Being the most important connection between Allah and the human, prayer has always been included in the lives of people as an indicator of belief. Positive effects of prayer on individuals in both theoretical and experimental terms have been shown in various studies. The prayer can be a real communication way between human and Allah and can provide moral and material support if a true concept of prayer is thought since childhood when the foundations of the religious live is established. Acknowledging the attitudes of children toward prayer, the progress of prayer development per ages and embracing the features of children prayers ensures a healthier prayer education. Within the frame of findings from various studies it is seen that the concept of prayer which is to be developed with the correct attitudes of the family and religious educators will contribute to the religious development by providing a communication between Allah and the child and also support the spiritual development of the childhood which is full of fears. Therefore it is important for children to have a good knowledge of prayer appropriate to their development stages. In this context, a) The nature of prayer and its impacts of individuals, b) Features of prayers in childhood period and c) Points to consider in prayer education are discussed in this article.
İnsanın, Allah’la kurduğu en önemli bağ olan dua, her zaman inancın bir ifadesi olarak insanın hayatında var olagelmiştir. Duanın birey üzerindeki olumlu etkileri gerek teorik gerekse tecrübî çeşitli araştırmalarla ortaya konmuştur. Duanın kul ile Allah arasında gerçek bir iletişim vasıtası olabilmesi ve bireye mânevî destek sağlayabilmesi; doğru bir dua anlayışının, dinî yaşantının temellerinin atıldığı çocukluk döneminden itibaren kazandırılmasına bağlıdır. Çocukların duaya karşı tutumlarını, yaşlara göre dua gelişiminin seyrini ve çocuk dualarının özelliklerini bilmek dua eğitimini daha sağlıklı bir biçimde gerçekleştirmeyi sağlar. Çeşitli araştırmalardan elde edilen veriler, ailenin ve din eğitimcilerinin doğru tutumlarıyla zaman içinde gelişecek olan dua anlayışının, çocuğun hem Allah’la iletişim kurarak dinî gelişimine katkı sağlayacağı hem de korkularla dolu olan çocukluk döneminde ruhsal gelişimine destek olacağını ortaya koymaktadır. Bu sebeple, çocukların gelişim dönemlerine uygun bir dua bilincine sahip olabilmeleri önemlidir. Bu bağlamda, bu makalede a) Duanın mahiyeti ve birey üzerindeki etkileri, b) Çocukluk döneminde duanın özellikleri, c) Dua eğitiminde dikkat edilecek hususlar incelenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2015 |
Submission Date | May 26, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 3 |