The aim of this study is to examine in depth how imam-hatip schools were handled within the framework of the articles published in the issues of Tohum magazine between 1963 and 1980 and how these schools were perceived in that period. The related periodical, which is an important source for the field of religious education, has a very significant content in terms of revealing the reality of imam-hatip schools and their struggle for the existence through the eyes and pens of their graduates and members. Document analysis method, which is among the qualitative research methods, was used in the study. For this purpose, copies of the journal for the years covered by the study were accessed from the digital archive of the Islamist Journals Project. Each issue was meticulously scanned and analyzed from beginning to end in the context of imam-hatip schools. As a result, it was found that despite the physical inadequacies, curriculum, status and transition to higher education, imam-hatip schools were considered central in the education system for various reasons such as training the religious officials needed, gaining the support of the society, and providing two-way education on science and values. In this regard, the magazine demands that graduates of the relevant school should be unifying, meritorious and knowledgeable personalities who set an example for the society.
Religious Education Tohum Magazine Imam-Hatip Schools Ministry of National Education Cirriculum
Bu çalışmanın amacı, Tohum dergisinin 1963-1980 yılları arasındaki sayılarında yayımlanan yazılar çerçevesinde imam-hatip okullarının nasıl ele alındığının ve o dönem içerisinde söz konusu okulların algılanma biçiminin derinlemesine incelenmesidir. Din eğitimi alanı için önemli bir kaynak hüviyeti taşıyan ilgili süreli yayın organı, imam-hatip okulu gerçeğini ve onların var olma mücadelesini kendi mezun ve mensuplarının gözünden ve kaleminden ortaya koyması adına oldukça önemli bir içeriğe sahiptir. Çalışmada nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu amaçla derginin, çalışma kapsamındaki yıllara ait nüshalarına İslamcı Dergiler Projesi dijital arşivinden erişilmiştir. Ulaşılan her sayı, imam-hatip okulları bağlamında baştan sona titiz bir şekilde taranıp incelenmiştir. Sonuç olarak; imam-hatip okullarının bu dönemde karşı karşıya kaldığı fizikî yetersizliklere, müfredat, statü ve yükseköğretime geçiş gibi sorunlara rağmen, dergi tarafından, ihtiyaç duyulan din görevlilerini yetiştirmesi, toplumun desteğini kazanmış olması, fen ve değer üzerine çift yönlü eğitim vermesi gibi çeşitli gerekçelerle eğitim sisteminde önemli görüldüğü bulgusuna ulaşılmıştır. Bu minvalde dergide, ilgili okul mezunlarından topluma örnek olan, birleştirici, liyakatli ve bilgili şahsiyetler olmaları talep edilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Studies (Other) |
Journal Section | ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | |
Submission Date | March 27, 2024 |
Acceptance Date | June 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |