This study explores the turning points in the historical development of Qur’ānic exegesis, from its very beginning to the period of annotations and super-commentaries (al-shurūḥ wa-l-ḥawāshī) from the 6th/12th century onwards, using comparative analysis and descriptive content methods, focusing on subfields like the “Nīshāpūr circle,” the “al-Kashshāf tradition,” and “al-Shurūḥ wa-l-Ḥāwāshī” literature. To better understand the formation and transformation of classical tafsīr, however, it is essential
to move beyond this simplistic view and trace the transformative paradigms. This study proposes an attempt at such a tracing process, which further and more specific studies should enrich. One of the key transformation points identified in this study is the contribution of al-Ṭabarī and his contemporaries, marking the end of the early period and the transition to comprehensive exegetical writing. The transformative impact of the Nishapurī circle of tafsīr can also be evaluated within this framework. The
“al-Kashshāf tradition”, an area whose significance has been somewhat understood in Turkish literature but has yet to be fully appreciated in international Qur’ānic studies, is also brought to the forefront in this article for its transformative role. Moreover, the contributions of Muʿtazilite thought, particularly its influence on Sunni kalām and subsequently on the discipline of rhetoric, and the transformation of tafsīr in the sixth century of the Hijri with the influence of rhetoric are of particular important in the
same context. Examining all of these major transformations from a panoramic perspective, this research engages critically with the corpus of Western Qur’ānic studies and proposes enriching this body of work with the developments in Turkish tafsīr literature.
Bu çalışma, Kur'ân tefsirinin tarihsel gelişimindeki dönüşüm noktalarını başlangıcından 6./12. yüzyıldan itibaren şerh ve haşiyeler (eş-şurûh ve'l-havâşî) dönemine kadar incelenmekte, karşılaştırmalı analiz ve betimsel içerik yöntemlerini kullanarak, “Nîşâbûr çevresi”, “el-Keşşâf geleneği” ve “eş-Şurûh ve'l-Hâvâşî” literatürü gibi alt alanlara odaklanmaktadır. Tefsir tarihinin doğrusal bir çizgi gibi ilerlediği varsayımına dayanan modern tefsir tarihi yazımı ağırlıklı olarak ahkâm (fıkhî tefsir), filolojik ve işârî (ezoterik/alegorik) tefsir gibi farklı tefsir yöntemlerini bağlantılı örneklerle vurgular. Ne var ki klasik tefsirin oluşum ve dönüşümünü daha iyi anlayabilmek için bu bakış açısının ötesine geçmek ve dönüştürücü paradigmaların izini sürmek önemlidir. Bu çalışma, daha ileri ve spesifik çalışmalarla zenginleştirilmesi gereken böyle bir izleme sürecine yönelik bir teşebbüs teklif etmektedir. Bu çalışmada tespit edilen temel dönüşüm noktalarından biri, erken dönemin sonunu ve kapsamlı tefsir yazımına geçişi işaret eden Taberî ve çağdaşlarının katkısıdır. Nişabur tefsir halkasının dönüştürücü etkisi de bu çerçevede değerlendirilebilir. Diğer taraftan önemi Türkçe literatürde belirli ölçüde kavranmış, ancak uluslararası Kur’an çalışmaları alanında henüz yeterince takdir edilmemiş bir alan olan “Keşşâf geleneği” de dönüştürücü rolüyle bu makalede ön plana çıkarılmaktadır. Dahası, Muʿtezile düşüncesinin özellikle Sünni kelam ve belagat disiplinine katkıları ve belagatin tefsir üzerindeki etkisiyle hicri altıncı asırda tefsirin geçirdiği dönüşüm de aynı kapsamda önem arz etmektedir. Tüm bu büyük dönüşümleri panoramik bir bakış açısıyla inceleyen bu araştırma, Batı Kur'an çalışmaları külliyatına eleştirel
bir yaklaşım getirmekte ve bu külliyatın Türkçe tefsir literatüründeki gelişmelerle zenginleştirilmesini önermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Tafsir |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | February 4, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | October 1, 2024 |
Acceptance Date | January 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 63 |
Journal of Ilahiyat Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.