This study examines the role played by rihla (scholarly travels) in the development of Islamic sciences
in al-Andalus, based on the information found in Ibn Bashkuwāl’s work, al-Ṣīla. Although al-Andalus
was geographically located at the westernmost boundary (Maghreb) of the Islamic world, it established
strong connections with the major centers of learning in the East (al-Mashriq), thereby enriched its
scientific and cultural heritage. The primary aim of this study is to analyze the nature of scholarly
journeys from al-Andalus to the East, using Ibn Bashkuwāl’s biographical work al-Ṣīla, and to assess
the impact of these travels on the formation and development of Islamic sciences in al-Andalus. In
the study, the biographies of 1,552 scholars recorded in Ibn Bashkuwāl’s work were examined, and it
was identified 412 scholars who traveled to the East for educational purposes. Among the visited des
tinations, Mecca (239 visits), Egypt (187 visits), and Kairouan (86 visits) stand out. In this context, the
motivations behind these journeys, preferred travel routes, and their scholarly activities undertaken in
the visited regions are analyzed in detail. The main thesis of this study posits that scholarly journeys
were a decisive factor in shaping the intellectual tradition of al-Andalus and that, over time, al-Anda
lus contributed to the establishment of its distinct scholarly identity. In particular, the teaching and
interpretation of works from the East in al-Andalus strengthened the region’s intellectual autonomy.
However, a decline in rihla activities was observed after the year 500/1107, which was linked to the
weakening of scholarly centers in the East and the increasing self-sufficiency of Andalusian intellec
tual production. The findings indicate that scholarly journeys were not merely an individual pursuit
of knowledge but rather served as a crucial mechanism in the intellectual and cultural formation of
al-Andalus. In conclusion, the scholarly interaction between al-Andalus and the Eastern Islamic world
was not confined to the mere transfer of knowledge; it also played a crucial role in the broader process
of civilization-building.
Islamic History al-Andalus al-Mashriq Rihla (scholarly journeys) Ibn Bashkuwāl Biograp hical Literature (Ṭabaqāt)
Bu çalışma, Endülüs’te İslâmî ilimlerin gelişim sürecini ve İbn Beşküvâl’in es-Sıla adlı eserindeki bilgileri
esas alarak rihle (ilim yolculuğu) hareketlerinin oynadığı rolü incelemektedir. Endülüs, coğrafî olarak İslâm
dünyasının batısında (el-Mağrib) yer almasına rağmen, Doğu’daki (el-Meşrik) büyük ilim merkezleriyle
güçlü bir etkileşim kurmuş ve bu bağlamda ilmî mirasını zenginleştirmiştir. Çalışmanın temel amacı, İbn
Beşküvâl’in es-Sıla adlı tabakât eserini merkeze alarak, Endülüs’ten Doğu’ya gerçekleştirilen rihlelerin ma
hiyetini analiz etmek, bu seyahatlerin Endülüs’te İslâmî ilimlerin oluşumu ve gelişimi üzerindeki etkilerini
tespit etmekir. Çalışmada, İbn Beşküvâl’in eserinde yer alan 1552 âlimin biyografisi incelenmiş ve bunlardan
412’sinin Doğu’ya ilim tahsili amacıyla seyahat ettiği belirlenmiştir. Seyahat edilen bölgeler arasında Mekke
(239 ziyaret), Mısır (187 ziyaret) ve Kayrevan (86 ziyaret) öne çıkmaktadır. Bu bağlamda, âlimlerin seyahat
motivasyonları, güzergâh tercihleri ve gittikleri yerlerdeki ilmî faaliyetleri detaylı bir şekilde ele alınmıştır.
Çalışmanın temel tezi, rihlelerin Endülüs’te ilim geleneğinin oluşmasında belirleyici bir faktör olduğu ve
zamanla Endülüs’ün kendi özgün ilmî kimliğini inşa ettiği yönündedir. Özellikle, Doğu’dan gelen eserler
in Endülüs’te okutulması ve yorumlanması, bölgenin ilmî bağımsızlığını güçlendirmiştir. Ancak 500/1107
yılından sonra rihle hareketlerinde azalma yaşandığı tespit edilmiştir. Bu durum, Doğu İslâm dünyasında
ilmî merkezlerin zayıflaması ve Endülüs’ün kendi ilmî üretim merkezlerini oluşturmasıyla ilişkilendirilm
iştir. Elde edilen bulgular, rihle hareketlerinin yalnızca bireysel ilim tahsiliyle sınırlı kalmadığını, aksine
Endülüs’ün ilmî ve kültürel yapısının şekillenmesinde önemli bir araç olduğunu göstermektedir. Sonuç
olarak, Endülüs ile Doğu İslâm dünyası arasındaki ilmî etkileşimin, yalnızca bir bilgi aktarım süreci değil,
aynı zamanda bir medeniyet inşa süreci olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Historical Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 26, 2025 |
Publication Date | August 28, 2025 |
Submission Date | February 13, 2025 |
Acceptance Date | July 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 64 |
Journal of Ilahiyat Researches is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.