Toplumsal çözümlemelerde sinema, araştırmacılara kapsamlı bir veri deposu sunmaktadır. Sinematografik yönden yeniden tasarlanan zaman ve mekân, yönetmenin içselleşmiş ideolojik, toplumsal, kültürel ve politik gerçeklerinden bağımsız şekillenememektedir. Çalışmanın konusu, yönetmenin bireysel algılarının filme yansıması olarak gözlemlediğimiz söylemsel kodlarla sinemanın gündelik gerçeklik inşasında araçsallaştırılmasıdır. Çalışmada yönetmenin hangi yöntemler geliştirerek gerçeklik oluşturduğu, toplumun gerçekliklerini nasıl şekillendirerek Hz. Peygamber algısını yeniden ürettiği ve hangi motivasyonlarla geçmişe dönük okumalar yaptığı gibi sorularına cevap aranmıştır. Filmde uyguladığımız fenomenolojik yöntemle verilerimizin söylem analizleri gerçekleştirilmiştir. Analizlerde dil, soybağı, ehl-i beyt, geçmişteki olayların bugünün kavramlarıyla değerlendirilmesi gibi teo-politik çağrışımların mezhepsel yönden inşa edilmiş gerçekliklerde aktif rol oynadığı gözlemlenmiştir. Filmde zımnen bulunan çağdaş Şiî bakışı, flashbacklerle zaman bütünlüğünün bozulması, filmin anlatıcısı, mucizelerin deus ex machina tekniğiyle yansıtılması vb. sinematografik tekniklerle seyirciye aktarılmaktadır.
Abrams, Meyer Howard. A Glossary of Literary Terms. Boston: Thomson Wadsworth, 2005.
Apsis Mosaic. Access 24 December 2018. http://ayasofyamuzesi.gov.tr/tr/mozapsis-mozai%C4%9Fi
Aristotle. Poetics. ed. S. H. Butcher. London: McMillan and Co., Limited, 1902.
Arnheim, Rudolf. Film As Art. California: University of California Press, 1957.
Balcı, Ali. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Akademi,2016.
Bellini, Giovanni. Madonna and Child. Painting, 1500. New York City: Metropolitan Museum of Art.
https://www.britannica.com/topic/Madonna-religious-art#/media/1/355920/107467
Berger, Peter Ludwig. The Sacred Canopy Elements of a Sociological Theory of Religion. New York: Open Road
Integrated Media, 2011.
Cündioğlu, Dücane. “Bir Teo-Politik Film: Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi”. Hürriyet (5 November 2011),
https://www.hurriyet.com.tr/gundem/bir-teo-politik-film-hz-muhammed-allahin-elcisi-40269320
Fığlalı, Ruhi Ethem. “Mesih ve Mehdi İnancı Üzerine, Mezhepler Tarihi Açısından Bir Bakış”. Ankara Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi 25/1 (1982), 179-214.
Gee, James Paul. An Introduction to Discourse Analysis Theory and Method. London and New York: Routledge,
2001.
Gherarducci, Don Silvestro. Madonna and Child with Saints John the Baptist and Paul. Painting, ?. Los Angeles:
Los Angeles County Museum of Art. https://www.britannica.com/topic/Madonna-religious-
art#/media/1/355920/141410
Gök, Cüneyt. “Sinema ve Gerçeklik”. Sosyal Bilimler Dergisi 1/2 (2007), 112-123.
Güçhan, Gülseren. “Sinema-Toplum İlişkileri”. Kurgu Dergisi 12 (1993), 51-71.
İlhan, Avni. “Şîa’da Usulü’d-Din”. Milletlerarası Tarihte ve Günümüzde Şiîlik Sempozyumu. 409-433. İstanbul: 1.
Pub., 1993.
Karslı, Bahset. Farklılık ve Birlikte Yaşama Göksun İlçesi Örnekliğinde Din ve Sosyal Bütünleşme. Ankara: İlahiyat
Pub., 2016.
L’arrivée de Jésus-Christ pour son règne de mille ans. Access 22 January 2019.
https://tr.pinterest.com/pin/763852786769896880/
Monaco, James. How To Read A Film. Oxford and New York: Oxford University Press, 2000.
Muhammad The Messenger of God. Poster, 2015. IMDb.
https://www.imdb.com/title/tt3921314/mediaviewer/rm1234064128
Parmigianino. Madonna of the Long Neck. Paninting, 1535. Florence: Uffizi.
https://www.britannica.com/topic/Madonna-religious-art#/media/1/355920/36202
Pudovkin, Vsevolod Illarionovich. Film Technique And Film Acting. trans. Ivor Montagu. London: Vision Press
Limited, 1966.
Quran. “Surah al-Baqarah.” Access 5 August 2020. https://quran.com/2
Quran. “Surah al ‘Imran”. Access 5 August 2020. https://quran.com/3
Quran. “Surah Ma’idah.” Access 5 August 2020. https://quran.com/5
Raphael. The Grand Duke’s Madonna. Painting, 1505. Florence: Pitti Palace.
https://www.britannica.com/topic/Madonna-religious art#/media/1/355920/12771
Ryan, Michale – Kellner, Douglas. Politik Kamera. trans. E. Özsayar. İstanbul: Ayrıntı Pub, 2010.
Sarıçam, İbrahim. Emevî-Hâşimî İlişkileri İslam Öncesinden Abbâsîlere Kadar. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Pub.,
1997.
Sen, Ashish Kumar. “A Brief History of Sanctions on Iran”. Atlantic Counsil.
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/a-brief-history-of-sanctions-on-iran
Şahin, Hanifi. Şiîlerin Gözüyle Sunniler. İstanbul: Mana Pub., 2016.
Tabatabai, Allamah Sayyed Muhammad Husayn. Shi’ite Islam. trans. Seyyed Hossein Nasr. New York: State
University of New York Press, 1975.
Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. “Âl-i İmrân Sûresi.” Access 12 September 2020.
https://islamansiklopedisi.org.tr/al-i-imran-suresi
Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. “Bakara Sûresi.” Access 12 September 2020.
https://islamansiklopedisi.org.tr/bakara-suresi
Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. “Mâide Sûresi.” Access 12 September 2020.
https://islamansiklopedisi.org.tr/maide-suresi
Uğur, Ufuk. “İran Yeni Dalga Sineması ve Majid Majidi’nin “Cennetin Çocukları” Filmi”. Ordu Üniversitesi Sosyal
Bilimler Araştırmaları Dergisi 7/2 (July 2017), 333-342.
Volkan, Vamık D. Kan Bağı: Etnik Gururdan Etnik Teröre. İstanbul: Bağlam Pub., 1999.
Volkan, Vamık D. Körü Körüne İnanç. trans. Ö. Karaçam. İstanbul: Minerva Pub., 2005.
Wuthnow, Robert et al. Cultural Analysis. the UK: Routledge, 2012.
Construction of Denominational Reality: A Theo-Political Discourse Analysis of “Muhammad: The Messenger of God”
For social analysis, cinema offers researchers a comprehensive data store. The time and space having been redesigned through cinematography cannot be shaped independently of the director's internalized ideological, social, cultural and political realities. The argument of the paper is the instrumentalization of the cinema to construct daily realities with discursive codes through the director’s personal perceptions reflected to the film. Throughout the paper questions such as through which methods the director develops his cinematic language to shape the reality, how he reshapes society’s realities to create a new image of The Prophet and what kind of motivations inspire him to practise a retrospective outlook are tried to be answered. Discourse analysis of our data has been carried out with the phenomenological method. In the analyses, it has been observed that theo-political associations such as language, lineage, ahl al-bayt, evaluation of past events with today's concepts play an active role in denominationally-constructed realities. The implications of contemporary Shiite views is conveyed to the audience with cinematographic techniques such the disruption of time integrity with flashbacks, the narrator of the film, the reflection of miracles with the deus ex machina technique, etc.
Abrams, Meyer Howard. A Glossary of Literary Terms. Boston: Thomson Wadsworth, 2005.
Apsis Mosaic. Access 24 December 2018. http://ayasofyamuzesi.gov.tr/tr/mozapsis-mozai%C4%9Fi
Aristotle. Poetics. ed. S. H. Butcher. London: McMillan and Co., Limited, 1902.
Arnheim, Rudolf. Film As Art. California: University of California Press, 1957.
Balcı, Ali. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Akademi,2016.
Bellini, Giovanni. Madonna and Child. Painting, 1500. New York City: Metropolitan Museum of Art.
https://www.britannica.com/topic/Madonna-religious-art#/media/1/355920/107467
Berger, Peter Ludwig. The Sacred Canopy Elements of a Sociological Theory of Religion. New York: Open Road
Integrated Media, 2011.
Cündioğlu, Dücane. “Bir Teo-Politik Film: Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi”. Hürriyet (5 November 2011),
https://www.hurriyet.com.tr/gundem/bir-teo-politik-film-hz-muhammed-allahin-elcisi-40269320
Fığlalı, Ruhi Ethem. “Mesih ve Mehdi İnancı Üzerine, Mezhepler Tarihi Açısından Bir Bakış”. Ankara Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi 25/1 (1982), 179-214.
Gee, James Paul. An Introduction to Discourse Analysis Theory and Method. London and New York: Routledge,
2001.
Gherarducci, Don Silvestro. Madonna and Child with Saints John the Baptist and Paul. Painting, ?. Los Angeles:
Los Angeles County Museum of Art. https://www.britannica.com/topic/Madonna-religious-
art#/media/1/355920/141410
Gök, Cüneyt. “Sinema ve Gerçeklik”. Sosyal Bilimler Dergisi 1/2 (2007), 112-123.
Güçhan, Gülseren. “Sinema-Toplum İlişkileri”. Kurgu Dergisi 12 (1993), 51-71.
İlhan, Avni. “Şîa’da Usulü’d-Din”. Milletlerarası Tarihte ve Günümüzde Şiîlik Sempozyumu. 409-433. İstanbul: 1.
Pub., 1993.
Karslı, Bahset. Farklılık ve Birlikte Yaşama Göksun İlçesi Örnekliğinde Din ve Sosyal Bütünleşme. Ankara: İlahiyat
Pub., 2016.
L’arrivée de Jésus-Christ pour son règne de mille ans. Access 22 January 2019.
https://tr.pinterest.com/pin/763852786769896880/
Monaco, James. How To Read A Film. Oxford and New York: Oxford University Press, 2000.
Muhammad The Messenger of God. Poster, 2015. IMDb.
https://www.imdb.com/title/tt3921314/mediaviewer/rm1234064128
Parmigianino. Madonna of the Long Neck. Paninting, 1535. Florence: Uffizi.
https://www.britannica.com/topic/Madonna-religious-art#/media/1/355920/36202
Pudovkin, Vsevolod Illarionovich. Film Technique And Film Acting. trans. Ivor Montagu. London: Vision Press
Limited, 1966.
Quran. “Surah al-Baqarah.” Access 5 August 2020. https://quran.com/2
Quran. “Surah al ‘Imran”. Access 5 August 2020. https://quran.com/3
Quran. “Surah Ma’idah.” Access 5 August 2020. https://quran.com/5
Raphael. The Grand Duke’s Madonna. Painting, 1505. Florence: Pitti Palace.
https://www.britannica.com/topic/Madonna-religious art#/media/1/355920/12771
Ryan, Michale – Kellner, Douglas. Politik Kamera. trans. E. Özsayar. İstanbul: Ayrıntı Pub, 2010.
Sarıçam, İbrahim. Emevî-Hâşimî İlişkileri İslam Öncesinden Abbâsîlere Kadar. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Pub.,
1997.
Sen, Ashish Kumar. “A Brief History of Sanctions on Iran”. Atlantic Counsil.
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/a-brief-history-of-sanctions-on-iran
Şahin, Hanifi. Şiîlerin Gözüyle Sunniler. İstanbul: Mana Pub., 2016.
Tabatabai, Allamah Sayyed Muhammad Husayn. Shi’ite Islam. trans. Seyyed Hossein Nasr. New York: State
University of New York Press, 1975.
Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. “Âl-i İmrân Sûresi.” Access 12 September 2020.
https://islamansiklopedisi.org.tr/al-i-imran-suresi
Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. “Bakara Sûresi.” Access 12 September 2020.
https://islamansiklopedisi.org.tr/bakara-suresi
Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. “Mâide Sûresi.” Access 12 September 2020.
https://islamansiklopedisi.org.tr/maide-suresi
Uğur, Ufuk. “İran Yeni Dalga Sineması ve Majid Majidi’nin “Cennetin Çocukları” Filmi”. Ordu Üniversitesi Sosyal
Bilimler Araştırmaları Dergisi 7/2 (July 2017), 333-342.
Volkan, Vamık D. Kan Bağı: Etnik Gururdan Etnik Teröre. İstanbul: Bağlam Pub., 1999.
Volkan, Vamık D. Körü Körüne İnanç. trans. Ö. Karaçam. İstanbul: Minerva Pub., 2005.
Wuthnow, Robert et al. Cultural Analysis. the UK: Routledge, 2012.
Karslı, B., & Türkeri, A. (2020). Construction of Denominational Reality: A Theo-Political Discourse Analysis of “Muhammad: The Messenger of God”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi(54), 109-130. https://doi.org/10.29288/ilted.768917
AMA
Karslı B, Türkeri A.Construction of Denominational Reality: A Theo-Political Discourse Analysis of “Muhammad: The Messenger of God.” ilted. December 2020;(54):109-130. doi:10.29288/ilted.768917
Chicago
Karslı, Bahset, and Ayşegül Türkeri. “Construction of Denominational Reality: A Theo-Political Discourse Analysis of ‘Muhammad: The Messenger of God’”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, no. 54 (December 2020): 109-30. https://doi.org/10.29288/ilted.768917.
EndNote
Karslı B, Türkeri A (December 1, 2020) Construction of Denominational Reality: A Theo-Political Discourse Analysis of “Muhammad: The Messenger of God”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi 54 109–130.
IEEE
B. Karslı and A. Türkeri, “Construction of Denominational Reality: A Theo-Political Discourse Analysis of ‘Muhammad: The Messenger of God’”, ilted, no. 54, pp. 109–130, December 2020, doi: 10.29288/ilted.768917.
ISNAD
Karslı, Bahset - Türkeri, Ayşegül. “Construction of Denominational Reality: A Theo-Political Discourse Analysis of ‘Muhammad: The Messenger of God’”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi 54 (December 2020), 109-130. https://doi.org/10.29288/ilted.768917.
JAMA
Karslı B, Türkeri A. Construction of Denominational Reality: A Theo-Political Discourse Analysis of “Muhammad: The Messenger of God”. ilted. 2020;:109–130.
MLA
Karslı, Bahset and Ayşegül Türkeri. “Construction of Denominational Reality: A Theo-Political Discourse Analysis of ‘Muhammad: The Messenger of God’”. İlahiyat Tetkikleri Dergisi, no. 54, 2020, pp. 109-30, doi:10.29288/ilted.768917.
Vancouver
Karslı B, Türkeri A. Construction of Denominational Reality: A Theo-Political Discourse Analysis of “Muhammad: The Messenger of God”. ilted. 2020(54):109-30.