİB Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü Yayını, 2018.
  • Komisyon. Okul Öncesi Eğitim Programı (36-72 Aylık Çocuklar İçin). Ankara: MEB Yayınları, 2013.
  • Korkmaz, Mehmet. Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlikleri. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2012.
  • Korkmaz, Mehmet. İhtiyaç Odaklı Yaygın Din Eğitimi: Kur’an Kursları. Kayseri Örneği. Kayseri: Tezmer Yayınları, 2013.
  • Korkmaz, Mehmet. “Kur’an Kurslarında Din Eğitimi ve Sorunlar”. Türkiye’de Din Eğitimi ve Sorunları. ed. Mustafa Köylü. 319-368. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, 2018.
  • Korkmaz, Mehmet. Din Öğretimi Teknolojisi ve Materyal Geliştirme. Kayseri: Kimlik Yayınları, 2018.
  • Korkmaz, Mehmet. 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarında Din Eğitimi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Kayseri: Kimlik Yayınları, 2019.
  • Köksal Akyol, Aysel. “Okul Öncesi Eğitimde Drama ve Öğretmenin Rolü”. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi 1/1 (Mart 2012), 105-116.
  • Kurt, İbrahim. Velilerin 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kurslarından Memnuniyet Düzeyleri ve Beklentileri Üzerine Bir Araştırma (Ankara Örneği). Çorum: Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2017.
  • Tosun, Cemal - Çapcıoğlu, Fatma. “4-6 Yaş Kur’an Kursları Öğretim Programının Dini Gelişim Kuramları Çerçevesinde İncelenmesi”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5/5 (Aralık 2015), 705-720.
  • Yağcı, Samet. Öğreticilere Göre Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursları (İzmir İli Örneği). İzmir: İzmir Katip Çelebi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2018.
  • Yıldırım, Ali – Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 2006.
  • Yıldırım, Betül. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 4-6 Yaş Arası Çocuklara Din Eğitimi (Sivas İli Örneği). Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2015.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Mehmet Korkmaz 0000-0002-6873-4313

Publication Date June 30, 2020
Submission Date January 24, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 53

Cite

APA Korkmaz, M. (2020). 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlikleri Üzerine Bir Araştırma. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, -(53), 237-261. https://doi.org/10.29288/ilted.679601
AMA Korkmaz M. 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlikleri Üzerine Bir Araştırma. ilted. June 2020;-(53):237-261. doi:10.29288/ilted.679601
Chicago Korkmaz, Mehmet. “4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlikleri Üzerine Bir Araştırma”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi -, no. 53 (June 2020): 237-61. https://doi.org/10.29288/ilted.679601.
EndNote Korkmaz M (June 1, 2020) 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlikleri Üzerine Bir Araştırma. İlahiyat Tetkikleri Dergisi - 53 237–261.
IEEE M. Korkmaz, “4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlikleri Üzerine Bir Araştırma”, ilted, vol. -, no. 53, pp. 237–261, 2020, doi: 10.29288/ilted.679601.
ISNAD Korkmaz, Mehmet. “4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlikleri Üzerine Bir Araştırma”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi -/53 (June 2020), 237-261. https://doi.org/10.29288/ilted.679601.
JAMA Korkmaz M. 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlikleri Üzerine Bir Araştırma. ilted. 2020;-:237–261.
MLA Korkmaz, Mehmet. “4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlikleri Üzerine Bir Araştırma”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, vol. -, no. 53, 2020, pp. 237-61, doi:10.29288/ilted.679601.
Vancouver Korkmaz M. 4-6 Yaş Grubu Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlikleri Üzerine Bir Araştırma. ilted. 2020;-(53):237-61.

Cited By